Vorige week kwam Bloomberg met een verhaal op de proppen dat Sony in een eerder stadium heeft overwogen om de prijs van first-party titels verder op te schroeven dan de nu bekende adviesprijs van $70. Een gerucht dat ook bij ons voor een aantal gefronste wenkbrauwen zorgde.
Nu heeft Jim Ryan – de grote baas bij PlayStation – in een interview met het Britse The Telegraph aangegeven dat die geruchten simpelweg niet waar zijn, zonder daar extra tekst en uitleg bij te geven:
“I can say that that report that we were considering higher prices for first party games is categorically false.”
Ryan is echter wel van mening dat het vragen van een hogere prijs voor first-party titels een faire afweging is. Hiervoor haalt hij als voorbeeld Demon’s Souls aan, een game die garant staat voor vele uren speelplezier. Vanwege die hoge speelduur zijn ze bij Sony dus niet bang om daar wat extra’s voor te vragen.
“If you measure the hours of entertainment provided by a video game such as Demon’s Souls compared to any other form of entertainment, I think that’s a very straightforward comparison to draw.”
Op de pc zijn games ook niet zo duur.
De nieuwe consoles zijn erop gemaakt om makkelijker en daarom sneller games te maken. Sony heeft al aangegeven dat de output aan games door kortere develop time omhoog zal gaan, dus het argument is niet dat het maken van een game duurder wordt, het argument is dat ze meer winst willen maken.
@tielo: Klopt, maar om dat te kunnen bereiken heb je op korte termijn ook meer uitgaven.
Maakt niet uit dat de games duurder worden ik heb Nu ook 80 euro aan Demons s souls gespendeerd en Spider-Man was ook 80 bij game mania.
Ze willen gewoon meer winst maken. Game sales zijn op een all time high en dan hebben veel games ook nog microtransacties.
@Anoniem-2801: Op de PC heb je iets meer concurentie in shops dan Sony (zeker met de digital) zou willen. En de PC zal altijd gevoeliger blijven voor illegale software. Dat werk je ook in de hand met hoge prijzen.
Daarbij gaat het hier om FirstParty games van Sony. Niet om uitgevers die overal alles verkopen.
Ik vind een hoge prijs best gerechtvaardigd hoor, zeker als je er echt uren en uren in kunt steken. In die bioscoop betalen we ook zo 15 euro om 1,5 a 2 uur vermaakt te worden.
Ik zou dan alleen wat vaker een mogelijkheid willen zien om games te testen. Tijd-gelimiteerde download ofzo. Als ik 70 euro voor een game neerleg wil ik toch wel zeker weten dat ik me er uren mee ga vermaken.
@cryothic:
^
Dit
Waar zijn de demo’s gebleven?
@Anoniem-6002: Ik heb €73 of €72 euro betaald aan GM voor Demon’s Souls met de Halloween korting.
@Anoniem-3296: gelukzak hehe het is goed dat je die korting heb kunnen krijgen.
@cryothic: Ik heb het over alle games in het geheel. Games zijn op de pc vaak gewoon 10 a 20 euro goedkoper (en soms krijg je ze legaal zelfs gratis).
Nee Jim dat is het niet. Je ontwikkelaars gebruiken smart tools waardoor je tijd bespaart en niet extra kosten maakt. Daarnaast is ontwikkelen op PS5 development friendly dus het gaat jullie diknekken gewoon om meer winst wat je dan je eigen zakken kan vullen.
@Anoniem-6002: alleen hoe verklaar je dat demon souls in Amerika 70 dollar is , omgerekend naar euro = 65 ? En dat Sony ons 80 euro dus 15 euro meer laat betalen?
Hahah, garant staat voor veel plezierige speeluren.
Garantie tot de voordeur zal die wel bedoelen.
@MrStef85: Zijn er nog wel, maar meestal van games waarvan ik weet dat ik ze toch al niet wil 😉
En er zijn natuurlijk soms van die “free weekend” games. Maar ja, dan moet je ook maar net kunnen.
Echt belachelijk, zoals sommige hier ook melden idd op pc blijven de games allemaal goedkoper. En je kan er ook meer mee doen zoals mods gebruiken onder andere.
@Anoniem-6002: ja heb ook spiderman 80 euro betaald, blijkbaar kan je het uitspelen tussen 6-9 uur.
Vraag me wel af of dat we ook alle dlcs krijgen van spiderman bij de remastered versie
@Anoniem-28: Dat geloof ik niet want de console is boven alles op de wensen van Sony’s eigen studios gemaakt. Uiteraard zijn er aanpassingen maar ook third party developers hebben de PS5 geprezen dat het een evolutie is op de PS4 en weinig extra know how nodig heeft. Ik denk dat dit de meest eenvoudige transitie ooit is op het PlayStation platform. Uiteraard, als je “to the metal” wil programmeren dan zal er een uitdaging zijn maar ik voorzie meer kosten besparing dan dat de games duurder worden om te maken.
BULLSHIT!
Dan heeft hij het over een remake lachwekkend