Laatst maakte Insomniac Games bekend dat de savedata van Spider-Man niet bruikbaar is op de PlayStation 5 bij het spelen van de remaster. Dat is nog te verklaren, gezien er geen directe upgrade beschikbaar is voor die game. Maar nu blijkt dit ook van toepassing te zijn op games die wel een (gratis) upgrade krijgen.
Zo is het niet mogelijk om Yakuza: Like a Dragon savedata van de PS4 te gebruiken op de PS5. Of dat voor elke game geldt is onduidelijk maar Gene Park van The Washington Post geeft via Twitter aan dat dit voor meer games kan gelden. Hij heeft van verschillende ontwikkelaars begrepen dat PS4-savedata niet op de PS5 werkt.
Hij doelt dan specifiek op PS4-games die een upgrade krijgen naar een PS5-uitgave. Hieronder vallen games als Cyberpunk 2077, Call of Duty: Black Ops Cold War, Watch Dogs: Legion, Assassin’s Creed: Valhalla en meer. Insomniac heeft daar in het kader van Spider-Man: Miles Morales op ‘gereageerd‘ door te stellen dat PS4-savedata van die game wel op de PS5 te gebruiken is.
Sony is hier zelf nog niet op ingegaan, dus het is even afwachten hoe het nu precies zit. Zoals het er nu naar uitziet verschilt het per game en is het aan de ontwikkelaars om het mogelijk te maken. Dat impliceert ook dat Sony het niet als een verplichting heeft gesteld.
Hebben ze dan weer lekker voor elkaar als dit waar is, poging tot backwards compatibility maar net niet zeg maar.. Maar goed, even afwachten op reactie Sony.
Maakt mij niet zoveel uit eerlijk gezegd.
Het lijkt mij dat je zon korte game toch gewoon opnieuw speelt? Als t een game met 1000 uur speeltijd is, wil je em misschien verder spelen op ps5 met je huidige save, maar toch niet met bijv een spider man
@Seb070NL:
1000 uur speeltijd? Dan moet je echt hulp zoeken.
Broken
Zou flink balen zijn, laten we t afwachten.
@Anoniem-3588: Witcher zou ik makkelijk 1000 uur in kunnen steken hahah maar ik snap je punt wel zou beetje overdreven zijn.
was van plan Cyberpunk te spelen op de pro en dan mijn savegame mee naar de 5 te nemen. Als dit niet kan dan is dat wel erg jammer en zet me te denken. Als de ps5 binnen is ga ik niet nog uren op een ps4 spelen om het spel door te komen puur omdat ik op de ps5 anders overnieuw moet beginnen. Eerst maar even afwachten wat PR er zelf over te zeggen heeft
@Bakpau040:
Dan speel je de PS4 versie alleen op je PS5. Probleem opgelost.
@RobanosSmatros:
Ja? Was er na 300 uur wel klaar mee hoor. Teveel games, te weinig tijd.
Wellicht kunnen er geen savegames meegenomen worden. omdat je bij sommige PS5 titels trophies opnieuw moet halen op de PlayStation 5? Dit is namelijk het geval bij Spider-Man. Daar kan je je savegame van de normale versie van de game niet meenemen naar de remaster op de PS5. En hier moet je ook opnieuw alle trophies halen.
Ondertussen blijken bij de concurrent de current gen spellen 2x zo snel op te starten op het nieuwe systeem. Is daar al wat over bekend bij PlayStation?
@Anoniem-4400:
Als je even u verstand gebruikt. Xbox gebruikt nu influencers voor het casual publiek te laten zien wat het kan. Terwijl de Ps5 een nog veel snellere ssd heeft die nog maar net op de markt is. Ps5 zal laadschermen zo goed als laten verdwijnen. Geloof je me niet omdat de kennis te moeilijk is om te vatten? Wacht dan op de Ps5 laadschermen comparisons/reviews. Microsoft doet alsof zij quick resume hebben uitgevonden. Terwijl Sony wellicht een veel betere versie in petto heeft. Durf te wedden dat Sony nu opeens Met een State of play ga komen om aan te tonen dat ze de features ook hebben. Alleen stukken beter.
@Anoniem-1377:
“Wellicht, ik durf te wedden.” Oftewel aannames. Je weet niks. En dan moet iemand anders zijn verstand gebruiken. Uhhh.
Niet gelijk zo in de verdediging schieten als iemand iets positiefs over de concurrent benoemd.
@mrb: Dit heeft niet met backwards compatible te maken. Dit heeft met een ps5 upgrade te maken. Als je de PS4 versie blijft spelen op ps5 is er geen issue.
@Anoniem-1377: Sorry, maar je spuwt complete fanboy onzin uit. Je weet namelijk niks. Veel snellere SSDs op de PC doen laadtijden ook niet zomaar verdwijnen, zelfs nu met DirectStorage (wat sneller is dan Sony’s API). Dus je moet er niet van uitgaan dat het enige wat de PS5 beter doet dan de Series consoles ineens het hele landschap gaat veranderen.
@Anoniem-140: Niet helemaal. Wat ik bedoel is dat het niet binnen de PS4/PS5 blijft werken. Savegames zijn bij MS wel gewoon te gebruiken op one, one s, one x, one series s en x ongeacht of er een upgrade is. Het is nu ook maar de vraag of de PS5 savegame van spiderman werkt op de PS4, dit valt dan namelijk wel in het straatje ‘backwards compatibility’. Het is sowieso jammer dat dit niet goed werkt bij Sony.
@Anoniem-3908: ssd’s op pc werken iets anders 😉 check de digital foundry video over de ssd en custom chip maar eens. Best mooi bedacht
@Bakpau040: Inderdaad. Wat een onzin dat dit niet kan.
@Anoniem-6720: als ik de ps5 op tijd zou hebben zou dat kunnen maar dat gaat helaas niet lukken. als het zo simpel zou zijn als jij voorstelt had ik natuurlijk hier nooit mijn text van hierboven gedropt. en nee ik kan niet wachten met spelen tot de ps5 binnen is, voor het geval je weer een oplossing wil aandragen voor me 😉
@Anoniem-5236: @Anoniem-3908:
Er is een verschil tussen fanboyism en kennis. Seriously, moest je alle technische specificaties verstaan van de developer conference. Dan weet je wat u te wachten staat. Dat bedoel ik dus met gebrek aan kennis…..
Je praat tegen iemand die ampert Gamed. In zijn jeugdige jaren daarentegen was dat een ander contrast. Ofwel wil je iets niet verstaan. Ofwel kunnen u hersenen het gewoon niet aan. Seriously, wellicht koop ik beide. Maar Sony daartegen heeft zwart op wit veel sterkere specs op zijn ssd. Xbox heeft dan weer meer grafische kracht die multiplatform game ten goede geen komen.
Wacht maar op u video’s. Durf te wedden dat de redactie van psx sense er amper verstand van heeft. Want dat was ook duidelijk toen ze de developer conference niet snapten.
Soit. Mij moet je niet geloven. Ik geef enkel de kennis mee.
2.4 gb/s uncompressed
4.8 gb/s compressed
Vs
5.5 gb/s uncompressed
8-9 gb compressed
En met Google kraken technologie 17.2 gb/s
En dan wil je me niet geloven. Give me a fucking break. Lezen…. of leren. Of in u geval wellicht afwachten op een video van Sony.
@Anoniem-4385: 70 tot 80 procent sneller bij Xbox bij bestaande games.
Als dat zo is dan koop ik de game pas als ik de ps5 heb. Heb geen zin om games te spelen op de ps4 en zodra ik overstap dat ik dan weer helemaal opnieuw kan gaan beginnen.
@Anoniem-3945:
Ja, zonder parch. En als we Sony zijn io erbij nemen die ik hierboven vermeldde… dan komen we op een percent 140%- 160% sneller tegenover current gen. Met Kraken technologie kan dat dus naar 300% gaan.
Dus stel dat red dead redemption 2 2 min 8 doet op current gen
Dan kan Xbox het op 37 seconden.
De Ps5 op 18 seconden. Met kraken technologie op 9 seconden.
Plus neem het feit dat ontwikkelaars laadschermen achterwege laten. Dan zullen de laadschermen zo goed als 0-1 seconden zijn. Games zoals red dead redemption hebben laadschermen voor een reden. Current gen kan maar 107mb per seconde inladen. Dus laadschermen maken het aangenamer voor te wachten. Nu met deze gen. Kunnen games zo snel inladen dat laadschermen overbodig worden. Zelfs op de Xbox, Al zul je bij Sony de echte speed voelen ….
@Anoniem-3588:
Noem maar een voorbeeld. Witcher, skyrim, een MMO game, of semi online game.
Zou erg zijn als ik Valhalla helemaal opnieuw moet spelen bij upgrade
Niet helemaal. Wat ik bedoel is dat het niet binnen de PS4/PS5 blijft werken. Savegames zijn bij MS wel gewoon te gebruiken op one, one s, one x, one series s en x ongeacht of er een upgrade is. Het is nu ook maar de vraag of de PS5 savegame van spiderman werkt op de PS4, dit valt dan namelijk wel in het straatje ‘backwards compatibility’. Het is sowieso jammer dat dit niet goed werkt bij Sony.
for the players…, NOT!!!
Dit zou jammer zijn als het echt waar is.
@Anoniem-5236:
Omg
Ik hoop vooral dat games als Rainbow Six Siege de date over kunnen zetten die online opgeslagen wordt.
Dit is momenteel bijvoorbeeld niet mogelijk wanneer je overschakelt van het ene naar het andere platform (PS,XB,PC).
Lijkt me wel dat ze dat mogelijk maken
@Anoniem-4400: bij ps5 quest sowieso stuk sneller door die ssd die 2 x zo snel is als die vaag de xbox series x