Het zal je niet ontgaan zijn, maar er is nogal wat heisa geweest omtrent de PlayStation Store van de PS3, PSP en PS Vita. Sony zag de relevantie er niet meer van in en wilde het gaan sluiten. Dit leidde tot groot ongenoegen bij de fans die niet alleen in paniek de laatste mogelijkheid namen om games aan te schaffen op de betreffende platformen, maar ook de tweedehands markt zag de waarde ineens groeien van een aantal games. Als je bijvoorbeeld een PS3-game digitaal niet meer kunt krijgen, dien je het fysiek te halen en omdat een game erg schaars kan zijn… rinkelt de kassa voor sommigen.
Enfin, Sony zag dat de keuze om de hele boel te sluiten ze niet in dank werd afgenomen, dus draaiden ze dit weer terug. Een bericht van Jim Ryan volgde dat vrij hypocriet afsloot met de zin: “I’m glad that we can keep this piece of our history alive for gamers to enjoy, while we continue to create cutting-edge new game worlds for PS4, PS5, and the next generation of VR.” Raar om dit te zeggen gezien het plan was om de mogelijkheid tot toegang naar legacy content van gamers af te nemen. Misschien wordt er nu serieuzer nagedacht over de legacy content van Sony, want door deze situatie wordt wederom geïllustreerd hoe consument onvriendelijk het eigenlijk is om toegang te krijgen tot deze content.
Maar het lijkt erop dat we dus ergens komen als we als community hard genoeg gaan schreeuwen. Ook EA heeft uiteindelijk het onderspit moeten delven met Star Wars Battlefront II en z’n schandalige manier van microtransacties. Hier heeft de media ook een grote rol in gespeeld en ditzelfde effect heeft ook invloed gehad op Ubisoft. Na hevige kritieken op Ghost Recon: Breakpoint zijn meerdere projecten (Skull & Bones, Rainbow Six Quarantine) op de lange baan geschoven, waarvan we tot op heden nog steeds niks vernomen hebben omtrent een eventuele releasedatum. Grote bedrijven kunnen wel degelijk luisteren op sommige cruciale momenten.
Laten we wel realistisch blijven: de klant is koning. Als je een product op de markt brengt dat niemand zal behagen, verkoopt het ook niet. Een mooi, en inmiddels ook wel wat ouder voorbeeld, was de reboot van Devil May Cry, gemaakt door Ninja Theory. DmC werd verschrikkelijk arrogant en slecht verdedigd tegenover de fans, waarna de game uiteindelijk ook zeer slecht verkocht. Het is erg belangrijk voor een uitgever/ontwikkelaar om respectvol om te gaan met de community, zij zijn immers de mensen die ervoor zorgen dat een game geld oplevert.
Microsoft heeft dit niet zo lang geleden aan den lijve ondervonden. Het plan was aanvankelijk om de prijzen van Xbox Live omhoog te krikken. De Xbox gebruikers vonden dit geen goed plan en vooral een slechte deal. Daarover waren ze zeer vocaal. Uiteindelijk is Microsoft hiervoor gezwicht en zijn ze op deze beslissing teruggekomen. Hoewel het nog altijd een bedrijf is dat uit is op winst, is het netjes om hierop terug te komen en toe te geven dat het een beslissing was die voor de community niet fijn is. Dat is toch iets om toe te juichen.
Er zijn genoeg andere bedrijven die een stuk minder luisteren naar hun fans. Een nuance hierin is wel dat het op internet soms kan lijken dat een community iets wil, maar dat het in de praktijk gewoonweg te weinig mensen zijn om daaraan toe te geven. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld bij Nintendo de Metroid franchise. Hoe populair het ook is en mag zijn, de verkopen liggen relatief gezien erg laag in vergelijking met de andere IP’s van Nintendo. Laten we eerlijk wezen, waarom zou Nintendo moeten investeren in een Metroid Prime remaster als één game (Animal Crossing: New Horizon) meer dan 20 miljoen exemplaren kan verkopen? ‘Voor de fans’ is dan het uitgangspunt, maar een bedrijf moet natuurlijk wel winstgevend zijn en blijven.
Zo komen we bij de stelling van deze week en die luidt: Een community is machtiger dan ze zelf door heeft. Met genoeg animo zet dat bedrijven echt aan tot handelen, zie de gegeven voorbeelden. Hier moeten community’s ook meer mee gaan doen, want uiteindelijk volgt een bedrijf gewoon de weg naar de meeste winst. Maar die community tegen het verkeerde been schoppen kan averechts uitpakken, ook voor je winst. Wat is jullie opinie hierover? Moeten community’s gewoon nog een stuk harder gaan schreeuwen en handelen of is dit iets teveel ‘wishful thinking’ en doen bedrijven toch wel waar ze maar zin in hebben?
Ter afsluiting voeg ik aan dit verhaal nog toe dat ook Sony een stuk meer naar zijn fans moet gaan luisteren. Het succes lijkt ze een beetje naar hun hoofd te stijgen, en dat is niet gek als je meerdere malen een console hebt die meer dan 100 miljoen keer weet te verkopen. Maar soms zit het hem ook in de kleinere onderwerpen: Bloodborne in 4K op 60 fps locked uitbrengen, een nieuwe handheld met betere support releasen, backwards compatibility in de breedste vorm toepassen, enzovoort. Het zal Sony sieren z’n fans op de wenken te bedienen als een van de grootste game bedrijven ter de wereld.
een community is heel machtig,ik weet nog dat we in de fifa forums,onze klachten lieten horen,maar doodleuk werden gebanned of silenced,als we het hadden over momentum of dat geheime code,die EA in de game heeft verwerkt,zodat je wedstrijden verliest,alsmede carriere en FUT,dat is natuurlijk hun businessmodel,we werden simpelweg gebanned in de forums! je stem laten horen is heel belangrijk,denk maar aan de SUPER LEAGUE,die wss niet meer doorgaat 🙂 against modern football.
Het wordt hier gebracht als of het iets nieuws is dat mensen hun stem laten horen. Maar dit heb ik op de basisschool al geleerd al ging het toen om arbeiders die zich verenigden om betere arbeids omstandigheden voor elkaar te krijgen en dat is al lang lang geleden
Pfff kan niet beter vinden dan dit het is al jaren geweten dan Sony naar hun Fan gamers luisteren met iedere beslissing dat ze nemen. Kom met iets anders af .
Ik krijg altijd een tegenstrijdig gevoel bij dit soort onderwerpen. We willen graag inspraak bij ontwikkeling van bepaalde producten. Daar is best iets voor te zeggen. Maar ik ben ook overtuigd dat je ontwikkelaars ook de ruimte moet geven voor hun eigen visie en creativiteit. Bemoeienis van omhoog gevallen influencers die er ook nog veel geld voor krijgen via bv youtube en dergelijke kunnen voor mij ‘in de hoogste boom’! Ik zie dat bij mijn kinderen als de meest negatieve invloed. Daar moet je als ouder echt goed voor uitkijken. Betaald worden voor subjectiviteit lijkt me een verkeerde richting op gaan.
Inspraak is goed en constructief maar tot een zekere hoogte. Er moet ruimte blijven voor de visie, creativiteit en mening van de makers zelf.
De community heeft nauwelijks impact op de beslissingen van een bedrijf. MS sloot Zune, Sony haalde de backwards compatibiliteit uit de PS3 en Linux waar een hoop hoepla over was. Heb je de illusie dat een bedrijf (of je er nu voor werkt of je favoriete console vandaan heb) ook maar iets om jouw geeft ipv het geld dat je genereert dan kom je vroeg of laat tot een teleurstellende conclusie. Het gaat uiteindelijk allemaal om geld.
Uiteindelijk gaan die stores dicht, uiteindelijk gaat MS zijn lidmaatschap voor gamepass verdubbelen (in stapjes) en kan de consument volgen of opzouten. Zouten er teveel op, dus gaan ze geld mislopen, dan zullen ze weer meer “klantvriendelijk” initiatieven ontplooien.
Super goed dat de community van zich laat horen, moeten ze vaker doen 🙂
@tielo: ik denk dat je onderschat hoe machtig een community is. Ze kunnen een heel merk kapot maken. Negatieve reclame is slecht voor een bedrijf en zorgt voor dalende of onstabiele aandelen.
@Anoniem-9209:
Voorbeelden graag! Ik geloof er geen snars van wat je beweert.
Mag ik nu wel mijn mening geven?
In dit topic https://www.psx-sense.nl/441311/creative-director-days-gone-metacritic-score-is-alles-voor-sony/ werd mijn reactie weer eens verwijderd, terwijl er niks raars in stond (Het ging over Fifa en dat we als community sterk staan als we games met microtransacties een cijfer geven die afkeuring geven i.p.v. alleen een artikel erover te plaatsen maar reviews ongemoeid te laten).
Dan kunnen jullie het zoals nu hebben over ‘community’… Diezelfde community helpen jullie dus om zeep door normale berichten te verwijderen. Jammer, want de gedane belofte tijdens kerst werd de afgelopen tijd zo goed in stand gehouden: meer interactie met community en niet veel verwijderen. Troll berichten zoals in dit topic https://www.psx-sense.nl/441836/nieuwe-trailer-toont-de-wondere-wereld-van-biomutant/ laten jullie wel staan.
Vaag.
Werkelijk iedereen (ok, bijna iedereen) is tegen sbmm in cod games maar het gaat nooit meer weg. Communities worden alsnog geregeerd door de algehele hype van een game.
@Anoniem-6750: de mening(en) van de community omtrent het Battlefront 2 schandaal heeft EA letterlijk laten smeken aan de community om de game nog een kans te geven. Vervolgens is Disney gaan kijken naar andere uitgevers en hebben diverse investeerders aan de bel getrokken dus het is weldegelijk waar wat hij beweerd.
Ben het wel eens dat het Sony naar de kop is gestegen laatste tijd, hun doen soms weer eens iets super tofs en andere moment weer iets heel doms, zonder naar de community te luisteren daarin, wat wel jammer is.
Too little, too late. Ik geef PlayStation geen enkele digitale aankoop meer.
Ik wil binnenkort een PS3 gaan kopen (ik heb hier een hoop fysieke PS3 games, maar ze zijn momenteel nutteloos want mijn oude PS3 staat permanent bij mijn broertjes in Nederland). Ook zijn er nog een hoop (digital-only) Vita games die ik nog wil spelen. Het nieuws dat de beide stores nu al zouden gaan sluiten raakte me hard.
Niet iedereen is geinteresseerd om keer op keer 60 euro neer te tellen voor de nieuwste persverse titeltjes. Of om steeds opnieuw games te gaan kopen die je al hebt (remasters). Juist de gouden ouwe titeltjes moeten niet verloren gaan en zouden zo lang mogelijk speelbaar moeten blijven.
We bevinden ons in een historisch tijdperk, wat games betreft. Er zijn mensen in leven die de allereerste games en consoles ooit meegemaakt hebben. Academisch game research bestaat pas een jaar of 20. De technologie schiet razendsnel vooruit en is in onze tijd van een paar pixels op je scherm naar hypperrealistische scenes gegaan. Over honderden jaren wordt over ons tijdperk in de geschiedenisboeken geschreven. Geschiedenis moet niet verloren gaan. Sorry, beetje een detour 🙂