Sony is al een paar jaar niet meer aanwezig op de E3, omdat ze van het traditionele persconferentie/showcase model zijn afgestapt. Daarnaast is een stand op de vloer peperduur en Sony acht deze beurs niet langer noodzakelijk om hun publiek te bereiken. Met steeds meer digitale evenementen zit er absoluut wat in, want Sony heeft de afgelopen jaren op uitstekende wijze de aandacht op zich weten te vestigen.
Bekend analist Michael Pachter denkt daar echter anders over en stelt dat het ‘nogal dom’ is om de E3 over te slaan. De hele strategie van Sony is volgens hem zelfs dom. Dit zegt de analist in een recente episode van Pachter Factor, waarbij hij als reden aanvoert dat er geen goed alternatief is om het geld wat ze besparen aan uit te geven. Ze laten ondanks de besparing op de kosten nu een grote kans liggen om veel aandacht te genereren.
“I think Sony is taking a wrong direction. I think they are making a huge strategic error abandoning E3. I think that is just the wrong thing to do, and I’m hopeful that they figure it out and they come back next year. Somebody convinced them that they’ll save 20 million bucks by skipping E3, and this year’s E3 maybe that was a prudent decision. They skipped the one prior as well. And I think it’s just a bad move. Really dumb strategy because you can’t buy that much press for 20 million bucks. Having an event and getting all your fans to focus on that single event is
really, really powerful, and I think that whoever’s advising their management that skipping E3 is a cost-conscious move and smart is just wrong. They’re just dumb.”
De kracht van de E3 zit hem namelijk in het gegeven dat er op een plek heel veel mensen bij elkaar kunnen komen en dat zorgt voor goede PR. Het is daarom fout dat Sony de E3 overslaat. Toch valt er wel wat tegenin te brengen, want de State of Play uitzendingen worden steevast goed bekeken en Sony bereikt via die weg op een zeer efficiënte manier een miljoenen publiek.
Daarnaast is de PlayStation 5 onverminderd populair en daarvoor heeft Sony de E3 niet nodig gehad. Dus of Pachter het hier bij het rechte eind heeft, is wat discutabel. Hieronder horen we graag hoe jij erover denkt.
Helpt nooit om iemand of iets dom te noemen. Hiermee verander je niets
Denk dat de cijfers dit wel tegenspreken.
Ben wel benieuwd naar de verkoop cijfers van de games bij de laatste e3 en de verkoopcijfers van de huidige hoeveel dat sony ”raakt”
Wat hij al jaren uitkraamt is ook Dom kijk maar naar het succes van de ps4 de laaste jaren was Sony ook niet op de E3 maar toch 120 Miljoen console s verkopen Sony lekker hun ding laten doen .
De e3 heeft lang niet meer de invloed die het jaren gelden had. Het skippen van de e3 is dan ook geen probleem
Leeft die Anaalist van een pachter nog joh?
In het huidige digitale tijdperk doet een E3 er totaal niet meer toe
Het is niet dom. Zoveel mensen bereik je niet door daar te zijn. Zolang je maar een goed produkt en service levert. Product is goed, service nog niet helemaal.
Daar hebben we Michael Pachter weer. Dwaas. Een aantal jaar geleden probeerde hij nog zo hard om toekomstige game analisten te ontmoedigen dit vak te volgen omdat het kansloos is en een dying breed te zijn. Kneus is het.
Hoewel ik Sony mis op de E3, is het een verstandige beslissing. Iedereen probeert dan zijn nieuwe games aan het grote publiek te slijten en er raakt zoveel ondergesneeuwd. Met je eigen digitale evenement trek je alle aandacht naar alleen jouw producten toe. Niks het podium delen. Verstandige beslissing, maar Pachter heeft altijd al domme uitspraken gedaan.
@Colonski: Het is een mening 😉
De verkoopcijfers van zowel de hardware als de software zijn enorm bij Sony dus ik zie geen gevolgen van de keus van Sony.
Als je geen nieuwe games dit jaar kan uitbrengen, zoals MS dan moet je wel hype rondom je merk creëren. De Serie S heb ik al regelmatig makkelijk koopbaar gezien dus dan is dat geld noodzakelijk om de roeptoeter van Xbox gaande te houden, maar dat probleem heeft PlayStation niet.
Ik mis overigens wel een Sony Event tijdens E3.
Waarom wordt Pachter die echt al decennia lang foute dingen voorspelt nog serieus genomen?
En toch vind ik de State of Play uitzendingen maar saai. E3 gaf veel meer spektakel tov aan elkaar gemonteerde filmpjes.
Niet perse dat een E3 het beste middel was/is, maar die state of play uitzendingen zijn belabberd, en ik vond het E3 spektakel altijd wel toff.. of neem een voorbeeld van de aankondiging van de PS4 destijds met een eigen event.. echt zoveel beter als dat slappe State of Play gedoe.. dat is echt om te huilen imo.. het is een bagger, slecht uitgevoerde nintendo direct, want nintendo doet het in dat opzicht veel beter. De PS5 aankondiging met zn stream wel gekeken, maar dat was maar slappe hap imo.. echt heel slecht uitgevoerd. terwijl het echt een goeie console is.
Ik merk dat ik die State of Play filmpjes ook vaker skip. Die E3 keynotes waren geweldig met alle verrassingen en show en groot live publiek. Die sfeer komt totaal niet terug. De ziel en liefde voor videogames en de industrie ontbreekt.
In mijn optiek is er niet een manier om je (marketing) boodschap te vertellen beter dan de ander maar zou als Sony toch kijken of je niet op een manier BEIDE zou kunnen doen. Uiteraard even via de juiste cijfers bekijken hoe dat model er financieel en qua bereik uit zou zien.
@Sprony:
Als je een goede show hebt sneeuwt het niet onder. De presentatie van Bethesda waar de nieuwe Fallout 4 aangekondigd werd vanuit het niets leverde een massa publiciteit op. Cyber Punk 2077 met Keanu Reeves zorgde ook voor publiciteit.
Ik vind digital-only E3 zo slap als wat. Keek altijd graag maar ben nu totaal niet geinterresseerd. En volgens mij hebben meer mensen dat gevoel. Beter is Sony er gewoon weer als er weer normale conferenties en conventies plaatsvinden.
Pachter is ouderwets…