Facebook heeft onlangs de Oculus Quest 2 uitgebracht, wat een nieuwe vr-headset is. Zoals bekend is Oculus net zoals HTC en Sony bezig met het pushen van het vr-platform en dat is een goede ontwikkeling, want de technologie staat hierdoor niet stil. PlayStation VR verscheen in 2016 en afgezien van nieuwe games en een ietwat vernieuwd model – zonder technisch geavanceerder te zijn – is er hardwarematig weinig mee gebeurd.
Sony heeft al aangegeven dat ze niet te snel met een nieuwe headset willen komen, zeker niet ten tijde van de PlayStation 5 lancering omdat het consumenten dan flink in de kosten zou jagen. De komst van een PlayStation VR opvolger is echter allerminst uitgesloten en het lijkt vooral een kwestie van tijd. Gezien de concurrentie wel door is gegaan met ontwikkelen van eigen vr-platformen, gezien ze niet afhankelijk zijn van een bepaalde console generatie, heeft Sony een prima perspectief op wat de standaard is.
Dat brengt ons vandaag bij deze Jouw mening, want een beetje speculeren en vooruit kijken kan natuurlijk nooit kwaad. PlayStation VR is gebonden aan de PlayStation 4, gezien het apparaat niet zonder de additionele kracht van de console functioneert. Toch is het anno 2020 een beetje verouderd, wat voornamelijk te zien is aan de wir war van kabels en het gebrek aan gebruiksgemak bij de aansluiting. Dat doet Oculus beter en daarmee komen we terug bij de Quest 2, die volledig draadloos werkt.
Het is vanzelfsprekend dat de PlayStation VR opvolger die weg moet gaan bewandelen, want al die kabels… die kennen we nu wel en hebben zich bewezen als stoorzender in het gebruikersgemak. Enerzijds bij het aansluiten, anderzijds bij het spelen van games. Dat draadloze uitgangspunt lijkt een beetje een vereiste te zijn, maar laten we eens verder kijken dan alleen dat. Want zou het niet veel interessanter zijn als Sony het PlayStation VR platform loskoppelt van de PlayStation consoles op zichzelf?
Hiermee bedoelen we dat de opvolger van PlayStation VR als een stand-alone platform uitgebracht wordt met daarin twee opties. De eerste optie is dat je de nieuwe vr-headset als een losstaand apparaat gebruikt om daarop bestaande vr-content (van de PS4) te spelen, alsook nieuwe content die te draaien is op het apparaat zelf. De tweede optie binnen dit verhaal zou dan een meer geavanceerde combinatie zijn en dat is PlayStation VR in samenspraak met de PlayStation 5 gebruiken.
Indien je dat doet, dan kan iedereen van vr-content genieten zonder de verplichting te hebben een PlayStation console aan te schaffen. Heb je echter een PlayStation 5 staan, dan profiteer je van een meer geavanceerde ervaring. Denk dan aan meer high-end geluid en natuurlijk ook betere grafische prestaties. Daarmee kun je met een platform in potentie twee soorten markten bereiken, namelijk de gamer die niet per se een PlayStation heeft of wil, alsook de (bestaande) PlayStation gebruikers.
Dit maakt het platform veel toegankelijker en Oculus Quest 2 bewijst dat het prima werkt. Of het zover gaat komen, dat is natuurlijk de vraag. Het is überhaupt een vraag wat Sony ermee van plan is, maar dat neemt niet weg dat vooruit kijken altijd een leuke bezigheid is. Daarom werpen we deze stelling vandaag in de Jouw mening op. Jij hebt er vast ook een zegje over en dat kan je hieronder natuurlijk kwijt. Mee eens? Niet mee eens of juist een ander idee dan wel suggestie, laat je hieronder horen.
Losstaand platform? Snappen jullie niet dat de combinatie met de PS (die iedereen al thuis heeft staan) juist de kracht is tov de concurrenten?
Waarom? Houdt voor mij lekker alles samen op 1 systeem. Wel zo gemakkelijk en spaart ook in de kosten gezien de kracht van de PS5 het geheel aanstuurt.
Bovendien zullen de meeste casual gamers echt niet eerder een PSVR systeem kopen dan een PS5.
Ik kan geen geen enkele reden bedenken waarom je dit als los systeem wil hebben…
Wel ben ik het eens dat de volgende PSVR draadloos moet werken. Volgens mij is dat eigenlijk waar dit artikel meer op stuurt maar wellicht onduidelijk geformuleerd in het artikel.
Nee
Ik vind het wel een goed idee om de PSVR een eigen platform te geven.
Tv’s en blu-ray spelers van Sony zijn ook niet gebonden aan de Playstation en VR wordt ook niet alleen gebruikt voor gamen, dan kan Sony ook voor andere doeleinden VR aanbieden, terwijl het nu te vooral op gamen gericht is.
Het nadeel zou dan wel zijn dat de VR bril van Sony duurder zal worden omdat nu de Playstation een deel van de hardware verzorgd.
Grafische prestaties of niet, zolang het niet draadloos is, wordt het niks.
Men heeft anno 2020 geen zin in 10 meter bedrading en wat dan ook.
Het moet zo zijn dat je dat ding op je kop zet, en het liefst dat het al een ingebouwd koptelefoon heeft, start de spel & Go.
Het zal een hybride model kunnen zijn. Net als bij de Quest, die los prima functioneerd maar meer kracht krijgt in combinatie met een PC en link kabel.
De PSVR 2 zal zeker een zelfde pad bewandelen als de Quest, draadloos en inside out tracking. En optioneel te verbinden met de console. Hoe dan ook zonder camera!
De twee platformen (PS5 & PSVR) kunnen elkaar straks mooi versterken. Goed voorbeeld was Resident Evil game. Een top game voor op je tv maar nóg intenser in PSVR. Als we zelfde ervaring met nóg meer grafische kracht kunnen spelen met de headset op dan alleen maar beter.
PS VR is in vergelijking met andere VR headsets inmiddels flink verouderd, ik zie graag een nieuwe draadloze PS VR komen met een hoge resolutie en refresh rate. Niet stand alone, Sony moet juist meer/blijven focussen op (backwards) compatibility
@Anoniem-7389:
Mee eens, PSVR een los apparaat maar in combinatie met de PS5 meer kracht en betere ervaring.
Zo heb je meer mogelijkheden met de PSVR.
Draadloze headset is prima
Maar ook een optie dat je het kan verbinden met en kabel..
Die kabel aan de bril kan ik nog wel meeleven, waar ik me veel meer aan stoor is de tracking met de camera.
Veel te klein bereik en teveel gedoe met positie van jezelf.
Daarom moeten er gewoon 4 rf of ir trackers ofzo in elke hoek van je kamer.
Zodat je gewoon op elke plek in je kamer kunt rondlopen en geen gedoe met buiten bereik van camera
Wat een lul verhaal komkommertijd
Zouden ze niet gewoon moeten stoppen met VR? 🙂 Bedoel, ik heb er zelden iemand enthousiast over gehoord…
@Anoniem-3266:
Schrijf je eigen teksten en stuur ze in zou ik zeggen.
@pOZORjED: Ga even Half Life Alyx spelen en kom dan maar weer terug met een herziene comment.
Nee, slecht idee. Het PS ecosysteem is juist waarom een nieuwe PSVR meer kan zijn dan ‘weer een nieuwe VR-bril’. De synergie die een PSVR, PSV en nieuwe controllers teweeg kunnen brengen kan VR weer een boost geven die het nodig heeft. Want VR moet eens van dat niche imago afkomen. Iedereen die HL:Alyx heeft gespeeld weet wat ik bedoel.
@Anoniem-2714: niet mijn game en ik heb geen VR set 😉 Dus stuur die eerst maar even op, ik sta altijd open om mijn mening aan te passen 😛
Zoals een aantal mensen hier al aangeven de kracht van PSVR is juist het platform. Het is niet de kracht die het platform succesvol maakt maar de relatief grote groep mensen met een PS4 (het platform) die de stap durft te wagen.
Nee niet