Review: Logic3 Programmable Remote Control – Zoals iedereen ondertussen wel weet is de PlayStation 3 volgens Sony de ultieme gameconsole. Niet alleen is het de console waar je over-the-top games op kan spelen, maar is het volgens Sony ook nog eens één van de betere Blu-ray spelers op de markt. Onlangs kregen we van Logic3 hun laatste nieuwe accessoire voor de PlayStation 3 in verband met Blu-ray’s binnen, namelijk de Logic3 Programmable Remote Control. Voor een kleine 20 euro kan je deze in huis halen, maar nu is alleen nog maar de vraag, is het die 20 euro wel waard? Wij van PSX-Sense hebben deze Blu-ray remote een tijdje getest, wat we ervan vonden lees je in deze review.

Het materiaal

Het material van deze remote viel voor ons toch wel een klein beetje tegen. Het is in onze ogen wel heel goed koop plastiek dat ze ervoor hebben gebruikt, het is tevens ook nogal glad waardoor het eigenlijk snel uit je hand kan glippen. Dit zorgt er tevens voor dat de remote ook wat raar in je hand ligt. Ook de knoppen vielen wat tegen, deze zijn namelijk bijzonder klein en ook zeer glad, wat het dus toch wel een beetje lastig maakt om deze te bedienen. De bijgeleverde USB connector is net als de remote ook van goedkoop plastiek welke je volgens ons ook zeer snel kan breken.

Aan de slag

Opzich is het gebruik van de remote vrij simpel, je plugt de USB connector in je PlayStation 3 en je kan hem direct gebruiken. Iets wat we hierbij wel lastig vinden is dat je de PlayStation 3, zoals bij de DualShock controllers kan doen, niet vanaf de remote kan opstarten. Je moet dus eerst je PlayStation 3 aanzetten door naar je console te stappen en vervolgens op de aan/uit knop de duwen en dan pas kan je de remote gebruiken. Zodra je PlayStation 3 is opgestart en je remote verbinding heeft gemaakt met de console ben je klaar om naar je favoriete Blu-ray, DVD of videobestand te kijken.

Met de controller kan je tevens ook door het menu navigeren doormiddel van de pijltjes te gebruiken die op je remote staan. Iets wat ons dan ook bijna direct opviel was dat de toetsen toch niet zo geweldig werken, je moet namelijk ontzettend hard duwen op de toetsen. Tevens moet je ook echt richten naar de USB connector die in je PlayStation 3 zit, anders is er een grote kans dat er gewoon niets gebeurt. Ook is het wel wat zoeken welke knop wat precies doet.

Een kleine extra

Iets wat misschien ook wel leuk is om te weten is, is dat je deze remote ook als vaste afstandsbediening kan gebruiken voor je televisie. Hoewel je dit kan doen, blijfven we toch liever bij de gewone televisie remote, voornamelijk omdat de nummertoetsen opvallend klein zijn, zelfs tegenover de andere toetsen die op de remote staan. Dit is volgens ons ook zeer spijtig omdat, zoals je hierboven op enkele afbeeldingen kan zien, er verschrikkelijk veel plaats is tussen de nummertoetsen. Ze hadden best de toetsen iets breder kunnen maken, wat waarschijnlijk wel wat makkelijker zou zijn.

Hoewel we toch wel zeer benieuwd waren naar deze remote viel hij eigenlijk toch zwaar tegen. Met als grootste nadeel, en wat eigenlijk aan een remote de belangrijkste dingen moeten zijn, de toetsen. Deze zijn verschrikkelijk klein en lasting om te gebruiken. Ook moet je constant echt naar de USB connector richten alsof het een sniper is, wat we toch ook niet als iets positiefs zien. In onze ogen is deze remote de 20 euro dus niet waard en denken we ook dat het gewoon beter is dat je de originele Blu-ray remote van Sony in huis haalt in plaats van deze.