Vorige week werden de eerste beelden van de next-gen versie van NBA 2K21 getoond en deze maakten veel indruk. Gameplay director Mike Wang heeft nu laten weten op welke punten deze versie verschilt met de current-gen editie.

NBA 2K21 komt uit voor de PlayStation 5 en de Xbox Series X|S, waarbij de PS5-versie een unieke feature heeft. De basketbalgame maakt gebruik van de DualSense controller en hiermee kan je voelen wanneer een speler moe is. Als je wilt sprinten en de desbetreffende basketballer nog maar weinig energie over heeft, dan kan je de trigger om je speler te laten sprinten moeilijker indrukken. Dit zal niet aanwezig zijn in de Xbox-versie van de game.

De grootste verschillen met de current-gen versie zijn verder natuurlijk de graphics, maar er zijn ook nieuwe dingen doorgevoerd die je niet direct kan zien. Zo zijn botsingen als spelers in de lucht springen verbeterd en het dribbelen is helemaal opnieuw geprogrammeerd.

Er zijn ook diverse aanpassingen gedaan als je moet verdedigen of niet aan de bal bent. Deze zijn als volgt:

  • Unique contextual motion assets for various basketball situations (Transition Stops, Leak Out, Guard Break, Anchor, Space Perimeter) bring an awareness to the look of the players on the floor and give them more life.
  • Improved pathing, cuts, and stops make defenders feel more grounded and fix a lot of the sliding from the previous generation.
  • Overall improvement to motion stability and response. In other words, we smoothed out the twitchiness and players can more accurately follow exactly what you’re doing on the sticks.
  • Updated player-size detection logic and greater emphasis on player differentiation. Bigs move like bigs, and guards move like guards. This includes a lot of new animation content to support signature motion styles.
  • Left stick taps allow you to play quick steps which are really helpful when you need to make subtle adjustments to your defensive position.