Met de lancering van de nieuwe generatie spelcomputers is een geliefde feature onder pc-gamers ook beschikbaar op consoles: ray tracing. Verschillende games maken er gebruik van, waarvan Spider-Man: Miles Morales een uitstekend voorbeeld is. Nu is het niet direct van toepassing op consoles, maar in pc-land is af en toe best wat te doen omtrent deze grafische feature. Zo zal Cyberpunk 2077 bij de release op pc ray tracing ondersteunen, maar uitsluitend met Nvidia videokaarten. Dit omdat de ontwikkelaar met de fabrikant heeft samengewerkt om dit zo goed mogelijk te implementeren.
Het gerucht dat hierbij ontstond was dat ray tracing omwille van die reden tijdelijk exclusief zou zijn voor Nvidia kaarten, waarbij gebruikers van AMD kaarten achter het net vissen. Zowel CD Projekt RED als Nvidia hebben deze exclusiviteit ontkend, maar de ontwikkelaar van de game heeft wel te kennen gegeven dat de ondersteuning voor ray tracing met AMD kaarten pas post launch komt en dat is voor pc-gamers in die situatie best vervelend.
Wat heeft dat met consoles te maken, horen we je al denken? Wel, er is iets interessant gaande met ray tracing. Zo was deze feature voor spelers van Godfall op de pc met AMD kaarten juist exclusief, dus het lijkt een marketingmiddel te worden voor ontwikkelaars die een deal sluiten met videokaartfabrikanten om zo de kaarten te pushen. Laat het nu net zo zijn dat AMD de leverancier is van de GPU in zowel de PlayStation 5 als de Xbox Series X|S, waardoor Godfall in dat geval profiteert van deze grafische feature.
Als we dat weer terug redeneren naar Cyberpunk 2077, dan komen Nvidia gebruikers nu als beste uit de bus. CD Projekt RED heeft al aangegeven dat iedereen op termijn van ray tracing zal kunnen genieten, maar dit moet nog in orde gemaakt worden. Dit zou ook kunnen verklaren waarom de daadwerkelijke next-gen upgrade van Cyberpunk 2077 niet gelijk aanstaande donderdag beschikbaar is. We begrijpen dat het wat meer voeten in de aarde heeft dan simpelweg de textures opleuken, maar aan de andere kant heeft CD Projekt RED de game meermaals uitgesteld en de upgrade is er nog altijd niet.
Dit brengt ons bij het punt van deze Jouw mening. We zijn inmiddels wel gewend dat er exclusiviteitsdeals zijn omtrent bepaalde games. Dit slaat meestal op secundaire content waar je niet per se iets van mist als je het niet kan spelen. Maar met de recente ontwikkelingen omtrent ray tracing ontstaat de indruk dat dit ook ingezet gaat worden als marketingmiddel en of dat een goede zaak is… Het is immers een fundamenteel onderdeel van de ervaring en dat is wat anders dan een exclusieve auto of een zwaard dat je al dan niet in een game hebt.
De vraag is echter of consoles hiervan gevrijwaard blijven, maar als we de hypothetische veronderstelling met Cyberpunk 2077 in acht nemen, lijkt er meer achter te zitten. Goed, dit is natuurlijk speculatie, want niemand is hier helemaal concreet in. We blijven het dus volgen en bij belangrijke ontwikkelingen die invloed kunnen hebben op consoles, lees je het hier. In ieder geval is de stelling duidelijk en hoewel het echte beeld wat troebel is, horen we alsnog graag je mening.
Dat word een beetje de standaard in deze wereld, doe jij niet precies hoe wij het willen dan heb je voorlopig gewoon zwaar pech
Heeft dit niet gewoon te maken met hoe t software en hardwarematig werkt per merk. Als je de ene kaart neemt is de implementatie niet zomaar over te zetten naar de andere kaart en dan snap je dat een samenwerking bij de ontwikkeling eerst voor de partner in orde wordt gemaakt vs de concurrent ie
Heb die ps5 vanaf de release al staan, maar ik vind het heel eerlijk nog niet zo heel bijzonder veel mooier ofzo, dat komt pas over een jaar of 2 dan word vaak pas de volledige kracht benut. Maar voor nu is het allemaal niet zo boeiend nog.
@Anoniem-8611: heb precies hetzelfde het ziet er allema gelikter uit maar zijn gewoon kleine upgrade patches die resolutie enz aanpassen.
Maar ben nog steeds erg tevreden ben benieuwd wat toekomst brengt
Ik game nog steeds op de eerste versie van de PS4, dus 4k, ray-tracing en dat soort technieken zullen mij niet storen als dat voorlopig niet geïmplementeerd zal worden bij Cyberpunk 2077.
Ik zal de game dan ook onbezorgd en zonder irritatie kunnen spelen, fijn vooruitzicht 😉
Kan me wel voorstellen als je dan de pro en de 5 en een dure TV hebt gekocht dat het teleurstellend is en om die reden vind ik dat raytracing niet exclusief voor een bepaald merk videokaart zou mogen zijn, dat is geen goede ontwikkeling.
Ray tracing is een hype, het valt amper bewust op wanneer je gamed… en ja, ik heb een dikke oled tv aan mijn ps5 hangen, dus ik zie het goed
Jemig man wat een stelling weer. Ga je lekker ergens druk om maken lol!
Ik zeg lekker fokking belangrijk als het tijdelijk is.
@Oldskool-NL:
Moeten alle onderwerpen dan altijd overeenkomen met jou interesse?
Er zullen vast wel weer onderwerpen komen die jou interesse wekken.
Exclusiviteit hoort er gewoon bij, dat zorgt voor gezonde concurrentie en voor vernieuwing
Dit heeft gewoon mee te maken dst ze het ontwikkeld hebben met nvidia. Geen exclusive. Dit is geen content wat ze achter houden maar iets wat niet zo makkelijk in elkaar te zetten is.
@Anoniem-7372: dat zeg ik
O nou dat komt mooi uit. Ik had mn oog net laten vallen op een kleine game pc met een nvidia kaart voor bij mn tv. Een console killer zo als ze dat mooi noemen
Raytracing is overhyped en kan mij gestolen worden gezien de performancedrop! Op consoles dan! Liever alles 4k/60 dan 30fps rtc
Super boeiend ook dat raytracing
Tja dat is jammer, de meeste pc gamers wisten dit wel. Heb mij er gelukkig op voorbereid. Dit soort spellen (multi plat) kun je imo het best spelen op de pc. Raytracing zou in mijn ogen geen sellingpoint moeten zijn van de consoles. De PS5 die ga ik halen voor de exclusives, niet voor dit soort games.
Ik vind het er allemaal top uitzien!
Speel nu spiderman remastered op de ps5
4k 30fps met rtx.
Je moet er natuurlijk wel een suitable tv voor hebben.
Ik snap dat het nog wel even gaat duren voor we echt de kracht van de ps5 gaan zien.
Maar voor mij geld dat ik graag naar mooie plaatjes kijk.
Vind de 60fps en 120fps niet super belangrijk.
Ik geniet er iig al z’n best van.
Rtx is zeker niet overhyped,
Verschil met een goede tv is goed te zien,natuurlijk heb je het niet altijd in de gaten,.aar het maakt alles wel een stuk mooier en echter.
Voor mij moet het in iedere game zitten.
Heerlijk!!
Nvidia heeft een zak met geld aan CDPR gegeven en is dus als eerste aan de beurt, de rest volgt later. Ik vind het prima als het betekent dat CDPR de enorme ontwikkelkosten hiermee kan financieren.
@tielo:
Met abonnementen als game pass van Microsoft zullen ze wel moeten, gratis bestaat niet.