Sony PlayStation is een van de bedrijven die volop investeert in de ontwikkeling van nieuwe IP’s. Dat hebben we de afgelopen generatie meermaals gezien met titels als Ghost of Tsushima, Days Gone, Horizon: Zero Dawn en meer. Het lijkt enigszins vanzelfsprekend dat Sony om de zoveel tijd met iets unieks komt, maar dat is het niet.
Het is namelijk een enorm risico en PlayStation CEO Jim Ryan heeft daar nu een boekje over opengedaan. In gesprek met GQ zegt hij dat het zeer risicovol is om nieuwe IP’s op te zetten omdat het met enorm veel kosten komt. Niet alleen de ontwikkeling van zo’n game speelt daarin een rol, ook de acquisitie van een studio drijft de kosten op. Insomniac Games was bijvoorbeeld niet goedkoop.
“We’ve invested a lot organically over the course of the PS4 generation, more than people realise,” zegt Ryan. “We’ve added Insomniac Games through acquisition. We’re making great games now and we certainly plan to continue making great games.”
“The thing with those blockbuster games is that they need a box office release. They cost more than $100m dollars to make these days and in order to be able to do that and bring new IP to the market – which is a very risky thing that we did four times in the PS4 generation – you’ve got to have a box office release.”
Uiteindelijk hebben die investeringen zich terug weten te betalen door hoge verkopen van de exclusieve games, waardoor Sony dit kan blijven doen. Toch moeten ze wel oppassen, want een paar mislukkingen heeft direct ook een groot effect maar dan de verkeerde kant op.
Daarnaast wil Sony niet té veel bezig gaan met alleen nieuwe IP’s, want ze hebben ook bestaande franchises waarmee ze door willen gaan. Daarin proberen ze altijd de juiste balans te zoeken, zodat er zowel nieuw materiaal als bekend materiaal uitkomt.
“We have a management organisation that sits over the individual studios and one of the things that we look at a lot is the portfolio and we look at is the balance between new iterations of much-loved series such as God Of War or Uncharted and shaking things up with new IP such as Horizon Zero Dawn or Ghost Of Tsushima. We think about this very deeply and very carefully.”
Jim moest naar mijn mening allang plaats vrij maken voor een andere persoon. Deze man is te veel bezig met cijfers ipv games. Ben al blij dat Hermen de baas is geworden van alle world wide studios. Tenminste iemand die om games en gamers geeft
Dan toch lekker risicoloos van alles remasteren of remaken?
Dit had ik al eerder gelezen en is totale kul natuurlijk. Dit is de core van de biz en dat moet t ook blijven. Risicos zijn er nu eenmaal om genomen te worden. Anders blijven we met sequels en remakes bezig. Heeft gewoon met creativiteit van de game creators te maken en niet zo zeer met de salarissen van de CEOs. Gewoon wat managers de laan uit dan wordt die game vanzelf goedkoper om te maken
No shit Sherlock…euh, Jim!
Wat een verschil met Shuhei Yoshida die tijdens de PS4 tijd zei dat 2 van de 10 games die Playstation uitbrachten, betalen voor de overige 8. Jim is zo’n centenneuker en praat alleen maar zo om de belachelijk hoge verkoopprijs van de PS5 games goed te lullen.
Als een exclusive game quitte speelt is het in mijn ogen al een succes omdat het consoles verkoopt en zo gamers voor hun ecosysteem laat kiezen. De winst zit dan in de bedragen die ze krijgen van third party, PSnow and PSplus.
Deze gast lult echt onzin er zijn technologieën die het wel aan kunnen alleen houden ze dat verborgen voor de mens.
Toch wel opmerkelijk dat er hier lieden zijn die het allemaal beter weten dan zo’n eindbaas van playstation. Ik hoop oprecht dat sony even meeleest hier en jullie allemaal inhuurt, want alles wat ze bij sony doen is zo verschrikkelijk slecht.
Daarom werdt je letterlijk doodgegooid met remasters en remakes, een trend, die nu doorgezet wordt op ps5.
Hoe groter de games, hoe meer creatieve ideeën aan banden worden gelegd. Innovatie moet voor een groot deel -helaas- van indies komen.
Even off topic,
Omdat ik zo gauw niet weet waar ik het anders moet melden.
Misschien een nieuw probleem(pje) met de ps5.
Mijn controller laad niet op als je de ps5 in rustmodus zet.
Hij staat ingesteld op 3 uur stroom geven aan usb na inschakelen van rustmodus.
Ook altijd stroom aan op usb helpt niet.
Contoller zou fan net als bij de ps4 oranje moeten knipperen.
Dit doet hij heel even en springt dan uit ,waardoor je dus niet kan zien of hij Oplaat.
Ik dacht misschien hoort het voortaan zo.
Maar dat bleek bij het na 3 uur later opstarten niet zo te zijn.
Controller was niet verder opgeladen.
Het zal op den duur wel opgelost worden met een software update maar moest het even gemeld hebben.
Misschien kunnen jullie (psx sense )dit ergens melden.
Bvd
@Anoniem-7128: Is de controller al gekoppeld aan je ps5?
@Anoniem-7135: zeker,heb al uren gespeeld.
Maar het probleem schijnt al bekend te zijn.
Ik had er alleen nog niets over vernomen.
“Daarnaast wil Sony niet té veel bezig gaan met alleen nieuwe IP’s, want ze hebben ook bestaande franchises waarmee ze door willen gaan.”
Ja, de re-master/make franchise.