Jouw mening | Bij gelekte trailers moet een ontwikkelaar/uitgever sportief zijn – Geruchten zijn natuurlijk zeer sappig voor het gamenieuws en het is gedeeltelijk de draaiende motor van de berichtgeving op websites. Je houdt bij het volgen van een game alles in de gaten in de hoop dat je meer en meer te weten komt over een eventuele topper, die veelbelovend kan zijn op papier. Het dak gaat er pas echt af wanneer dingen lekken of gelekt worden alvorens de officiële aankondig ervan – wat een buzz onder de community creëert. Al helemaal als trailers met een mooie kijk op een nieuwe game gelekt worden, zonder dat de uitgever hier qua marketing op voor is bereid.
Dit is toch wel een vast onderdeel geworden in de industrie, lekken. Kijk maar naar de Xbox Series S. Hoe lang er wel niet over gesproken werd over een tweede, minder krachtige console van Microsoft voor ‘next-gen’. Een digital-only console met minder RAM en andere afwijkende punten, maar waarover niks naar buiten werd gebracht. Hoe hardnekkig de geruchten ook waren, Microsoft bleef wachten met een officiële aankondiging. Maar voor het zover was, was het nieuws er al uit: een gefrustreerde aandachtstrekker had de aankondigingstrailer weten te bemachtigen en die op sociale media gegooid.
Microsoft was op hun beurt ook gefrustreerd door dit voorval, maar sportief dat ze waren gooiden zij als reactie dezelfde trailer online maar dan in hogere kwaliteit. Iets soortgelijks gebeurde ook met Far Cry 6. Kort nadat de geruchten toenamen vanwege het lekken via de Microsoft Store verscheen ook de reveal trailer online. Toen bracht ook Ubisoft op sportieve wijze de trailer zelf maar naar buiten. Want, laten we eerlijk wezen, wat voor zin heeft het nog om geheimzinnig te doen over iets wat de ‘hele wereld’ toch al ziet of gezien heeft? Dan kan je maar beter meevaren op de hype, niet?
FromSoftware (of Bandai Namco) neemt daar een hele andere houding in aan. Elden Ring werd bijna 2 jaar geleden aangekondigd met een CGI-trailer die een eerste impressie moest vormen voor de stijl van de game. Sindsdien is er amper een stukje info naar buiten gekomen over de game, tot frustratie van de vele fans. Iedereen weet dat er een nieuwe FromSoftware game aankomt, maar iedereen wordt in het donker gelaten. En dat is op zich niet een gek iets, de game is gewoon nog volop in ontwikkeling, dus het lijkt ons redelijk dat ontwikkelaars wachten totdat zij iets representatiefs kunnen laten zien aan de buitenwereld.
Maar laten we hier ook een ander perspectief op loslaten. De hype van Demon’s Souls voor de PlayStation 5 was behoorlijk groot en de honger naar iets nieuws in deze categorie games is groot, heel groot. Zo lang de ontwikkelaar niks laat horen of weten, wordt de community als maar gretiger. Bovendien is het simpelweg niet leuk om mensen zo lang te laten wachten. Het gevolg is dat mensen gefrustreerd raken en dat online ventileren, want hoe langer het stil blijft, hoe uitzichtlozer het wordt.
Zodra er een trailer lekt van Elden Ring, is het internet niet te houden en worden alle snippets bij elkaar geplakt om zo toch een volledig mogelijke beeld te krijgen van de gelekte trailer. Tot nu toe heeft FromSoftware echter niets van zich laten horen. Ze reageren niet en ook zijn ze niet zo sportief om dan ook de officiële trailer maar gewoon te delen. Was het dan toch te vroeg?
Zo komen we bij de stelling van deze week en die luidt dat uitgevers bij het lekken van een trailer, beeld of informatie, gewoon wat sportiever moeten zijn en het officieel moeten uitbrengen. Het kwaad is dan toch al geschied. Er valt natuurlijk wat voor te zeggen dat de kwaliteit bij een lek niet de juiste manier is hoe je de game wil presenteren aan de wereld, maar tegelijk mag men ook gewoon erkennen dat ze aan de kant van de ontwikkelaars/uitgevers ook gewoonweg slordig zijn. Het lekken had voorkomen kunnen worden door voorzichtiger om te gaan met dit soort content, want wie moet je nu het lekken eigenlijk kwalijk nemen?
Als het zo gevoelig is voor bijvoorbeeld een FromSoftware om op dit tijdstip nog niet naar buiten te komen met een officiële trailer, dan hadden ze maar voorzichtiger moeten zijn met het intern verspreiden van dit soort materiaal. Of als er marketingbelangen achter hangen, bijvoorbeeld voor een speciaal evenement, dan is het toch al ‘out there’, dus wat voor waarde heeft het achterhouden dan nog? De impact zal bij de officiële vertoning altijd minder zijn, dus wat is de winst van wachten dan? Kortom, als er een keer iets lekt, wees dan eerlijk met jezelf en geef ook gewoon toe door officieel met content naar buiten te komen – in hoge kwaliteit.
Wat vinden jullie? Laat je opinie hieronder in de comments zoals altijd weten, we zijn erg benieuwd!
dev zijn ons niks verschuldigd. Er is bijna altijd een roadmap die ze volgen, een dev komt niet zijn bed uit en denkt ‘zo lekker geslapen tijd voor een teaser’. Leaked of niet wacht gewoon af.
News flash. Bedrijven doen dit voor hype te creëren. Denk je nu echt dat die trailers zomaar te pakken zijn. Personeel staat onder NDA. Als ze iets lekken of pakken weet het bedrijf het zeker…
Is gewoon marketing 101. Kijk nu bijvoorbeeld naar jackfrags op YouTube. Bedrijven zoeken zelfs marketing bij populaire kanalen. Het is geen toeval waarom deze persoon hier en daar battlefield 4 aanhaalt. Hij maakt fans warm voor een aankomende reveal in de lente.
Als er iets lekt gaan mensen psychologisch er meer mee bezig zijn. Gaan ze fantaseren. Meer zoeken naar lekken. Forums en video’s maken. Wat resulteert in meer bezig zijn met de game. Ondertussen hypen ze mekaar op. Als de trailer er is zijn ze met meer kijkers op de reveal.
Moest een medewerker uit het bedrijf zomaar iets kunnen laten lekken kunnen ze alles laten slippen ….
Dit is allemaal timed strategie …
@Anoniem-8018:
Precies dit.
Strategie, hype gaande houden etc.
Vreemd verhaal dit topic zeg.
Als er iemand bij je thuis inbreekt is het ook altijd je eigen schuld, toch PSX-Sense? Had je maar 6 sloten op je deur moeten zetten in plaats van 5. Of in een atoombunker gaan wonen.
Raar topic is raar.
Wat een vraag weer…
Ben bang dat wat 8081 zegt zo maar eens waar kan zijn. Maar ik vind het lekken echt verschrikkelijk. Nu ik wat ouder ben, kan ik er prima mee dealen. Maar vroeger leefde ik ontzettend toe naar evenementen als e3. Als er dan iemand was die een trailer of materiaal had gelekt, dan vond ik dat echt verschrikkelijk.
Ik vind dat ontwikkelaars nooit “sportief” zouden moeten zijn omdat een werknemer zich niet aan de gemaakte afspraken houdt.
En dan zeggen dat ze voorzichtiger moeten zijn met het verspreiden is de schuld bij de verkeerde neerleggen. Een werkgever zou zijn werknemers moeten kunnen vertrouwen. Daar heeft de werknemer ook voor getekend.
Een werknemer die lekt zou in mijn ogen niet alleen direct ontslagen moeten worden, maar ook financieel aansprakelijk gesteld moeten worden.
Juist ja, het lekken is een verdienmodel geworden.
Wat een wappie vraag.
Ene kant denk ik van: Ja als het dan toch al gelekt is, doe het dan maar. Natuurlijk is dat aan t bedrijf maar zelf zou ik dat wel cool vinden van het bedrijf.
TLOU2 lekken waren zo krampachtig en naar en iedereen kreeg een ban die iets erover zei of liet zien. De beelden tonen en dan copyright strike of iets krijgen is logisch maar er over praten en dan copyright strike krijgen was gewoon echt debiel van Sony.
Ik denk dat trailers de meeste mensen geen moer kunnen schelen.
Ik vind dat deze stelling wel heel erg leunt op twee specifieke voorbeelden.
Als we er even vanuit gaan dat het lekken niet opzettelijk vanuit de ontwikkelaars komt en geen onderdeel is van de marketing strategie, dan is er toch gewoon sprake van een strafbaar feit? Of in ieder geval contractbreuk.
Ik vind dat developers mogen reageren zoals ze willen. Het feit dat een persoon binnen je organisatie ongeoorloofd informatie naar buiten brengt betekent niet dat je gelijk de hele buitenwereld iets verschuldigd bent. Je aan de oorspronkelijke planning houden zou ik niet als onsportief willen bestempelen.