Door de ondersteuning van backwards compatibility, is het mogelijk om PlayStation 4 games te spelen op de PlayStation 5. De laatste weken werd al duidelijk dat veel games gebruik zullen maken van de ‘Game Boost’ functionaliteit, die voor betere prestaties moet zorgen.
Digital Foundry heeft nu een uitgebreide analyse gedeeld van backwards compatibility op de PlayStation 5 en hieruit blijkt dat Game Boost daadwerkelijk voor flinke verbeteringen zorgt. Zo blijkt uit de test dat er veel games zijn die op de PS4 een framerate van rond de 30FPS hadden – zo nu en dan ook met framedrops – maar via backwards compatibility op de PS5 een nagenoeg stabiele framerate van 60FPS hebben. Ghost of Tsushima en Days Gone zijn twee voorbeelden van games die je nu met een vloeiende 60 frames per seconde kunt ervaren.
De volledige analyse kun je hieronder zien. De video duurt een half uur, dus ga er even goed voor zitten om erachter te komen wat je precies kunt verwachten wanneer je straks je favoriete PlayStation 4 games op de PlayStation 5 speelt.
Erg positief en ja bloodborne is nog steeds 30fps.
Ben vooral benieuwd naar the last of us 2
Lmao. Die video is van gisteren. Dat zijn we al gewoon. Maar misschien best van de eerste keer meerdere video’s posten? Ondertussen is er een nieuwe video van hun.
@surirav1995: spellen die locked 30 zijn gaan niet hoger dan 30 fps al gebruik je een Nasa computer. Je hebt een patch nodig voor unlocked frames
@Anoniem-920: deze website is geen digital foundry doorgeefluik, dank je wel. (al lijkt het er soms wel op ja)
Ik hoop echt op rdr2 60fps of hoger.
Ik had deze video gisteren al gezien. Ook heb ik een video gezien ps5 vs Series-X laadtijden van ps4/Xone games, raar genoeg was de Series-X veel sneller..?? Waarschijnlijk is die video fake of heeft het een andere reden.
@Anoniem-1679: Genoeg videos online gezien waarin het lijkt alsof de makers ervan betaald worden door MS.
@Anoniem-1679: vond het ook vreemd maar aan de andere kant. 7 seconden van cold boot tot in game swingen bij Miles Morales.
@Anoniem-1679:
Nee die is niet fake. Dat komt omdat Microsoft zonder patch hun compatibele games kan updaten naar de hardware toe. Xbox hun backwards comptabiliteit werkt anders en is beter verwerkt.
Echter heeft Sony dan weer geen probleem met 900p. Omdat Xbox games vaak 900p waren heb je op Ps5 dus advantage van 1080 60 FPS als de frame rate het toelaat. Xbox staat op vlak van backwards compatibiliteit technologie stukken verder.
Hetgeen wat je nu ziet is laad tijden die enkel de ssd benutten. Maar niet zijn kracht. Ps4 pro met ssd zou bij wijze van spreken in de buurt komen.
Echter heeft Sony flitsend snelle ssd laadtijden als de games erop gebouwd worden of gepatched.
In andere woorden:
Xbox heeft veel betere laadtijden door hun manier van backwards comptabiliteit. Echter gaan next gen games stukken beter inladen op Ps5. En indien developers de kracht ervan gebruiken Max 1-2 seconden laadtijden. Tegen over Xbox met 7-14 seconden.
Conclusie: beide platformen zijn ok. Geniet nu gewoon van de games. En op dat vlak zal Sony altijd winnen. Tenzij Microsoft uiteraard de industrie opkoopt.
@Anoniem-6738:
Niet helemaal volledig, de Series S gebruikt de Xbox One build als basis voor hun backwards compatible versie en die is idd vaak 900p.
De Series X echter gebruikt de Xbox One X build als basis boor baclwards compatible verdie. En die loopt in 4K. Dus op de Series X ga je echt geen 900p games spelen.
@Anoniem-4819:
Nee. Ik had het over 1080 output schermen. Daar heb je gelijk in …
@rafc1880: ja dit is imo juist de rockstar game die voor next gen geoptimaliseerd mag worden. Gta meh
Meer nog veel preview raden je een ps5 aan inplaats van een Xbox serie X .
Ps5 is real nextgen een terwijl ze bij xbox een Xbox one x aanraden .
Toch voor de eerste 3@4 jaar op GK , PU , Ing enz Playstation 5 wint deze generation again .
Ik wil niet trollen maar zo happy MS fans waren zijn ze nu down
Leider team Halo zegt ook vaarwel enz .
Sterker is de Xbox serie x maar vlugger en nextgen gevoel heeft hij niet en dit vind ik jammer omdat ik van plan was de Digital Xbox te kopen na 3@4 jaar .
@Anoniem-4611: je klinkt anders wel als een troll
@Anoniem-6738: Het is dus puur dat MS hierin veel geld en onderzoek in heeft gestopt en Sony niet. Ook het os van de Series-X is vrijwel hetzelfde als die van de X-one.
@Anoniem-4263:
Microsoft is Microsoft. Die hebben Windows uitgevonden. Pc het daglicht laten zien in de mainstream. Logisch dat ze dan ook zeer goede engineers hebben. Hun os is gebaseerd op hun Windows technologie. Waarom denk je dat direct x 11, 12 m. Erin zit etc. Waarom is het zo customizable? Het is dus logisch dat men ook meer geld in onderzoek heeft gepompt dan Sony. Of ook logisch dat ze weten hoe de wetten te stellen in het os aka register.
Sony daarentegen zijn crazy Japanners. Die Japanners staan altijd somehow veel Verder in technology. Ze hebben hun gewoon er niet in verdiept. Is op zich een prestatie om direct alle games speelbaar te maken. Terwijl Microsoft jaren moest experimenten en nog steeds niet alles speelbaar heeft van de 360. Xbox daarentegen is een api die zich basseerd op de hardware. Vandaar smart delivery. Vandaar geen exclusieve series x. Als ze dat doen hadden ze ongetwijfeld problemen met backwards compatibility voor one x games. Terwijl Sony het voor elkaar heeft gekregen aparte versies toch draaiende te krijgen.
Dus om op u antwoord te komen. Ze hebben different systemen. En onderzoek/geld is volgens mij toch wel een logisch gegeven bij beiden. Je creëert niet op 123 effe een 500 console met custom onderdelen in samenwerking met bedrijven. Om vervolgens er nog een apart bijhorend os erop te gooien. Om nog maar te zwijgen van het controller ontwerp. Design ontwerp. Een ding is duidelijk over het design… het is ingenieus. Groot en lomp. Maar doet tenminste zijn werking in de praktijk wat Marc cerny voor ogen had.
Als ik me niet vergis had Microsoft 500 000 uur play test in backwards comptabiliteit. 24 box designs. Enz.
Conclusie: beide consoles zijn een prestatie. Ik kan niet ontkennen dat series x zijn design ook nice is(Vooral verrassend compact). Maar wat Sony deed is ronduit meesterlijk …(Prijs/design oriënterend)
Stel u nu voor wat een slim versie zou kunnen zijn. Over 20 jaar later zal dat een grap lijken. Aangezien 2mm chips of 5mm chips technologie dan weer voor nieuwe mogelijkheden zorgt. Over 100 jaar quantum technologie. Wat deze technologie generatie een grap zou maken tegen over de toekomst.
Soit. Game on. And respect both markets..