Special: Assassin’s Creed: Valhalla op de PS5 – Met de komst van de PlayStation 5 zijn we getrakteerd geweest op een aantal games die exclusief gemaakt zijn met de infrastructuur van deze nieuwe console in het achterhoofd. Denk zo maar aan Demon’s Souls of Astro’s Playroom. Daarnaast hebben we ook een aantal cross-gen games, oftewel games die zowel een PS4- als een PS5-versie hebben gekregen. De nieuwste toevoeging in de Assassin’s Creed franchise is er daar één van. Over de PS4-versie van Valhalla waren we alleszins erg te spreken, maar nu is uiteraard de vraag of ook de PS5-versie de moeite waard is en of er überhaupt opmerkbare verschillen zijn tussen beide versies.
De verschillen
Laten we beginnen met wat goed nieuws: de PS5-upgrade voor Assassin’s Creed: Valhalla is volledig gratis te downloaden als je eigenaar bent van de PS4-versie. Er is ook een handige knop voorzien in de PS5-interface, waardoor je snel kan wisselen tussen de PS4- en PS5-versie (als je dat zou willen uiteraard). Maar waarom zou je dan eigenlijk die upgrade nemen? Welke next-gen features biedt Ubisoft ons aan die ons moeten overhalen om de game op de PS5 te spelen? Om eerlijk te zijn: dat zijn er niet zo heel veel.
Hét grootste verschil tussen beide versies zit hem waarschijnlijk wel in de framerate. Daar waar de PS4-versie van de game slechts 30 fps ondersteunde, mikt de PS5-versie op een stabiele framerate van 60 frames per seconde. En die framerate is ook eigenlijk vrij stabiel te noemen. Op enkele uitzonderingsgevallen na, vooral dan tijdens sommige cut-scènes, draait de game erg soepel en vertoont de game weinig tot geen framedrops. De komst van update 1.04 zorgt er bovendien voor dat de game nu ook een graphics modus ondersteunt. Hierbij wordt de 60 fps achterwege gelaten om plaats te maken voor de maximale resolutie.
Het activeren van ‘ray tracing’ wordt hier echter achterwege gelaten, maar vrees niet want de wereld van Valhalla is op zich al mooi genoeg om naar te kijken zonder nog wat extra licht- en schaduweffecten. HDR functies kan je, net zoals bij de PS4 Pro het geval was, hier uiteraard wél activeren indien gewenst. Het zal natuurlijk van je persoonlijke voorkeur afhangen welke modus je verkiest, maar wij kunnen Valhalla op 60 fps sterk aanraden voor de meest soepele ervaring dankzij de nagenoeg stabiele framerate.
Haptische en adaptieve wat?
Met de komst van de PS5, kwam Sony ook met een nieuwe controller op de proppen: de DualSense. Deze introduceerde een hoop nieuwe features, zoals de haptische feedback en de adaptieve triggers op de controller. Astro’s Playroom bewees al dat er zeker potentie zit in deze leuke features, maar dan moet de ontwikkelaar uiteraard wel die functies in hun game implementeren. Assassin’s Creed: Valhalla heeft dit duidelijk niet gedaan, of toch alleszins op een verwaarloosbare manier.
De trillingen in de controller zijn eigenlijk nagenoeg hetzelfde gebleven in vergelijking met de PS4-versie. Het enige verschil dat we opmerkten was bij het oplossen van enkele zijmissies, waarbij we ergens in de verte wat speciale trillingen in de controller waarnamen. Veel stelt dit echter niet voor, dus erg onder de indruk zijn we niet. Wat betreft de adaptieve triggers, is het jammer genoeg hetzelfde verhaal. De makers hadden bijvoorbeeld bij het opspannen van je boog deze functie kunnen invoeren, maar dit is jammer genoeg niet gedaan. Adaptieve triggers of haptische feedback zou ook erg leuk geweest zijn bij het doden van een doelwit, maar ook hier blijven die functies afwezig.
Waarom zou ik upgraden?
Aan de ene kant zijn we lichtjes ontgoocheld over het beperkte aantal next-gen features dat in Assassin’s Creed: Valhalla op de PS5 te vinden is. Valhalla is duidelijk een cross-gen game die nog niet echt gebruik weet te maken van de nieuwe technologie. Dat is jammer, want de franchise heeft verschillende elementen die perfect zouden zijn voor deze nieuwe features. Wat we wel krijgen is de keuze tussen een grafische modus en een performance modus, waarbij de toevoeging van 60 fps eigenlijk hét hoogtepunt vormt van deze versie. Logischerwijs zijn de laadtijden van de game sneller en zijn de graphics beter, maar echt baanbrekend zijn die veranderingen niet. De DualSense controller voegt ook nagenoeg niets nieuws toe, waardoor het lijstje met veranderingen eigenlijk gênant kort is.
Aan de andere kant moeten we mild zijn, want Assassin’s Creed vraagt, in tegenstelling tot andere games, geen vergoeding voor een next-gen upgrade. Of je nu een digitale of een fysieke PS4-versie hebt: iedereen kan erg vlot en zonder extra kosten de overstap maken. Je save files kan je ook netjes via de cloud overzetten, dus problemen levert het je niet op. Hierom zouden we je wel aanraden om, als je een PS5 hebt tenminste, de upgrade te installeren. Dit omdat het een kleine meerwaarde biedt en toch kosteloos is.
Cijfer?
Snap de ballen meer van jullie. Ene game geven jullie 2 reviews, want PS4 en PS5. Andere game zoals deze, waar ook gewoon verschil zit tussen de games, krijgt een special zonder cijfer…
Iets met uniformiteit enzo…?
@Anoniem-2825: specials krijgen nooit een cijfer
Gister gekocht en toen las ik opeens over alle bugs enzo in de game en vooral met de laatste 1.04 patch dus ik wacht wel lekker met spelen tot ze nog een paar patches releasen
patches hebben geen effect lijkt het, al 3x gecrasht: midden in een gevecht,een andere zat ik vast in een waterval WTF? en 1 random tijdens exploren,in totaal is die nu 8x gecrasht,en dit gaat zeker nog oplopen,classic ubisoft/
Ik speel em op de ps5. En nog geen enkele crash gehad (zit 70u in spel). Ook geen baanbrekende bugs. Enkel standaard bugs die doodnormaal zijn in zo een grote wereld. Maar niet next (aleja current eigenlijk ondertussen) gen te noemen.
@Anoniem-2825: Dit is een special en geen review, dus geen cijfer. Maar speciaal voor jou:
AC Valhalla op de PS5: 8/10. Exact hetzelfde als de PS4-versie want het gaat om hetzelfde spel, maar dan met betere framerate.
@Sivenator: Vind wel de vraag: “Waarom zou je upgraden?” een beetje raar. Aangezien de PS4 versie ( upgrade ) goedkoper is dan de PS5 versie ( rechtstreeks zonder upgrade ), de upgrade gratis is en de PS5 versie de betere versie is met 60 fps. Ik zie eigenlijk geen redenen om niet te upgraden 🙂
@Sivenator:
Die betere framerate maken Ubisoft titels op de nieuwe generatie wel speelbaar.. Hetzelfde cijfer vind ik hier niet helemaal opgaan.. Maar dat zal voor iedereen anders worden ervaren 🙂
@Anoniem-337:
Ooit gehoord van geld? Of groeit dat aan bomen bij jullie lui?
DE MOEITE WAARD om up te graden gaat erom of je er nu mee moet wachten tot je een ps5 hebt of niet. En nee dat hoef je zeker niet. En als jij 60 FPS ten opzichte van 30 een dikke upgrade vind, gefeliciteerd.
@Anoniem-337: Nee inderdaad, dat is dan ook waar ik mee afsluit in de laatste alinea. Als je de PS4-versie hebt zie ik geen reden om niet te upgraden. Weet gewoon dat die upgrade niet zo extreem veel toevoegt
@Anoniem-9788: Betere framerate is leuk enzo, en het speelt wel soepeler. Of het nu echt een betere game is daardoor? Niet helemaal van overtuigd, maar dat zal inderdaad iets persoonlijks zijn
@Sivenator: voor mij persoonlijk vind ik games die technisch goed aanvoelen en vloeiend lopen een wereld van verschil in ervaring en maakt het een betere game. Maar kan goed begrijpen dat mensen hier anders naar kijken, ieder zijn eigen voorkeur 🙂
@Anoniem-1504: Het is huilen met de pet op.
De ene na de andere crash. Maar veel erger dan legion kan haast niet. Maar beide games barsten van de slechte afwerking en irritante bugs zoals verhaal missies die je niet kunt afmaken.
2 games in hetzelfde jaar die zo slecht geoptimaliseerd zijn. Echt bravo Ubisoft