Al sinds de aankondiging is bekend dat Horizon: Forbidden West een cross-gen game zal zijn. De game zal dus zowel naar de PlayStation 4 als de PlayStation 5 komen en als alles meezit zal dat nog dit najaar zijn. Toch heeft deze cross-gen release voor veel vragen onder gamers gezorgd, want loopt Guerrilla Games dan niet tegen beperkingen aan als het aankomt op de ontwikkeling? Dat is niet het geval, zegt game director Mathijs de Jonge.
In een gesprek met Singapore News Live komt dit onderwerp ook naar voren en de Jonge legt hier heel duidelijk uit hoe Guerrilla Games de ontwikkeling van de sequel benaderd heeft. Zo stelt hij dat de games qua inhoud identiek zijn en in de conceptfase zijn ze ook helemaal niet bezig geweest met beperkingen die al dan niet van toepassing zouden kunnen zijn. Het draaide om het maken van een unieke ervaring voor de speler, een prachtig avontuur.
“I don’t think the cross-generation development was limiting in any way. When we started with the concept of this game, we had so many great ideas that ended up being included – to the point that we didn’t really think about hardware limitations or anything, we just wanted to design a really nice, unique experience for the player. An awesome adventure.”
Toch zijn er in de praktijk wel verschillen, maar die komen vooral neer op de features die de PlayStation 5 te bieden heeft. Voor het avontuur op zichzelf zal het weinig verschil opleveren, zo valt uit zijn woorden op te maken.
“That’s how we also brainstormed all the quests and events the player is going to go through. I think that the big delta between these two consoles – apart from the 3D audio, quick loading, and DualSense, of course – is on the graphical side of things. On the PS5, we can add so much more detail graphically. We can see the tiny hairs on Aloy’s face, for example. You can also see a ton of detail from far away.”
De PS5-versie zal over veel meer grafische details en effecten beschikken. Dat is waar het grote verschil hem in zal zitten, de details komen op de PlayStation 5 immers veel beter tot hun recht omdat het individueel gerenderd wordt, wat op de PlayStation 4 niet mogelijk is. Daarnaast zullen er veel verschillen in de belichting zitten, en meer.
“Each individual strand of moss is rendered individually. So, this machine is so powerful, and it can add so much more detail to the image. I think that’s one of the biggest deltas, next to the processing power of the machine. We also use it for a specific lighting rig. This is a cinematic lighting rig that we normally only have time to use in cinematics. Because the PS5 is so much more powerful, we have it on all the time. During gameplay, there’s a very high-quality rendering and lighting system on a lot. So there are all these extra features that make the game look even better.”
Dus mocht je je zorgen maken, de Jonge heeft ze wellicht enigszins kunnen wegnemen. Als we iets van Guerrilla Games weten is dat ze weten wat ze aan het doen zijn, dus dat schept vertrouwen voor Horizon: Forbidden West.
Ik weet het toch niet eerst zien en dan geloven .
Pfff boeiend
Neeeeeeeeej helemaal niet. Alleen al het feit dat de wereld niet gebouwd kon worden op ssd belemmert een heel next gen ervaring.
Wel mooi dat die begint met “i dont think” dus een mening( die sowieso niet negatief mag zijn ” zegt al genoeg. Mooie pr praat.
Ben er wel blij mee. Ook GT7 en de nieuwe God of War. Allemaal nog te spelen op ps4. Dikke prima aangezien het voor mij nog wel een jaartje of twee zal duren voor ik een PS5 aanschaf
Wat een gezeur. Blij dat hij ook op de PS4 komt.
@jimke1: Heb je de State of play gezien? Dat zag er toch wel gelikt uit! En dat is dan inclusief YouTube compressie.
Ze kunnen ook weinig anders zeggen, zeker nu niet met al die argwaan bij de gamers die ze hebben te danken aan een groepje Poolse collega’s. We gaan het meemaken, trailer zag er in ieder geval prachtig uit.
@jimke1: nee het is geloven en dan zien. Als je het gezien hebt weet je het. Tot die tijd moet je het dan maar geloven
Praatjes
Wat een flauwe kul, dit is een giga koers wijziging en er zullen 100% zeker aan beide kanten consessies gedaan worden om hem te laten lopen op de oude consoles.
Ben benieuwd wanneer je gewoon een ps5 in de winkel ziet liggen, waarschijnlijk tegelijk met Horizon deel 3
Moeten geen onzin uitkramen. Als de game daadwerkelijk de CPU, GPU, RAM en SSD zou gebruiken dan was een ps4 versie al niet meer mogelijk. Het is niet voor niks dat Microsoft komt met de xbox series S omdat de specs meer in lijn zijn met de series X variant maar dan iets minder krachtig. De xbox one X kan dadelijk ook gewoon niet meer mee.
Nieuwe generatie console, dus ook gewoon nieuwe generatie games. Jammer voor degene zonder ps5, tegen de tijd dat ze ps5 hebben is de game ook weer stuk goedkoper, gepatched en van dlc voorzien. Er is zat op de ps4 te doen tot die tijd, dus niet zeiken.
Ik kan mij nog heel goed herinneren dat ze bij de eerste HZD een co-op modes wilde hebben maar dat ging niet want dan konden ze het grafisch niet bolwerken. Deel 2 zou, indien alleen voor PS5 ontwikkeld, die optie makkelijk kunnen hebben maar voor zover ik weet zit ie er niet in. Verder kan de AI, level design (zoals Marc Cerney wist te melden) allemaal beter op de PS5 maar dat gebeurt nu niet. Ik snap de keuze om cross gen te ontwikkelen maar dat het geen negatieve invloed heeft op de game is onzin, al is het maar de doorlooptijd van de game waarbij veel tijd aan optimalisatie van beide consoles moet worden besteed.
Tja, de start van de voorverkoop van de PS5 zou ook ruim van tevoren aangekondigd worden en GT7 is een launchwindow game en exclusief voor de PS5.
praatjes vullen geen gaatjes
Jammer hoor betekent alleen maar dat ze niet het maximale uit de ps5 halen
Is toch op de PC ook die verschillen in kwaliteit afhankelijk van je specs. Wat zeikt iedereen zeg.
Dit bericht zegt het tegenovergestelde
https://www.gamesradar.com/horizon-forbidden-west-has-been-mostly-developed-on-ps4-ps5-will-have-extra-details/
Natuurlijk zeggen ze dat! Alsof ze je andersom gaan vertellen!
Horizon 1 is nog steeds een mooie game op de ps4. Deze loopt ook als een tierelier op de ps4. Sommige mensen zijn dat denk ik een beetje vergeten. Ik heb het vertrouwen dat deze game prima gaat lopen op de ps4. Het wordt minder strak maar zeker te spelen.
Minder mist, meer grassprieten enz.
@Anoniem-8880: Ja klopt inderdaad.
@Anoniem-1689: kijk uit met het word xbox op deze.site