We stevenen hard af op de maand november en dat betekent dus dat de nieuwe generatie consoles bijna gaat starten. We weten al van verschillende studio’s en uitgevers dat ze enthousiast zijn over wat de nieuwe hardware zal brengen en Randy Pitchford heeft onlangs ook een duit in het zakje gedaan.
De CEO van Gearbox Software – uitgever van de PlayStation 5 titel Godfall – heeft namelijk in gesprek met GameSpot aangegeven dat de aankomende generationele sprong de grootste ooit is, nog groter dan de overstap van 2D naar 3D games. Pitchford is dan ook uitermate enthousiast over de hardware en zegt dat de spelers mettertijd het verschil zullen merken ten opzichte van de huidige generatie consoles:
“I always get so pumped when there’s an ability to take a step forward with new hardware and new technology, and anything that’s going to empower us. I think customers will realize how profound of a difference it is to have the throughput capability that these new platforms bring. It’s just absolutely unreal. The leap there with PS5 and Xbox Series X is the biggest leap I have ever seen in the history of console generations. I’m saying, including the leap from 2D to 3D. It’s going to change the way we think about every bit of our experiences.”
Pitchford geeft hierbij wel een kleine waarschuwing dat we deze sprong nog niet per se hoeven te merken met launchtitels. De beste man heeft natuurlijk een punt, gezien ontwikkelaars meestal een aantal jaar de tijd nodig hebben om bekend te worden met de nieuwe platforms.
Wat denken jullie? Gaan we deze generatie zo’n enorm verschil meemaken als Pitchford beweert?
Grote woorden. We gaan het zien…
Ik weet niet wat ik moet denken…
Assassins Creed Valhalla op Ps5 en Xbox Series X speel je met 30fps. En ik dacht dat 30fps verleden was aangezien we nieuw gen krijgen met teraflops van 10.3 en 12
Ik maak deel van de PS5 op de dag dat next gen Spider-Man betere physics heeft dan een PS2 Spidey game.
Voorlopig is de focus op handje vasthouden, autopiloot gameplay en alles voor accessibility voor nieuwkomers. 4K, FPS en ray tracing komen mijn strot uit als de spellen zo houterig en physicsloos voelen.
Devs en gamers hebben de verkeerde prioriteiten. GTA IV is nog steeds de beste openwereld game en dat is een schande… We zijn physics gewoon vergeten in ruil voor fRaAaaMeeS!
PS5 games zijn gewoon lekker op de PS4 te spelen, dus ik mis helemaal niks als ik het op de PS4 koop. Games hebben toch geen physics meer, dus het is niet dat ik een next gen platform nodig heb om er alles uit te halen. PS5 hype is er bij ook weer af, helaas.
@Anoniem-9156: zelfs als ik jouw verhaal met 30fps lees is er geen touw aan vast te knopen
De overgang van de ps2 naar ps3 was groter. ps2 (6gflops) -> ps3 (230 Gflops) = 37,1x sneller.
Ps4 (4,2Tflops) -> PS5 (10,28 Tflops) = 2,44x sneller.
Het verschil wordt nou juist minder groot. Dus mooie marketing praat
@Anoniem-9170: Als jij teraflops gebruikt om de praktische kracht van consoles te vergelijken, dan heb je er echt heel weinig verstand van. Teraflops is een vrij onzinnige statistiek om zonder enige verdere context te vergelijken, dat zegt helemaal niks hahaha. Je zet jezelf best voor joker met zo’n comment.
@Anoniem-9170: Domoor. Overgang naar PS5 is dus ruim 6 Tflops meer, terwijl overgang naar PS3 slechts 200 Gflops was. Kijk naar de absolute verbetering, niet de relatieve…
@Anoniem-7913:
Misschien hebben jouw miezerige oogjes 60fps nodig. Verder klopt je logica/ “grap” voor geen reet.
@Anoniem-5751: hoe kom je daar nou weer bij, die game draait op 4K 60 FPS op beide consoles dus ga geen onzin praten als je het niet weet.
@Anoniem-5751: bij de eerste presentatie tijdens de Xbox conferentie werd deze gepresenteerd met 30fps inderdaad. Maar ze hebben de game onderhand al draaiend op 60fps op de ps5 en series X
Idd, valhalla is 60fps op de next-gen consoles.
Ik vind het maar wat marketing praat. Ik ben in ieder geval niet overtuigt hiervan. Nieuwe generatie heeft mij nog niks laten zien wat het nu zo speciaal maakt vergeleken vorige.
Word het mooier en sneller? Ja dat word het. Maar hoeveel het daadwerkelijk beter word voelt voor mij niet groter dan van 2d naar 3d. Ik denk dat het vooral te maken heeft met dat games er op de ps4 ook al gewoon goed uit zien.
Recent begonnen aan Ghost of Tsushima. Als ik dat aan het spelen ben heb ik niet echt het gevoel dat ik nu zo nodig betere graphics nodig heb. Ook de laad tijden zijn prima te doen.
Ook als je dan kijkt naar de Spiderman vergelijkingen. Ja het is allemaal scherper en gedetailleerder (model aanpassingen ga ik niet op in), maar de verbeteringen naast de ps4 versie moet ik zoeken in plaats van dat ze er echt uit springen.
Maar dit neemt natuurlijk niet weg dat ik alsnog wel uitkijk en zin heb in de nieuwe generatie! Ik hoop nog steeds een ps5 te kunnen regelen rond release.
Zelf kijk ik het meeste uit naar verbeteringen in de VR hoek. Daar zijn laadtijden enorm lang, en je zit juist ‘opgesloten’ met de hmd. de graphics in VR kunnen ook een flinke boost gebruiken.
@Anoniem-4629: Door mij uit te lachen en op deze manier te reageren, zet jij jezelf meer voor Joker. Getuigd niet echt van een volwassen reactie.
@Anoniem-1253: Domoor? Bedankt voor je volwassen reactie. Maar de verschillen tussen ps2 en ps3 waren veel groter. Ook omdat de consument er veel meer van merkt. De consument gaat qua graphics niet een enorm verschil merken tussen ps4 en ps5. Enige wat de consument zal opvallen is dat games sneller laden. Maar van SD naar HD is een grotere stap dan van checkerboard 4K naar echt 4K. Maar goed, jij weet het allemaal veel beter en gaat mensen uitschelden als je een punt wilt maken….
@Anoniem-9170: Inderdaad, maar dit is Randy, de pathologische leugenaar, Pitchford.
Altijd hetzelfde …
Technisch gezien misschien. Maar de wow-factor die de N64, Wii, PSX en PS3 mij gaven (om uiteenlopende redenen) zal vast niet geëvenaard worden.
Heeft niet zo zeer te maken met bekend worden met de nieuwe platforms. Zeker nu het qua architectuur veel van de PC weg heeft. Heeft er mee te maken dat er geld verdiend moet worden. Er zijn heel veel PS4 en (in mindere maten) XBOX One consoles waar momenteel veel mensen gebruik van maken. Dus veel games worden in het begin nog ontwikkeld, rekening houdend met deze consoles om nog flink wat extra sales mee te kunnen pakken.
Dat houdt de ontwikkeling van games voor de PS5 en Series X een stuk tegen, omdat die games ook op de zwakkere PS4 en Xbox One moet draaien.
@Qurx28: Games zijn inderdaad op de PS4 al best mooi. Alleen ik game op PC met 120+ FPS en speel veel Exclusives op PS4 en die draaien voornamelijk op 30 FPS…. Dat is echt tergend en irritant als je veel meer frames gewend bent.
Ik hoop dat de stap gemaakt wordt dat 60 FPS de standaard gaat worden. Maar dat zal wel niet, aangezien ik meer denk dat dit de 4K 30 FPS generatie gaat worden.
Wat een haat hier, al die reacties.
Het internet is echt verrot geworden, gatverdamme zeg….
Stap van 2d naar 3d minder groot ? Hahaha ! Gauw weg uit deze industrie, Randy !
Nou ik denk dat het allemaal wel mee valt. De graphics zullen iets mooier zijn en hopelijk een hogere framerate. Het grootste verschil gaan de laadtijden zijn denk ik. Ben bang dat het niet zo’n grote stap is dan van PS2 naar PS3
@Anoniem-6607: #RandyPitchford Meister blablabla
Tamelijk grote (marketing) woorden…
Ongetwijfeld dat er betere grafische prestaties zijn, en geen laadtijden zal ook indrukwekkend zijn.
Maar ik denk dat de overgang van PS2 naar PS3 vele malen groter was dan dat we nu gaan krijgen.
@Anoniem-5751: game loopt gewoon 60fps op de Xbox series x en PlayStation 5
@Anoniem-4563: Ja mee eens, het heeft hier meer weg van een kippenhok…
Tijd zou t ons leren, ik hoop natuurlijk van wel maar zelf denk ik het niet echt.
@Qurx28: held 🙂
@Qurx28: Ben ik volledig met jou eens! Ik vind de stap voorwaarts erg tegenvallen. Het is inderdaad zoeken om verbeteringen tov PS4 waar te nemen. Ze zijn er wel.. maar het is mi verwaarloosbaar.
@A Gamer: bij Xbox moeten we het ook maar afwachten