Review Homefront – Homefront was een overwachte aankondiging van THQ op de E3 in 2010. Veel kregen we toen niet te zien en te horen van deze FPS, maar naarmate de release dichterbij kwam kreeg menig gamer al een lichte glimlach bij het zien van gameplaybeelden. Homefront ligt pas een tijdje in de winkels, net zoals de games Crysis 2 en Killzone 3; alletwee First Person Shooters van het hoogste kaliber. Is Homefront de moeite waard om aan te schaffen? Je leest het in deze review!

De singleplayer

Homefront speelt zich af in het jaar 2027 in Verenigde Staten. Zuid-Korea en Noord-Korea hebben zich bij elkaar aangesloten en veroveren een heleboel landen. Eén land die op het lijstje staat van de KPA is de Verenigde Staten. De game begint met een scène waarin je wakker wordt in je kamer, vervolgens wordt er op de deur gebonkt en roepen enkele Koreaanse soldaten jouw naam: Robert Jacobs. Plotseling stormen er twee Koreaanse soldaten binnen. Je wordt afgevoerd en geplaatst in een schoolbus samen met nog een gevangene.

In een scène die een paar minuten duurt zie je overal gezinnen die uit elkaar worden getrokken door de Koreaanse soldaten, mensen die geëxecuteerd worden, huizen in brand, ouders worden vermoord voor het gezicht van hun kinderen. Werkelijk waar een schokkend gezicht waar wij zelfs een beetje van in shock waren.

Vervolgens rijdt de bus door en zie je ineens een vrachtwagen met een erg hoge snelheid aankomen rijden en schept de schoolbus waar jij in zit. De Koreaanse bestuurder is op slag dood, maar de beveiliger leeft nog. De twee verzetsstrijders, Connor en Rianna, executeren deze man recht voor je neus. Je kent deze mensen niet, maar veel tijd om te praten heb je niet want je moet natuurlijk meteen vluchten voordat er hulp komt van de Koreaanse soldaten. Je pakt het handgeweer op van de beveiliger en daar begint dan de tutorial.Er komen langzaam aan enkele KPA-soldaten op je af waarna je wordt vertelt hoe je moet schieten, dekking zoeken, granaten gooien enzovoorts. Hierna kom je meteen terecht in een hele heftige, intense vuurgevechten.

Na deze vuurgevechten moet je al sluipend enkele KPA-patrouilles voorbij en dan kom je weer terecht in een vreselijk heftig vuurgevecht. Jij moet al knallend voorbij deze Koreaanse soldaten, waarna Connor je brengt naar een verzetskamp waar allerlei andere verzetsstrijders zijn maar ook een heleboel gezinnen. Je maakt een praatje, maar die is maar van korte duur… Plotseling komen er namelijk ineens tanks en busjes van de KPA aanrijden die overal rondschieten. Jij rent een gebouw in, waar een vrouw dekking zoekt met haar kind. Terwijl je zit te schieten hoor je het kind krijsen wat erg confronterend is.

De singleplayer is werkelijk waar een hele belevenis, geen enkel moment hebben we ons verveeld. Dit komt voornamelijk ook door de geweldige voice-acting. Wel baalden we soms een beetje toen een vuurgevecht voorbij was, want we wilden erg graag mee door. Helaas is de AI niet ten top, want soms duurt het wel heel lang totdat de tweede verzetsstrijder bij de deur staat om vervolgens naar binnen te stormen.  Toen de singleplayer er al na vijf uurtjes op zat vonden we dit vreselijk jammer aangezien Homefront een erg verslavende singleplayer heeft.

De gameplay

Zoals je net hebt kunnen lezen is Homefront een game met heftige vuurgevechten en actie. De missies zijn niet zoals je ze verwacht, het ene moment moet je op een stealth missie en de andere keer moet je sniper support geven aan de andere verzetsstrijders. Je krijgt een breed arsenaal aan wapens voor je, soms krijg je de keus deze op te pakken van soldaten enzovoorts. Er zijn genoeg wapens in de game om je mee bezig te houden, de ene verschilt net iets van de andere. Zo kun je een ACR oppakken met een scope erop en loop je enkele minuten later tegen een ACR aan met een red dot sight erop.

Naast een breed wapenarsenaal krijg je soms ook nog een heel erg leuk speeltje tot je beschikking, namelijk de Goliath. Onze eerste ontmoeting met dit wapen was toen de KPA-soldaten het verzetskamp binnen stormden. Je hebt een soort mini afstandsbediening tot je beschikking waarmee je de Goliath een beetje kunt besturen. Echt besturen kun je hem helaas niet, maar je kunt aangeven welke targets de Goliath moet vermoorden. De Goliath zal maar op enkele momenten in de game inspringen om je te assisteren, dit is voornamelijk wanneer je veel vijandelijke voertuigen tegenover je hebt.

Homefront is een game dat erg fijn speelt. Bij de tutorial hoef je niet al te lang zitten klooien als je bekend bent met het FPS-genre. De controls in Homefront zijn namelijk vrijwel gelijk aan die van Call of Duty, die je vast en zeker wel eens een keer hebt gespeeld. Ook ligt op sommige momenten het tempo erg hoog in de game, wat erg aannemelijk is als je veel Call of Duty hebt gespeeld.

Graphics & Sound

Waar wij erg vrolijk werden van de gameplay, werden wij niet zo vrolijk van de graphics die we voorgeschoteld kregen. De graphics van Homefront zijn namelijk niet echt van de hoogste kwaliteit. Er is wel duidelijk te zien dat THQ heeft gewerkt aan het level design, maar niet zozeer aan de graphics ervan. Wanneer je in een vuurgevecht komt zie je echter wel overal rondvliegende kogels en rondvliegende stukjes hout. Ook zie je overal stukjes hout en brokstukken rondvliegen wanneer je een granaat gooit. Er is overduidelijk te zien dat THQ meer aandacht heeft besteedt aan de gameplay dan de graphics, wat wij op zich wel kunnen begrijpen.

De sound van de game is echter iets waar wij redelijk positief over zijn. Wanneer je in een hevige vuurgevecht komt, zie je alles om je heen kapot geschoten worden. De kogels vliegen letterlijk om je oren en er zijn overal ontploffen. De sound van de rondvliegende kogels klinken erg hard door de speakers. Tevens zijn wij heel erg tevreden over de voice-acting, deze is namelijk erg goed gedaan door de voice-actors. Tijdens de vuurgevechten hoor je je teammaten onderling tegen elkaar schreeuwen, waardoor je het gevoel hebt dat je diep in de problemen zit.

De multiplayer

Nadat we de singleplayer van Homefront hadden uitgespeeld besloten we maar eens aan de slag te gaan met de multiplayer van Homefront. De multiplayer van Homefront bevat zes gameplay modi die je wel kent. Denk hierbij aan team deathmatch en domination. De andere gamemodi zal je moeten unlocken door in rang te stijgen. De multiplayer bevat genoeg ranks om zoet mee te zijn, namelijk 75. We konden in de game kiezen uit enkele classes zoals sluipschutter, aanvaller, infiltrant en support.

Elke class heeft zijn eigen specialiteit. Iets als kill streaks heeft Homefront niet, maar wel iets wat we ermee kunnen vergelijken. Bij elke kill die je in de multiplayer van Homefront maakt krijg je punten, als je een headshot maakt krijg je extra punten. Met deze punten kun je aankopen doen. Als de specialiteit van jouw class een kogelvrije vest is, dan kun je deze aanschaffen door op het pijltje naar boven te drukken. Echter hebben sommige classes ook andere toffe upgrades zoals een mini tank of een bestuurbare UAV. Echter kosten deze vaak erg veel punten waardoor je eerst erg veel kills moet maken.

Zoals je kunt verwachten zijn er genoeg wapens in Homefront die je zal unlocken naarmate je stijgt in rang. Als je een wapen unlocked, kun je deze aanpassen met de tofste attachements. Bovendien heeft Homefront iets wat we kunnen vergelijken met de perks uit de Call of Duty games. Je kunt bijvoorbeeld kiezen uit perks als sneller herladen, sneller inzoomen, meer munitie bij oprapen en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Bij het spawnen van de game kun je kiezen om te spawnen op de grond, maar ook in voertuigen als een Humvee, tank of aanvalshelikopter.

Er zit genoeg variatie in de maps van Homefront, de ene map is net wat groter dan de andere en dus meer geschikt voor classes als sluipschutter of als je in een Humvee wilt rondrijden. De locaties variëren ook erg, zo heb je maps die zich afspelen in een soort loods of buiten op een industrieterrein. Dit allemaal doet enorm denken aan de multiplayer van Battlefield: Bad Company 2.

Homefront is een game die op zowel het gebied van singleplayer en multiplayer het erg goed doet. Hoewel de singleplayer erg kort is hebben we heel erg genoten van het verhaal en de confronterende momenten. De graphics vielen ons ook erg tegen, mooi ziet het er niet uit maar de geweldige voice-acting en intense shoot-outs maken dit je dan weer doen vergeten. Maar de multiplayer van Homefront is daarentegen erg aantrekkelijk met genoeg upgrades en toffe features om je mee bezig te houden.

• Voice-acting
  • Puntensysteem multiplayer
  • Sfeer