Returnal wordt over het algemeen geprezen vanwege de gameplay, het magnifieke audiodesign en de mooie graphics, maar een punt van kritiek blijft terugkomen: het gebrek aan en optie om halverwege een run op te slaan. De runs in de game kunnen best even duren en als je niet halverwege op kan slaan kan dat soms vervelend zijn.
Een optie om te saven is iets waar al sinds de release om gevraagd wordt, maar het lijkt erop dat een eventuele komst nog wel even zal duren. In gesprek met Axios Gaming zegt marketing director van Housemarque, Mikael Haveri, dat de ontwikkelaar aan het onderzoeken is hoe ze dit kunnen implementeren, maar makkelijk is het niet.
“We understand that there are some systems in place that are currently a hindering factor. Currently, we just don’t know exactly what it is. So it’s very difficult to announce anything, because I think there’s a lot of different people looking for different things.”
Uit de woorden van Haveri blijkt dat er wat complicaties zijn die een savefunctie verhinderen. De ontwikkelaar moet dat eerst uitvogelen voordat het systeem goed en wel geïmplementeerd kan worden. Zodoende heeft men momenteel geen nieuws om aan te kondigen. Het zal dus afwachten zijn of het Housemarque lukt om dit alsnog te realiseren.
Als er bij het originele design nooit nagedacht is over het opslaan dan kan ik mij idd voorstellen dat het vrij lastig te implementeren is.
heel makkelijk , autosave om de 10 minuten , probleem opgelost
Waarom saven? Ik heb hem uitgespeeld… Snap niet dat mensen zo huilen
@Nick-Chronic: Autosave verpest juist de intentie van deze game. Het gaat erom zo ver mogelijk te komen in één run en bij game over opnieuw beginnen.
Een manual save zou wel een optie kunnen zijn, maar bij een game over wordt deze dan gewist. Op deze manier houdt je de dna van de game en zijn de huilebalkjes ook weer blij.
Stom k.. t game is dit je bent uren bezig je komt in het sneeuw gebied bam dood terug opnieuw . Dan ben je weer te game en aantal uren je stop en zet de ps5 in Rust mode komt er een update bam alles weg weer opnieuw beginnen van mij mogen zij deze game steken waar de zon niet schijnt.
Ja dankzij de casuals moeten ze nu hun game slachten en zorgen dat er geen bugs vrij komen door een save systeem in te gooien. Daar gaat mijn goty…
@Anoniem-853: Je weet toch dat je automatische updates kan uitzetten…
@Anoniem-853: Het is duidelijk dat je het spel niet heb. Als je bij sneeuw gebied ben hoef je niet helemaal opnieuw te beginnen.
Snap het gedoe om een save mogelijkheid niet. Helemaal niet nodig en haalt het idee van het spel weg
@Anoniem-9701: Aja omdat ik niet vermeld dat je kun herstarten in de moeras level waar die baas op zijn piano speeld en dat je daar ook portals kunt nemen om in de andere level verder te doen heel intelligent van u om te concluderen dat mensen deze game niet bezitten ffff . Het is en blijft een k.. t game
Van wat ik heb gelezen is het basisidee van de game met het niet kunnen saven goed, maar zijn de runs domweg te lang voor dit concept. Je wilt ’s avonds na het eten nog even twee uurtjes kunnen spelen. Als je dan na een uur game over bent, heeft het weinig zin om nog een nieuwe run te beginnen.
De volgende dag verder gaan in diezelfde run lijkt me trouwens ook niet optimaal. Dan ben je de feeling van die run wel kwijt, lijkt me. Nog los van het feit dat ik m’n PS5 nooit een nacht/dag lang op sleep mode zou laten staan.
Denk dus dat elke eventuele oplossing het alsnog niet mijn game zou maken, al spreken de game play en visuals me erg aan. Jammer.
@Anoniem-3790: Weet je uberhaupt wat een roguelike/roguelite game inhoudt?
Ben heel benieuwd, hou zou vandaag binnen komen maar dit wordt helaas dinsdag. Heb niet altijd 3h de tijd dus ben benieuwd of dat niet maakt dat ik er niet lekker in kom te zitten.
Gewoon Hades gaan spelen, die is veel beter geschikt voor kortere speel sessies en de betere game ook tov Returnal
Net als op een arcade kast game, geen save functie .
Dit zal de nieuwe opzet zijn voor toekomstige games
Het probleem is eigenlijk dat roguelike games (Returnal valt onder deze genre) meestal 98% indie games zijn, die ze vaak ook te weinig promoten, waardoor de mensen dus niet in aanraking komen met roguelike games, of amper interesse hebben in indie games, en meestal gelijk op pc steam uitkomen, dus console gamers zullen er dan amper in aanraking mee komen. Returnal is wat ik weet, de eerste triple AAA roguelike game gemaakt of eigenlijk de eerste ? Ik ken er geen 1 op de ps5 ps4 of op de ps3 of ps2. Dus dit is echt een zeldzame titel en was echt een risicovolle gok van Housemarque games om deze titel te produceren. Mensen die titels als risk of rain, dead cells, Hades, Below, Enter the Gungeon, the binding of isaac, spelunky enzo. Dit zijn 1 van de toppers en bekende indie roguelike games. Het zijn pittige spellen waar je reflexen echt nodig voor zijn. Naarmate je verder komt in het spel, zullen de vijanden sterker worden maar jij ook omdat je een ton aan beter loot en upgrades vind, en dat maakt het heerlijk verslavend. Mensen die vragen om een save functie zijn dus totaal onbekend met dit soort spellen, een save functie hoort er totaal niet bij en zal de uitdaging en de pret totaal verwoesten. Ik hoop zelf dus dat een save functie nooit zal komen omdat mensen deze genre zo moeten accepteren en begrijpen.
@Anoniem-4887: zonder casuals zou de game niet genoeg opbrengen. Voila einde van dit type game.
Blij als er tussendoor gesaved kan worden. Graag gedaan meneer de niet casual/pro uber master gamer.
@Furko: degene die zo blij worden van de uitdaging kunnen het saven toch gewoon uit zetten. Iedereen blij lijkt me.
Game is te lang voor dit genre, beter geen save functies aanbrengen, dat verziekt het genre. Ze kunnen net als bij Hades een keuze geven in moeilijkheidsgraad. Maar dan nog blijft deze game te lang qua speel sessies. Lastig pakket voor ze.
Ik snap het elitisme rondom de opmerking “niet kunnen saven hoort bij de visie van de makers”. Het is nooit een slecht idee om een game toegankelijker te maken voor meer mensen.
Daarnaast kan niet iedereen in één keer vele uren besteden aan een run en bij een groeiend aantal mensen werkt de rest function van de PS5 niet eens zonder de console te laten crashed.
Ik zie dus geen enkel nadeel om een save functie in de game te doen naast elitair gedrag zoals de Dark Souls serie dat ook kent.
Daarnaast snap ik niet waarom het zo lastig is om een save functie te maken. Het is gewoon letterlijk de huidige status in een database duwen en zorgen dat je die kan laden.
Topgame, van mij mogen ze het laten als het is. Zit al een checkpoint halverwege en da’s prima zo.
@Anoniem-9878: Als je een race simulator koopt moet je achteraf ook niet om een arcade modus vragen. Blijkbaar weten mensen niet wat ze kopen. Als het genre niets voor je is laat het dan en ga geen dingen vragen die niet bij het genre horen.
Het antwoord: quick resume
@Anoniem-1753:
Wel, daar ligt de fout bij Sony. Ze hadden de game maar minder moeten promoten. Jullie noobs zouden beter af zijn met andere games.
Geld is niet gelijk aan kwaliteit of succes. Binnenkort gaan we naar een 5 sterren restaurant en gaan eisen dat het eten goedkoper moet omdat de meeste restaurants goedkoper zijn in de buurt…
Koop het dan niet en move on. Moest de Ps5 veel meer games hebben. Enkele jaren op de markt zijn was er wellicht minder heisa omtrent deze game. Want dan kunnen de casuals genoeg alternatieven vinden vooraleer ze gaan klagen…
Topgame dit. Het niet kunnen saven is overtrokken omdat je altijd snel in de biome terecht komt als je wilt door via portals hele biomes te skippen. Maar aan de andere kant is er niets mis met een autosave functie. Verdergaan waar je was zodra je doodgaat…maakt de game echt niet makkelijker ofzo – wel wat gebruiksvriendelijker.
@Anoniem-93: bij biome 3 duurt het nog best lang om te komen. Ook met die brug. Want zonder voorbereiding hoef je daar niet te komen. Heb ‘m wel uiteindelijk verslagen maar wel zo’n 15 uur over gedaan totaal voor de 3e biome. Was het wel waard uiteindelijk.
@Anoniem-2806: Denk dat je zelfs andersom moet doen.
Stel dat je verschillende game modes hebt.
Dus easy normal hard expert
En dat je bij easy en normal de MOGELIJKHEID hebt om het aan te doen.
Maar dat als je die mogelijkheid aan doet dat je dan niet mogelijkheid hebt om een trophy uit te spelen?
Dan heb je de normale gamers zoals ik die gewoon een game spelen op easy normal met de save mogelijkheid.
Ben ik er goed in doe ik normal maar dan zonder die save mogelijkheid.
EN dan heb je de die hards die toch dit soort spellen spelen in hard of extra hard en zonder save modus die ook blij zijn.
IEDEREEN blij toch?
@Anoniem-8156: Ja of je moet anders zien.
Ga de game spelen wanneer je 2/3 uur de tijd hebt en anders niet?
Als ik kijk naar andere games doe ik meestal met korte tijd even grinden en levelen en heb ik echt tijd ga ik de game spelen en de missies doen.
Snap dat als jij dag hebt gewerkt huishouden hebt gedaan en je even 2 uur wilt gamen frustrerend is om dan deze game te spelen maar als je het van te voren weet kan je er omheenplannen toch?
@Furko: Goed punt noem je op!
Ik denk namelijk dat housemarque misschien een demo had moeten geven van de eerste 2/3 levels.
Met uitleg hoe het ging.
Ik zie namelijk probleem niet helemaal van dat dood gaan en je tijd weer opnieuw investeren maar snap dat veel mensen hier anders over denken.
Wel zonde dat dit er wel voor zorgt dat ze klanten mislopen.
Toch denk ik dat ze beter een functie hadden kunnen maken dat je wel kan auto saven.
Die dan gewoon voor de easy/ normal mode en dat je misschien een trophy misloopt zodat je mensen die toch hard willen zijn of trophy hunters zijn ook aan hun trekken komen.