Review Need for Speed: Shift 2 Unleashed – Het is alweer een poosje geleden dat we verblijdt werden met een racegame op de PlayStation 3. Aan het einde van afgelopen jaar kregen we Gran Turismo 5 en Need for Speed: Hot Pursuit en halverwege februari kregen we ook nog Test Drive Unlimited 2. We zijn weer toe aan een nieuwe en daarom lag vanaf 1 april Need for Speed: Shift 2 Unleashed in de winkelschappen. Presteert deze game wel naar zijn kunnen zo snel na het uitbrengen van een andere Need for Speed of hadden de ontwikkelaars er nog wat meer tijd in moeten steken? Je zal het allemaal gaan lezen in deze review.

Carrière maken

Natuurlijk, zoals elke racegame tegenwoordig heeft, is er de carrière mode. Hierin werk jij je natuurlijk op vanaf een broekpoeper tot aan de wereldkampioenschappen. In deze eerste race die je doet, leen je een racewagen van je grote baas. In deze race leer je de basis principes van het spel en hierna ben je helemaal klaar voor het echte spel. Je krijgt wat centjes en hiervan kun je je eerste auto gaan aanschaffen, wij begonnen met eem BMW 135i Coupé. Je hebt nu de mogelijkheid om je op te werken van niveau 1 tot aan niveau 20, dormiddel van spectaculaire races, time attacks en veel verschillende andere soorten modi.

Buiten de carrière om telt alles wat je doet mee voor je niveau. Doe je een simpele quick match om een bepaalde baan te verkennen, de XP die je hier verkrijgt telt gewoon lekker mee voor je niveau, net zoals de online functie. Zo hoef je je niet per sé aan de bepaalde evenementen te houden om toch hoog op te komen. Aan enkele evenementen in de game zitten leuke extraatjes vast, zoals een splinternieuwe auto.

Ook krijg je bij elk niveau die je omhoog gaat weer een flinke lading geld en af en toe ook een nieuwe auto, nieuwe vinyls voor je auto of een geheel nieuwe catalogus voor auto-onderdelen. In tegenstelling tot Gran Turismo 5 zul je niet je garage vol hebben met auto’s, maar je zal ook zeker niet teleurgesteld zijn want je rijdt nauwelijks met zaad-auto’s.

Autolog

De Autolog is een leuk extraatje die in de game is toegevoegd. Deze kun je bekijken door simpelweg op de ‘select’ knop te drukken, waardoor er een scherm in je beeld verschijnt. Hierin kan je veel verschillende dingen vinden, denk bijvoorbeeld aan een tabblad met hierop suggesties voor races gebasseerd op je huidige auto of evenementen die jij veel bespeeld. Ook is er een muur waarop al je persoonlijke records én die van je vrienden wordt opgeslagen om ze te verbeteren. Onder het tabblad records vind je alle huidige regio-records en wereldrecords, we wensen jullie alvast veel succes met het behalen van deze. Ook vind je hier onder andere een gallerij met al je gemaakte foto’s, het huidige nieuws over de game en natuurlijk nog een paar kleine andere dingetjes.

Afsnijden! He?! Wat?

Om een race te winnen zal je natuurlijk de snelste tijd neer moeten zetten, in andere racegames doen we dit wel eens om stukjes van de baan af te snijden om zo nét voor je tegenstander uit te komen. Ontwikkelaar Slightly Mad Studios heeft hier iets op bedacht. In normale races wordt er zogenaamd geraced met het waarschuwing systeem. Zodra je vijf keer een bocht te ver hebt afgesneden, zal je worden gediskwalificeerd van de race. Je kan het je dus permiteren om het vier keer veilig te doen, maar pas hierna natuurlijk wel op. In de time-attack evenementen is het natuurlijk de taak een snelste rondetijd neer te zetten. Hier kan je het geen één keer permiteren om de baan af te snijden, doe je dit dan zal je tijd voor die ronde niet meetellen en heb je een ronde voor niks gereden. Natuurlijk heeft zoiets ook zijn nadelen, want soms gaat het je wel op je zenuwen zitten als je nét dat metertje teveel buiten de baan hebt gereden. Dit kan betekenen dat je de hele ronde gewoon voor niks hebt gereden in het geval van een time-attack evenement, balen dus!

Supersnel!

Als we een racegame spelen willen we natuurlijk één ding zo optimaal hebben: het gevoel hebben dat je echt aan het racen bent en dat je de snelheid als het ware kan voelen. Dit hebben we in bijvoorbeeld Gran Turismo 5 niet echt gehad en dat viel ons dan wel een beetje tegen. Shift 2: Unleashed heeft hier natuurlijk iets van opgestoken en iets mee gedaan en dat hebben we gemerkt. Als je hier een beetje snelheid maakt met de auto zul je dit gelijk voelen en de omgeving zal ook een klein beetje vervagen alsof je echt vliegensvlug overal langs raast. Ook zal je auto in zulke gevallen iets gevoeliger worden voor uitspattingen, maar dit kan de pret niet drukken.

Grafisch

Als we Slightly Mad Studios van te voren mochten geloven, zouden we te maken krijgen met een nieuw grafisch race-wonder en zou het Gran Turismo 5 de doeken om moeten doen. We zijn dan ook onder de indruk van de graphics, maar toch heeft Gran Turismo 5 net dat beetje extra. We mogen zeer zeker niet klagen met de kracht die dit spel met zich meebrengt en het ziet er gewoon uitermate goed uit. Wel zijn hier en daar kleine bugs, zoals bij een flinke crash kan het zijn dat onderdelen die van je auto zijn gevlogen gewoon in de lucht blijven zweven. Buiten dit om zijn we gewoon uitermate tevreden met wat we kregen voorgeschoteld.

Sound

Geen racewagen zonder knappe uitlaat en dan moet het nog klinken ook. Het geluid in deze game is dan ook voortreffelijk en de auto’s klinken naar behoren. Een mooi knetterend geluid van van de uitlaat bij het begin van de race en bij het schakelen van de auto klinkt de overgang ook heel erg lekker. Natuurlijk zijn we tijdens het racen ook wel een paar keer gecrashed en dit klonk ook zeer realistisch en de auto lag dan ook lekker in het puin.

Replay

We kopen geen games om na een paar dagen in de kast te leggen en we verzekeren jullie dat dit ook niet zal gebeuren als je eenmaal bezig bent met Shift 2: Unleashed. Je zal ongetwijfeld wel een poosje bezig zijn om niveau 20 te bereiken en hierbuiten blijft het ook altijd leuk om te proberen alle beschikbare racewagens te verzamelen. Tevens kan je ook nog de online mode een keertje gaan testen, kies een willekeurig evenement en ga hierin tekeer met je snelste wagen. Hoe je het ook wendt of keert, er blijft altijd wel weer wat nieuws te beleven in deze game.

Een racegame koop je om het ultieme gevoel te krijgen dat je met een noodgang over de baan heen jakkert en dat is zeer zeker het geval met Need for Speed: Shift 2 Unleashed. De game zit barstens vol leuke gamemodi en je bent natuurlijk tot op het bot gemotiveerd om niveau 20 te behalen. Hiervoor legt het spel nog wat leuke auto’s voor je aan de kant die alleen op enkele manieren te behalen zijn en hier ga je dan ook voor. Shift 2 is een game die zeker in je collectie thuis hoort als je een racefanaat bent.

• Het ultieme snelheid gevoel
  • Autolog
  • Het knetteren van de uitlaat klinkt heerlijk