Take-Two Interactive kwam vorig jaar op een vrij verrassende manier in het nieuws. Het bleek dat het moederbedrijf achter 2K Games en Rockstar Games een bod had uitgebracht op racegamespecialist Codemasters. Een niet alledaagse move, zeker niet voor een uitgever die zich wat racegames relatief op de vlakte houdt. In dat kader was de move tegelijkertijd juist wel weer goed verklaarbaar, gezien de expertise van Codemasters een waardevolle aanvulling voor het Take-Two portfolio zou zijn. Electronic Arts kreeg er echter lucht van en zag die overname blijkbaar niet zo zitten…
Het gevolg was dat EA zelf een bod deed op Codemasters en daarmee aan het bod van Take-Two voorbij ging. Codemasters en diens aandeelhouders kregen naar verhouding nog meer betaald, dus dan is de keuze natuurlijk makkelijk gemaakt. Take-Two haakte af en dat maakte de weg voor EA vrij om het door te zetten. Afgelopen vrijdag kon je lezen dat de overname volledig is afgerond en dat Codemasters nu officieel door EA is ingelijfd. Een samenwerking waar beide partijen met veel enthousiasme over spreken. Terecht, maar dit komt met wat nuance.
EA is als uitgever natuurlijk al sinds jaar en dag bezig met racegames en met de toevoeging van het Codemasters portfolio hebben ze hun positie in dat genre enorm versterkt. De Amerikaanse uitgever heeft ook geld, veel geld. Dit betekent dat Codemasters in die zin meer budget tot z’n beschikking zou kunnen krijgen voor het ontwikkelen van games. In theorie betekent dit ook een toename in kwaliteit en over het algemeen zijn de games van Codemasters erg goed. Dus als ze nog beter worden, dan is dat mooi meegenomen.
Bovendien beschikt EA over veel meer distributiemiddelen en kanalen, alsook marketingcapaciteit, waardoor de Codemasters games in potentie nog meer mensen kunnen bereiken. Tot zover alleen maar gunstige uitgangspunten voor gamers én natuurlijk Codemasters zelf, maar tegelijkertijd is ietwat kritischer kijken niet verkeerd. Concurrentie is voor elke markt goed en EA heeft nu een concurrent op racegame vlak weggenomen en zolang er weinig concurrentie is, zal ook de innovatie afnemen. Nu is dat misschien wel erg somber geredeneerd, maar het zou een negatief scenario kunnen zijn op langere termijn.
Sceptischer zijn we nog over wat dit in de praktijk voor de ontwikkeling van games betekent. Codemasters is een ontwikkelaar die nagenoeg alleen maar kwaliteit heeft uitgebracht in de afgelopen jaren en dit deden ze op het moment dat de games klaar waren. Met EA erachter – die toch iets meer commercieel ingesteld lijkt (let op: lijkt) te zijn – kan dat misschien nadelig uitpakken. De fouten die EA gemaakt heeft zijn breed uitgemeten in de media en dan doelen we op lootboxes (Star Wars, FIFA), slechte kwaliteit (Anthem) en meer.
Games die een verkeerde benadering hadden en ongeacht of dat nu vanuit het creatieve perspectief wel of niet paste, uiteindelijk is het de uitgever die druk uitoefent op ontwikkelaars om games af te ronden en uit te brengen. Enerzijds omdat er een grens zit op het geld dat geïnvesteerd wordt, anderzijds omdat EA natuurlijk met aandeelhouders te maken heeft die al dan niet bewust onredelijke druk kunnen uitoefenen op de uitgever om games uit te brengen in welke staat dan ook.
Nu spelen er natuurlijk veel en veel meer factoren mee en EA zal de reputatie van Codemasters absoluut niet van de een op andere dag te grabbel gooien, maar feit blijft dat EA een nogal commercieel bedrijf is dat ogenschijnlijk bij momenten soms de financiën belangrijker lijkt te vinden dan de kwaliteit van hun games. Let wel, dat is een interpretatie van de auteur, dus dat hoeft niet per se zo te zijn, maar dat maakt het wel een interessante ontwikkeling om te bespreken in deze Jouw mening. De titel van dit artikel, gesteund door het schrijfsel hierboven, moet genoeg zeggen en we horen graag hoe jij erover denkt. Dat kan zoals altijd hieronder in de comments.
Ben het met je eens. Eigenlijk is er maar 1 kant die het op kan gaan, en dat is naar beneden.
@A Gamer: Yup. Kijk naar alle studio’s die EA heeft overgenomen. Zo goed als geen één van de orginele teams werkt nog bij hun respectievelijke bedrijven. EA, Activision en Ubisoft staan erom bekend dat ze iedereen forceren (door financiële en artistieke verschillen) de bedrijven te verlaten en het desbetreffende bedrijf niets van hun “ziel” overhouden. En ga er maar vanuit dat de volgende F1 vol met micro transactions gaat zitten. Het is voor EA een nieuwe Fifa of Madden, een “cash cow” waar ze ongetwijfeld miljarden aan gaan verdienen.
Ik maak me zorgen om de F1 serie..niet dat het optimaal was met Codemasters, maar ze werden wel steeds beter en begonnen beetje bij beetje te luisteren naar hun community, met verzoek aan veranderingen in het spel. Ik heb een playseat en stuur gekocht, voornamelijk voor F1 spel. Ik hoop niet dat the fun over is nu
Een overname door EA kan NOOIT goed uitpakken. Dat heeft de geschiedenis inmiddels wel vaak genoeg bewezen.
Ieder jaar worden de F1 games beter, ik ben er bang voor dat we volgend jaar het effect van de overname terug zien in de games. Dit jaar nog niet aangezien F12021 al snel komt. Mijn gevoel zegt dat de overname negatief uit gaat pakken. EA heeft niks met F1 of passie voor games, ze hebben alleen maar oog voor winst.. Helaas zijn er ook geen goede alternatieve F1 games beschikbaar op de consoles. Los van EA is het ook codemasters die in zee gaat/wil met EA.. 😉
Het is nog niet zo slecht denk ik, zolang codemasters maar de vrijheid krijgt om te ontwikkelen en niet een tijdsdruk krijgt. Het word financieel nu ook een stuk sterker natuurlijk
Kan ik nu al voorspellen dat dit de ondergang word bye bye EA
Daar heb ik zeker en vast een mening over.
Velen zien het met lede ogen aan.
Echter, ik denk niet dat EA Codemasters gaat ‘leegzuigen.’
Ze hebben ze nodig, omdat er nieuwe supercoalities gevormd worden. (Bethesda-Microsoft)
Dit houdt echter wel in, dat kleinere ontwikkelaars het nog moeilijker gaan krijgen.
Kan EA de ontwikkeling van racegames aan Codemasters overlaten, maar zal het hetzelfde zijn?
EA´s modus operandi: “Koop veelbelovende ontwikkelstudio´s op, verdeel het talent in uw eigen bedrijf en ontsla iedereen dat teveel geld kost naar het werk dat ze leveren.
Voor de gamer betekent dat dat hun geliefde ontwikkelstudio is ‘opgelost.’
Hebben ze best maling aan.
Ik zal nooit vergeten hoe EA Pandemic Studio’s heeft vernietigd. (de ontwikkelaar van de Mercenaries games en Destroy All Humans.
Who knows? Maybe Pandemic knew what was coming, so they should be destroyed.
Look at Pandemic´s name…
Look at the title: “Destroy all humans.”
Codemasters bracht op de PlayStation 1 en 2 een aantal “spellen” uit waarin je je “eigen” muziek kon maken door te knippen en plakken. Ik kijk nu al uit naar nieuwe, jaarlijkse delen daarvan, waarbij je flink mag lappen voor uitbreidingspakketten met andere genres, instrumenten en sound effects.
Top overname. Kan alleen maar beter worden met die race games.
@Anoniem-5274: EA heeft in het verleden keer op keer laten zien dat ze die vrijheid niet geven. Goede studio’s zijn verloren gegaan door overnames van EA die ze vervolgens niet liet doen waar ze goed in zijn. Wat je zegt klopt in principe wel, maar de kans dat EA ze daadwerkelijk vrij laat om te doen wat ze doen is verwaarloosbaar
Het is ea goed bestaat niet alleen slecht.
Paywalls mtx, live services broken games
Ea=Worst company in de industry. Dan nog wel officieel
Kijk naar dead space, mass effect, anthem, sims 4 dlc, Star Wars, ufc, titan fall, saboteur, mercenaries, loot boxes, free to play…. Ja, rip codemasters
De reden waarom ea game studio’s opkoopt is om de competitie aan banden te leggen. En er nog eens extra hard op te gaan cashen. Je zal zien dat jaar na jaar codemasters minder en minder kwaliteit zal afleveren.
Kut studio verhuis naar andere kut studio. Zie het probleem niet.
Codemasters produceerde al jaren rommel naar rommel.
Hier wist toch iedereen al lang het antwoord van? Beetje kansloos. Alles wat bij EA komt gaat vroeg of laat kapot. Fuck EA GAMES. Dat hun maar eens failliet gaan, dat zou goed zijn voor het game-landschap.
@Anoniem-4284:
Helaas zal EA dank zij de jaarlijkse update bestanden van 60 Euro en lootboxen nooit failliet kunnen.
Het wordt idd beter, als je van arcade houd
We kunnen nog niks zeker zeggen natuurlijk maar ben het wel eens met de auteur hierin. Denk dat het niet veel goeds kan betekenen.
Je bent vergeten te melden dat codemasters zelf ook een aantal studio’s opgekocht heeft de afgelopen jaren. En je zegt dat codemasters nagenoeg alleen maar kwaliteit games uit heeft gebracht. Maat was project cars nou zo goed? En dat is was trouwens een game van een studio die zelf hadden overgenomen. Ze waren de weg van ea al ingeslagen voor dat ze zelf overgenomen waren. Ik heb er weinig vertrouwen in. En nu maar hopen dat er mensen opstappen of worden ontslagen die dan een nieuwe studio kunnen oprichten. Voor wat meer concurrentie