De naam Jade Raymond is een bekende in de industrie en dat onder andere vanwege het feit dat zij aan de wieg stond van de Assassin’s Creed franchise. Inmiddels is Raymond al jaren niet meer werkzaam bij Ubisoft. In 2015 stapte ze namelijk over naar EA Motive en in 2019 is ze bij Google aan de slag gegaan met Stadia. Gezien Google daar min of meer de stekker uit heeft getrokken, is Raymond op zoek gegaan naar een nieuwe uitdaging en dat is Haven geworden.
Haven is een onafhankelijke studio, gevestigd in Montréal, waar ze met verschillende ontwikkelaars samen gaat werken aan een nieuw project. Nu is dat op zich allemaal niet zo bijzonder, maar interessant aan deze aankondiging is dat Sony hierbij betrokken is. Sony is op de achtergrond een belangrijke partner voor Haven in de zin van algemene en financiële ondersteuning. Kortom, het is een onafhankelijke studio, maar Sony heeft er wel directe lijntjes mee, wat het tot een second-party maakt.
De studio is pas net gevestigd, maar er wordt al aan een onaangekondigde IP gewerkt. Op dit moment kan men daar nog niets over delen en dat zal naar verwachting ook nog wel even duren.
Hopelijk een goeie zet van Sony dat zij een goede game afleveren ben benieuwd wat het gaat worden .
Voordat een game uitkomt zitten we al in 2023/24
En ze had al een paar mislukte projecten.
Goed van ome Hermen Hulst dat die investeert in Jade’s studio. Het gaat om een PS5 exclusive. Sony weer een nieuwe ip rijker. Top!
Dat is dus wat Sony bedoelde met organisch groeien i.p.v. lukraak studio’s opkopen. Had alleen liever gehad dat ze voor iemand anders waren gegaan, bijvoorbeeld Amy Hennig (mocht die daar open voor staan).
Met alle respect naar Jade, maar haar laatste 3 projecten zijn geannuleerd, haar laatste studio is opgedoekt en haar laatste game is, uit mijn hoofd, Splinter Cell Blacklist uit 2013. Dat is bijna 10 jaar terug. Nou niet bepaald een indrukwekkende recente cv.
Hoe zit het eigenlijk met beyond good and evil 2? Niet dat ik er interesse in had na hun laatste demo van 8 jaar geleden, maar toch
Op zich heeft ze haar naam mee en dat doet wel wat verwachtingen scheppen maar als je het objectief bekijkt zijn de laatste jaren nou niet meteen een groot succes geweest. Games gecanceld, studio’s opgedoekt etc. Het zal afwachten worden.
@Sprony:
“Dat is dus wat Sony bedoelde met organisch groeien i.p.v. lukraak studio’s opkopen”
Oh je bedoelt zoals The Initiative, 343 Industries, The Coalition, Undead Labs, Playground Games, Turn 10 Studios, World’s Edge?
MS koopt niet enkel grote studio’s op hoor Ze hebben wel degelijk veel studio’s zelf opgericht of laten doorgroeien. Meeste mensen beseffen dat helemaal niet, roepen maar wat.
@Anoniem-582: Waar in mijn tekst heb ik het over Microsoft dan? Jij doet nu een aanname die je vervolgens zelf gaat beantwoorden. Ik verwijs naar een uitspraak van Sony, waarin ze aangeven dat ze studio’s organisch willen laten groeien i.p.v. opkopen. Dat staat verder, voor mij dan tenminste, los van wat Microsoft wel of niet doet. Ik mag dan voor een PlayStation website schrijven, maar in de eerste plaats ben ik een gamer die op ieder platform speelt 🙂
Behalve op Mobile dan, dat is gewoon echt niet mijn ding.
@Sprony:
Die quote van Sony was uiteraard een steek naar MS dat zij zogezegd enkel opkopen terwijl Sony voor natuurlijke groei gaat. En ik toon aan dat beide bedrijven dat doen en dat MS niet enkel opkoopt.
Maar sowieso is het goed dat beiden kleinere studio’s een kans geven natuurlijk. Brengt alleen maar meer creativiteit. Ben de zoveelste 3rd person action adventure nu wel beu. Kom maar op met iets nieuws. Hopelijk heeft Sony er een goeie ip mee in handen!
@Anoniem-9417: Oh ja, dat zeker. Die steek had iedereen wel door, maar uiteindelijk gaat het nergens over. Beide kopen op en beide groeien organisch. Het is alleen dat Microsoft veel diepere zakken heeft.
Ja, ik wil ook wel wat nieuws, want die Sony exclusives beginnen wel allemaal, op een bepaalde manier op elkaar te lijken. Ik heb van alles genoten, maar wat meer variatie wordt zeker toegejuicht.
Jade Raymond is de bedenkster van de originele Assassins Creed, en kijk hoe de game-industrie daarop voortborduurd.
Ik verwacht wel iets speciaal van Jade Raymond.
@Sprony: Voor een Xbox-gamer die een PS5 gaat aanschaffen, zijn die ‘uitgemelkte’ exclusives geen probleem. :p
Edit: Heb je stukje over Jade´s falen gelezen, daar wist ik niets van.
@Sprony: Ach mobiel…
Ik beschrijf het zo: Normaal bouw je een spel, waarna je de interface op de game afstemt.
Bij mobiele games, bouw je eerst een ingewikkelde interface (want knopjes, hoera) en dan bouw je rond die interface een game, dat de interface bij elkaar houdt.
Geen fan van Jade om eerlijk te zijn. Wel leuk dat de PS5 een exclusive erbij krijgt.
Ze heeft vooral op de verkeerde paarden gewed de laatste jaren.
Nu hopen dat ze bij Sony wel haar ei kwijt kan.
Vond haar altijd leuk op E3
@Sprony: jeetje, jij weet echt veel.
@Undergod: en als ontwikkelaar van games zijnde weet jij dat natuurlijk als geen ander hé?
@Anoniem-2060: Ja man, Google is er niks bij 😉
@Brave Fencer Musashi: Waarom leg je de link met BGAE2?
Omdat ze Jade heet natuurlijk.. 😉
@Anoniem-4060: Over wat heb je het? :/
Commentaar geven, veilig achter uw anoniem-account, maar zelf niets toevoegen.
Een ‘empty vessel’ dat daarvan de aandacht tracht af te leiden door zij die geen ‘empty vessel’ zijn,in diskrediet trachten te brengen.
Jaloersheid is een ziekte, want dat venijn, kruipt waar het niet gaan kan.