Over een kleine twee weekjes is Oddworld: Soulstorm – een remake van Abe’s Exodus uit 1998 – eindelijk verkrijgbaar. Beter nog: de opvolger van Oddworld: New ‘n’ Tasty is voor PlayStation Plus-abbonees die maand geheel ‘gratis’ te downloaden.
In gesprek met WCCFTech heeft Lorne Lanning van Oddworld Inhabitants een aantal technische details gedeeld wat betreft de performance op de PlayStation 5. Oddworld: Soulstorm zal op Sony’s nieuwste console draaien op een resolutie van 1440p en een framerate van 60 frames per seconde. De 1440p resolutie wordt vervolgens correct geschaald om de resolutie van de display te matchen.
Er zijn dus geen meerdere modi waar je uit kunt kiezen om bijvoorbeeld de game te ‘locken’ op een 4K resolutie tot 30 frames per seconde. De user interface is overigens wel native 4K, wat de menu’s in ieder geval goed scherp zal houden. Natuurlijk zal de game ook gebruik maken van de DualSense controller, 3D audio en de supersnelle SSD.
Op de PlayStation 4 zal de game overigens draaien op een resolutie van 1080p met 30 frames per seconde, Lanning laat hierbij verder niks weten over hoe de PlayStation 4 Pro Soulstorm zal aanpakken.
Oddworld: Soulstorm is vanaf 6 april verkrijgbaar voor de PlayStation 4, PlayStation 5 en pc.
De ps5 ondersteunde toch geen 1440 p of ben ik hierin verkeerd?
Pc is beter
@Anoniem-3896: Niet als output naar je display. Wordt geschaald naar je display.
Maar dit staat ook gewoon in het artikel hoor..
@Anoniem-3896: lezen en nog eens lezen ipv alleen de titel en meteen reageren.
Als de interne resolutie van zoveel games op de PS5 1440p is, waarom heeft de PS5 dan nog steeds geen 1440p native output resolutie??? Want 1440p is momenteel echt de sweetspot resolutie voor gaming.
@Pevc: Dat 1440p de sweetspot is voor gaming is misschien met de pc het geval, maar niet met consoles. Er zijn veel meer console gamers die op een tv gamen dan op een monitor. En het overgrote deel van de tv’s ondersteunen geen 1440p.
1440p met 60fps, voor een simpele platvormer. Daar heb ik een PS5 voor gekocht… zucht. Ik ben echt toe aan een knaller van formaat, maar dat zal wel 2022 worden ben ik bang.
@Pevc: Wellicht omdat de instellingen dan te complex worden voor veel console gebruikers? Een console koop je omdat je gewoon wil gamen zonder uit te zoeken hoe je game het best draait. 1080P, 1440P Of 4K en dan ook nog framerates en grafisch detailniveau worden allemaal variabel.
Nu wordt het spel geschaald en zullen ze het marketingtechnisch een 4K spel noemen.
Ik vind het ook jammer hoor. Ik had meer verwacht van de nieuwe consoles, eventueel zelfs voor een wat hogere prijs. Met deze hardware had ik dan liever ook vast 1440P met hogere framerate en hoger grafisch detailniveau gezien dan 4K spellen die terug geklokt worden… Maar dan was de “vooruitgang” waarschijnlijk niet groot genoeg t.o.v. de PS4 pro.
Fuck this generation already.
Beter komt Sony snel met die Boost update voor de Ps5.
@Anoniem-2363: Daar heb je absoluut gelijk in, maar toch is er de laatste jaren een trend gaande onder console gebruikers om op een monitor te spelen. Dit omdat de inputlag en game-gerelateerde features op een monitor vaak vele malen beter zijn dan op een TV. Maar bovendien zijn monitors over het algemeen ook veel goedkoper.
@PS89: Toch ondersteund Xbox wel een native 1440p output resolutie op de nieuwe Xbox consoles. Als de concurrentie zo’n optie aanbied voor de serieuzere gamers, dan kan Sony met de momenteel grootste console-playerbase toch niet achterblijven? Ik denk dat het belangrijk is dat een console automatisch goede instellingen gebruikt voor mensen die zoals je zegt inderdaad gewoon willen gamen (en niet met complexe instellingen willen klooien). Maar dat betekend niet dat er geen geadvanceerde instellingen hoeven te zijn voor gamers die hun game-ervaring willen finetunen en op een 1440p monitor willen spelen.
@Pevc: Je hebt gelijk wat betreft de Xbox. Bedacht ik me ook al. Dan zou je inderdaad verwachten dat Sony niet wil onderdoen voor Microsoft.
Toch blijf ik me conservatief opstellen tegenover al die mogelijkheden tot customisatie van consoles. Hetzelfde als controllers met extra functies (van evt. third party), mixed lobbies in shooters van mensen met een controller tegen mensen met toetsenbord en muis en dat soort dingen.
Ik ben misschien wat ouderwets, maar voor customizen koop/bouw je een game pc, dan weet je ook dat je betere graphics kan verwachten als je er veel geld aan uitgeeft. Een console zou je aan moeten zetten en spelen tegen gelijkwaardige gamers.
Dan maar wachten op de PS5 pro
Wat een blamage, geen 60 frames in 4K! Zo’n veeleisende game is dit toch niet? Wel leuk dat ie gratis is. Misschien volgt er nog een performance update.
@Anoniem-2363: Heb je je backlog al weggewerkt?
Ik ben ERG sloom en ben zelfs nu nog bezig met uncharted lost legacy dus dat zegt wel genoeg!
1998… sjezes wat voel ik me nu oud.
Ik gok op de PS4 Pro op 1440p aan 30fp/s.