Review: Fight Night Champion – Natuurlijk kennen we allemaal de sectie EA Sports wel van het grote bedrijf Electronic Arts. Dit bedrijf levert jaarlijks een paar sportgames af en Fight Night is ook een game die door dit bedrijf wordt uitgegeven, net zoals de FIFA, Tiger Woods en de NBA serie. Fight Night Champion is een game volledig gebasseerd op het boksen. Lukt het jouw om je van amateur helemaal op te werken naar de ‘Greatest of all Time’?

Champion Mode

Met het verstand op nul hebben wij de game in de PlayStation 3 gedaan, gelukkig was er geen update en konden we gelijk beginnen. Zodra we de game opstarten speelde zich een filmpje af en hierna begon je gelijk met een match. Dit kwam onverwachts omdat we eigenlijk een menu verwachten, maar het zij zo. Het blijkt dus dat als je de game voor het eerst opstart, je gelijk naar de Champion Mode wordt gestuurd. Dit is een gamemodus in de game waarbij jij in de huid van Andre Bishop kruipt.

Dit is een bokser die vanaf de top in de gevangenis is beland en aan jouw de taak alles weer op het rechte spoor te zetten. Hier zit geen free-roam functie in, het is puur cut-scenes en daarna lekker van je af rammen. Op zich hebben wij ons uitstekend vermaakt met deze game modus en de verhaallijn was erg leuk om in mee te gaan. Helaas was deze niet geweldig lang en was je na een uur of vier á vijf wel weer klaar, maar natuurlijk bevat deze game veel meer game modi.

Legacy Mode

Een andere gamemodus in Fight Night Champion is natuurlijk de Legacy Mode. Als we dan een vergelijking moeten gaan zoeken doet dit ons het meeste denken aan de Virtuele Prof in FIFA 11. Ook in deze gamemodus is het de bedoeling dat je óf een geheel eigen bokser creëert, óf je gaat verder met een al bestaande bokser. Al kies je een bestaande, je zal wel met minimale skills helemaal vanaf de amateurklasse beginnen. Win je het amateurtoernooi, mag je jezelf gaan kwalificeren voor het volgende toernooi op een hoger niveau totdat je eindelijk ‘The Greatest Of All Time’ bent.

Als je ervoor kiest om zelf een bokser te creëren, dan heb je echt ontiegelijk veel verschillende opties die je kan aanpassen aan je bokser. Tatoeages, kleur kleren, naam op de kleren en natuurlijk de lichaamstructuur. Natuurlijk ga je het zo 1-2-3 niet redden als je niks doet, dus het wordt bikkelhard trainen. Bij het trainen moet je natuurlijk ook nog op je stamina letten, als deze te laag is heb je geen uithoudingsvermogen meer in de wedstrijd: neem dus regelmatig een welverdiende rust.

Bij de training kan je kiezen tussen Athletic en Power, oftwel ga je jouw kracht verbeteren óf je uithoudingsvermogen. Dit alles kost natuurlijk de stamina waar we het al eerder over hadden. Verder is het geheel vrij aan jou om wedstrijden in te plannen om zo jezelf hoger op de ranglijst te schoppen en sneller te kwalificeren voor het volgende toernooi.

Gameplay

Het is tijd om een overstap te maken van de gamemodi naar de details van Fight Nght Champion. We beginnen met de gameplay en we moeten zeggen dat deze erg soepeltjes werkt. Het lopen gaat zoals gewoonlijk met de linker analoge stick en het uithalen met je bokshandschoenen kan op twee verschillende manieren. Je kan de vier bekende knopjes op de rechterkant van je controller gebruiken, maar persoonlijk werkt de rechter analoge stick gewoon het fijnste om stoten uit te delen.

Voor een goede power shot hou je L2 erbij in gedrukt en met wat geluk sla je je tegenstander helemaal dizzy, om hem tenslotte die laatste klap te geven. Je hebt wedstrijden die binnen één ronde zijn uitgespeeld, maar als je een lastige tegenstander tegenover je hebt staan is het zelfs mogelijk dat je na tien rondes nóg bezig bent.

De game gehoorzaamt je gewoon goed en laat nauwelijks een steekje achter. Het enigste nadeel af en toe is dat de scheidsrechter flink in de weg kan lopen en hierdoor kan je soms niet zien waar en hoe je nou moet lopen of slaan. Ook een hele leuke toevoeging is de slow-motion view wanneer je iemand knock-out mept.  Voor de rest is de gameplay er flink op vooruit gegaan sinds het vorige deel, Fight Night Round 4, en hebben we flink genoten.

Graphics

De gameplay van de game was al zeer goed en grafisch gezien heeft de game ook grote stappen vooruit gemaakt en voor een sportgame zijn wij zeer tevreden. De kleinste details zijn af en toe zichtbaar en het zweet druipt letterlijk en figuurlijk van de spelers af. Raak je iemand vaak genoeg op zijn oog, zal deze eerst blauw worden en uiteindelijk ook langzaam beginnen te bloeden. Als ander voorbeeld nemen we de al eerder besproken slow-motion view, wanneer deze eenmaal begint zie je in slow-motion het zweet en misschien zelfs het bloed in de rondte vliegen na de klap. Ook zie je de exacte plaats waar de klap heeft ingeslagen en het vet blubbert lekker heen en weer.

Maar ook bij de gewone dingen als het in de ring rondlopen, het ziet er allemaal netjes uit. De ring zit mooi in elkaar en het oogt allemaal realistisch. Het enigste waar misschien nog iets meer in kan worden gestoken is het publiek, maar als we kijken naar bijvoorbeeld FIFA dan is het toch al een flinke vooruitgang.

Sound

Geen game zonder geluid en geen boksen zonder commentaar. Op televisie kunnen we af en toe heerlijk genieten van commentators die helemaal uit hun dak gaan bij het zien van een prachtig potje boksen en dit is ook weer terug te vinden in de game. In het begin van de wedstrijd zijn de commentators al lekker optimistisch en naarmate je rake klappen uit begint te delen zal de commentator dit ook zeker laten horen.

Het kost natuurlijk veel kracht dat boksen en naarmate je bokser moe wordt of een flinke klap uitdeelt, zal deze gaan hijgen. Dit klinkt ook gewoon zoals het moet en de klappen die hun impact maken op het lichaam hebben ook een goede sound. Hierover zijn we dus ook weer zeker te spreken.

Replay

Bij sportgames denk je vaak aan teamspel. Natuurlijk is dit heel wat anders bij boksen, want deze sport is individueel, maar je kan natuurlijk altijd een tweede controller aansluiten en lekker een potje knokken tegen elkaar. Dit zorgt ervoor dat je altijd nog even lekker door kan knokken. Ook kan je de online functie een keertje oppakken om hier tegenstanders een kopje kleiner te krijgen. Oftewel, deze game verveelt niet zodra je klaar bent met één gamemodus, want er is altijd wel weer wat leuks te vinden. Zelfs als boksen niet je ding is, kan je je prima vermaken met Fight Night Champion.

Fight Night Champion is gewoon een zeer leuke en goede game, zelfs als je helemaal geen verstand of interesse in boksen hebt. Als we het vorige deel vergelijken met deze, zijn er flinke sprongen vooruit gemaakt en is het weer op-en-top vermaak. Met een paar kleine minpuntjes, zoals elke game wel heeft, is het nog steeds zeer goed te doen. De problemen van de game vallen bijna niet op en het is dan zeer zeker een aanrader als je van sportgames houdt.

• Legacy Mode bied veel mogelijkheden
  • Slow-Motion view
  • Grafisch zeer krachtig