Na een korte ‘bidding war’ tussen Take-Two en EA, ging laatstgenoemde er uiteindelijk met de buit vandoor en mocht Codemasters zich officieel onderdeel noemen van de ontwikkelaar annex uitgever, voor de zachte prijs van 1,2 miljard dollar. Gezien EA geen goede reputatie heeft als het gaat om het overnemen van studio’s, begonnen fans al snel hun zorgen te uiten.
Het Amerikaanse bedrijf zou echter graag willen zien dat Codemasters hun eigen identiteit behoudt, zo vertelt CEO Andrew Wilson in gesprek met MCV. Daarbij wijst Wilson naar Respawn Entertainment, dat ook onderdeel is van EA. Ze willen dus niet Codemasters veranderen in één of andere naamloze studio van EA.
“Similar to Respawn, our orientation isn’t to come in and take over Codemasters; our orientation isn’t to come in and turn Codemasters into another Electronic Arts studio; our orientation is around the provision of opportunity. This industry is all about amazing, creative talent. And we see little upside in the indoctrination of that amazing creative talent. But we do want to provide them access to the things that we get by virtue of our position in the industry.”
Codemasters werkt op dit moment hard aan F1 2021. Deze game moet op 16 juli verschijnen voor de PlayStation 4 en PlayStation 5.
Behoud je identiteit, maar dan wel met microtransactions!
Laat die games maar naar EA play komen
F1 2021, laat die maar snel komen.
Prachtig die lulverhalen.
Mooi verwoord inderdaad, codemasters creatief laten blijven, maar wel met bepaalde voorwaarden om de ‘positie van EA te versterken in de markt.’
Eerst zien, dan geloven 😉
Ik schreef hier gister al dat de prijzen omhoog zijn gegaan voor F1 2021. In 20 landen wordt F1 2021 zelfs 2x zo duur als F1 2020. En als je Myteam speelt en je wilt de legendes hebben, dan mag je daar ook voor betalen.
Hoezo eigen identiteit behouden?!
Mooi zo. Al die angsthazerij over micro transactions is totale flauwekul. Zolang de F1 games ontwikkeld blijven worden door liefhebbers van de F1 (Codemasters) en niet door nobody’s die alleen dollar tekens zien, komt het goed. Er is dan zelfs alleen maar meer mogelijk met de poen die EA erin steekt.
@Anoniem-2385:
Prijsverhogingen hebben werkelijk niks met identiteit te maken. Wat een nonsens.
En ten tweede, zijn “ultimate editions” al jaren de normaalste zaak van de wereld bij F1 games en andere titels. Vorig jaar betaalde je 10 euro meer voor de extra Schumacher-content. Het jaar ervoor, was dat het geval voor de Senna en Prost auto’s, pakken en helmen. Staat allemaal los van EA.
@Anoniem-7804:
– Bij F1 2019 Legend Editie kreeg je een Legends game mode waar je in 8 races met Senna en Prost kon karren.
– De Deluxe Schumacher Editie van 2020 was DLC waar je 4 iconische auto’s kreeg en exclusieve deliveries
– In F12021 praten we met de Legends Editie over content wat bedoeld is voor MyTeam.
EA maakt hier dus een soort van FIFA Ultimate Team van waar je betaalt voor legendes om zo sterker te worden.
Een daadwerkelijk verschil met voorgaande jaren.
@Anoniem-7804: Codemasters heeft de game altijd op een schappelijke prijs weten te verkopen, maar EA wil de game als full-priced in de markt weg zetten. EA wil graag consistent zijn met hun eigen titels en de prijs die daarbij hoort in alle regionen doorvoeren. Codemasters keek altijd naar de prijsverhouding die bij een region hoort.
Lees deze link maar die het nog wat beter uitlegt:
shorturl.at/jktQ2
@Anoniem-36:
Dat is geen verschil met voorgaande jaren. Dat is voortzetting van iets wat ze dus al jaren doen. My Team bestond bovendien nog helemaal niet in 2019.
@Anoniem-9325: klop wel hoor, is wel degelijk een verschil met voorgaande jaren. Het zit nu verwerkt in een game mode waar je dus sterker wordt. Gelukkig alleen offline careermode, maar zal me niet verbazen als dit ook online gaat worden.
En dat prijsverschil klopt ook. Codemasters was altijd netjes naar ontwikkelingslanden toe en paste de prijs in die regionen aan. EA denkt er anders over en zet alles op dezelfde prijs.