Met de komst van Returnal stapte Housemarque in meerdere vreemde wateren: de game was namelijk niet alleen de eerste AAA rogue-lite game, maar betekende tevens de eerste AAA-titel van de Finse studio. Critici zijn zeer over de game te spreken, en het ziet ernaar uit dat Housemarque ook de smaak te pakken heeft. In de toekomst zou men dan ook graag aan grotere titels willen blijven werken.
Dit vertelt marketing director Mikael Haveri in een interview met GameReactor. Haveri zegt dat Housemarque vroeger aan meerdere projecten tegelijk werkte, maar dat ze met Returnal alle aandacht daarop moesten vestigen. Het is nog niet zeker of de studio teruggaat naar de oorspronkelijke manier van werken, maar Returnal moest wel laten zien dat Housemarque meer is dan ‘alleen die Resogun-studio’.
Zodoende is het de wens van de studio om aan grotere projecten te werken. Haveri sluit echter niet uit dat ze op een later punt weer terugkeren naar een arcade titel, want ook dat is een genre waar ze bij Housemarque heel erg gek op zijn.
‘We’ve been working on two projects previously, and now with Returnal we have of course only one project. It’s hard to say if we will continue with one or two projects in the future, but the idea of us now being able to establish ourselves with Returnal will be defining the future type of titles we want to make.
The idea is that we now want to show we’re not just a ‘Resogun-studio.’ We can do all kinds of things, and from our studio’s perspective that means that we want to go for these bigger types of experiences.
Now, we still love arcade. We still love smaller games as well. Who knows? Maybe 26 years in the future we’ll do more of that as well. But that really depends on how successful we are able to build ourselves with the types of experiences that Returnal now is representing.’
Eerste en laatste keer dat ik een game heb gekocht van deze studio.
Hebben tijden niet meer z’n vette game gespeeld als deze !!!
@Anoniem-7166: gewoon blijven proberen. Ik deed dat ook en heb het spel uit kunnen spelen in 56 uur. 56 uur trial & error. Frustrerend soms, maar wel waard. Dikke voldoening als je een biome verslaat. Vooral boss 3 en 5.
Bij mij klikte het na 7 uur. Nu is het mijn GOTY, wat een topgame.
Biome 3 is de drempel waar je overheen moet zijn…vond ikzelf.
Ik erken de kwaliteit die ze geleverd hebben met Returnal. Maar wil je succesvol zijn dan moet je zoiets gewoon niet meer maken.
@Anoniem-7507: verklaar je nader?
@Anoniem-3417:
Dit is natuurlijk geen system seller en gaat niet boven de 10 miljoen sales uitkomen binnen nu en 2 jaar. De grootste groep gamers hebben geen zin om 40 minuten te doen over een gedeelte van een game omdat je steeds opnieuw kunt beginnen en/of niet kunt opslaan.
Days gone is een game die stuk toegankelijker is en daarvan komt geen deel 2. Dit vanwege het feit dat de sales niet voldoen aan de verwachting. Sony Playstation is niet meer het bedrijf dat alleen maar geeft om artistieke vrijheid en kwaliteit. Het aspect financiële succes is steeds belangrijker geworden en is ook de drijfveer geworden van Sony Playstation.
@Anoniem-9416: Zijn er al verkoop cijfers bekend? Ik ben er echt helemaal weg van en hoop echt op een deel 2. Of iets soortgelijks. Als ze deze (net als Days Gone) helemaal los laten dan ben ik echt wel teleurgesteld.