De PSP was iets helemaal nieuw voor Sony, namelijk een portable gameconsole. Voorheen had je enkel maar ‘grote’ console’s die je moest aansluiten op de TV, met de PSP wou Sony het gamen een stuk toegankelijker maken. De game-ervaring moest echt naar je toe komen, zodat je het overal kon meenemen. Deze formule was dan ook meteen een succes, dit was portable gaming op zijn best. Nog nooit eerder waren er gelijkwaardige graphics uit een portable game-console gehaald, al zijn die graphics ondertussen niet meer zo speciaal.

Sony heeft vooral een paar praktische dingen geleerd met de komst van de PSP, zoals de vormgeving. De PSPgo had zeer veel negatieve reacties, het slider model was daar één van. Het zou namelijk niet zo gemakkelijk in de hand liggen, een candy-bar design zou veel beter zijn voor de game-ervaring. Ook heeft Sony begrepen dat veel mensen zeer enthousiast waren over de vernieuwende graphics die de PSP ons kon bieden. Als laatste heeft Sony ook ondervonden dat de kopers altijd een buitengewone ervaring willen, iets nieuws scoort meestal zeer goed. Digitaal is ook iets wat zeer gewaardeerd wordt, maar het mag zeker niet te veel zijn, de PSPgo bewijst dat download-only games niet ideaal zijn.

Al deze dingen die Sony nu ‘bijgeleerd’ heeft, zullen zeker een rol spelen als we het over de NGP zullen hebben. Zo is de NGP opnieuw uitgerust met een candy-bar design en heeft het opnieuw iets helemaal unieks. Met het unieke touchpad zou de game-ervaring echter dan ooit worden, ook de sensors zijn iets wat voorheen nog niet helemaal bekend was bij het portable gamen. Tevens de behoefte aan graphics legt Sony niet opzij, de NGP zou zelfs de graphics van de PlayStation 3 kunnen evenaren. Als laatste voldoet Sony ook aan het digitale aspect, games kun je namelijk downloaden vanaf de PlayStation Store. Maar er zal ook een nieuw game-medium zijn, waardoor Sony een flop zoals bij de PSPgo wil vermijden. De NGP zal dus het bewijs moeten worden van alle lessen die Sony heeft kunnen trekken door de komst van de PSP.