De populairste videogamebeurs was jarenlang de E3, die elk jaar in juni georganiseerd werd te Los Angeles, Californië. Vorig jaar gooide Covid-19 echter roet in het eten. Het miljoenenevenement werd afgelast, en uitgevers en ontwikkelaars moesten plots een ander platform zoeken om hun onthullingen aan de man te brengen. Dit deden ze ook, en op behoorlijk succesvolle wijze. Andere beurzen boden soelaas met een online editie en sommige uitgevers staken zelfs gewoon hun eigen presentaties in elkaar.
Volgens een recent onderzoek van Video Games Chronicle heeft dit ervoor gezorgd dat uitgevers nu beseffen dat ze E3 helemaal niet nodig hebben. Ook financiële overwegingen spelen hier een rol. Een plekje op E3 is immers erg duur, zowel in fysieke als digitale vorm. Voeg deze elementen samen en je begrijpt waarom andere opties plots aantrekkelijker geworden zijn. De E3 zal dit jaar online doorgaan, maar als we op het rapport van VGC mogen afgaan, zullen de spectaculairste onthullingen elders gedaan worden.
Prima toch, als een uitgever hun eigen onlinepresentatie houdt
Voor mij als consument was ook de E3 altijd al een online evenement of Sony zelf een presentatie online gooit of het wordt met een camera opgenomen op de E3 en dan online gegooid, ik ervaar geen verschil.
Uitgevers hebben de media tegenwoordig vrijwel niet meer nodig omdat ze de consument via de diverse social media kanalen prima zelf kunnen bereiken.
Sneu. Waar zijn die Roel & Roy op de E3 in LA videos tijden gebleven. Dat was altijd gaaf en maanden lang kon er redactioneel ook geteerd worden op alleen het woord E3.
E3 vind ik ondertussen al een beetje achterhaald. Als ontwikkelaars zelf alles onthullen op online events dan is het toch ook prima
Het was de laatste jaren al niets meer en met de klap van afgelopen jaar kunnen we de E3 begraven.
De E3 heeft zijn waarde gehad maar is ingehaald door de tijd.