De maatstaf van een nieuwe grafische sprong voorwaarts is – hoe kan het ook anders? – realisme. Door videogames zo dicht mogelijk bij de realiteit te laten aanleunen, heb je als publiek een makkelijk punt van vergelijking en kan je in één oogopslag zien hoeveel details de spelwereld bevat. Zelfs mensen die nog nooit een spelconsole aangeraakt hebben, kunnen bij het binnenkomen van een woonkamer met gaming set-up al snel een oordeel vellen. Een variatie op “dat ziet er net echt uit” heb je vast al eens gehoord – of het nu van ouders, vriendin of andere familieleden en vrienden afkomstig is.
Naarmate de generaties consoles elkaar aan een steeds helser tempo opvolgen, krijgen ontwikkelaars ook de beschikking over steeds betere middelen om de realiteit zo dicht mogelijk te benaderen. Fotorealisme is al lang geen luchtkasteel meer. Titels als The Last of Us Part II of de latere delen in de Assassin’s Creed-franchise gaan er prat op dat ze op vlak van graphics en animaties het echte leven in het vizier nemen. Geen haar aan mijn hoofd dat eraan twijfelt dat we binnenkort film- en gamebeelden nog amper uit elkaar zullen kunnen houden. Al stel ik me wel de vraag of dat echt nodig is.
Doordat we steeds meer op ultrarealisme mikken, beginnen de grote titels in de industrie op visueel vlak steeds vaker uit hetzelfde vaatje te tappen. Toen de eerste gameplaybeelden van Horizon: Forbidden West op ons afgevuurd werden, draaide een aanzienlijk deel van het discours over de levensechte manier waarop Aloy zich door de omgeving manoeuvreerde. Het zag er inderdaad prachtig uit, maar ik nam in dat realisme vooral weerspiegelingen van eerdere games waar – met Nathan Drakes capriolen in Uncharted 4 als duidelijkste raakpunt. Mooi, mooier, mooist… maar veilig.
En laten games nu net als medium uitermate geschikt zijn om het niét op veilig te spelen. Om eens compleet ‘out of the box’ te denken en met nieuwe visuele stijlen aan te komen zetten, dingen die we nooit eerder gezien of ervaren hebben. Uiteraard heb je ook het cartooneske Fortnite-stijltje dat om de haverklap de revue passeert, maar er zijn méér opties dan louter ultrarealisme of Cartoon Network special – al zou je dat niet zeggen als je bij de lokale gameboer aan het browsen slaat. Neem als AAA-industrie een voorbeeld aan de betere indietitels en mik eens onversaagd op originaliteit.
Onze stelling van vandaag luidt dan ook: het hoeft niet altijd even realistisch te zijn. Meer zelfs: we zouden graag af en toe eens wat meer variatie op ons bord zien verschijnen. Of dat nu een schilderachtige droomwereld is à la Okami of een duistere 2D-twist op het horrorgenre als Lone Survivor, doet er niet per se toe. Laten we gewoon op zijn tijd eens wat complete krankzinnigheid toejuichen!
Hoe denken jullie erover? Is dat benaderen van de realiteit voor jullie juist een belangrijk pluspunt van het steeds verder evoluerende videogamelandschap, of mag het voor jullie ook wel eens een radicaal andere kant opgaan? Laat het ons zoals gewoonlijk hieronder weten – met de gebruikelijke hoeveelheid respect voor elkaars mening uiteraard.
Ligt er aan wat voor spel. Er is genoeg variatie beschikbaar als je jezelf niet blindstaart op alleen de grote titels
Beide zijn prima. Realistische grafics en gewoon cartoony stijltje.Gameplay en story zijn het belangrijkste.
Het hoort gewoon bij sommige games. Zou raar zijn als je The Last of Us in een fortnite stijl krijgt natuurlijk. Er is genoeg variatie in de game wereld, er zijn genoeg games die een andere stijl hebben.
zolang als het verhaal heel sterk is dan maken de graphics niks uit . maar mijn voorkeur is ultra realistisch .
Cartoon achtige games als the wind waker of breath of the wild zijn tijdloos en een verademing.
Realisme is in het begin een wauw factor, waar ik persoonlijk erg snel aan wen en daarna valt het mij amper op. Gameplay vind ik vele malen belangrijker dan het grafische aspect.
Fps > super realistisch
Hoe mooier hoe beter, niet voor niks een PS5 en nieuwe tv aangeschaft. Ik kan echt van een mooi grafisch spel genieten
Oneens. Ik heb persoonlijk niks met een cartooneske stijl in games en zal altijd de voorkeur geven aan realistische graphics.
Check splitgate goeie oldskool shooter met beetje halo/ unreal ziet er niet top uit maar speelt wel goed free to play game op ps4/5 xboxo/s/x
Ik geniet volop van realistische graphics, vandaar dat ik een PlayStation-gamer ben. Uncharted, The Last of Us, Horizon, God of War…. Allemaal games met een volwassen realistische uitstraling.
Ja/nee. Zo last of us heerlijk de details en story line. Maar een goed spel/story en dan iets minder realistisch vind ik ook prima. Tegenwoordig moet het te zijn heb ik het idee. Waardoor er vaak ook fouten in zitten etc. Heb liever een vloeiend spel die leuk is en lekker weg speelt. Dan ultra realistisch met 100 updates vanwege fouten.
Een gestileerd stijltje zal de tand des tijds altijd beter doorstaan. (ik denk aan een dishonored, borderlands etc.) Dat gezegd hebbende vind ik voor beide wat te zeggen. Als ik kijk naar het fotorealisme van bijvoorbeeld MS Flight Sim, dan valt me de mond toch wel open van hoe mooi het er allemaal uitziet.
Het belangrijkste van een game is het concept.
Een story-based game moet zich ook daarop focussen… De story moet compleet zijn… Of dit nu grafisch realistisch is of volledig in een andere stijl!
Een sports game moet goed vlot spelen en zeer soepel zijn, een grote plus is een mooi uitgewerkte carrière modus.
Een goede rpg/looter shooter moet end-game hebben waar je naartoe werkt en niet gewoon een soort ‘max level’ waar je naartoe grind en daarna geen doel meer voor ogen hebt.
En ga zo maar door! Dus nee, realisme is geen prioriteit! Het concept en het idee achter de game wel! Kies je genre en zet daar ALLES op in en haal er alles uit wat je denkt dat gamers willen dat je eruit haalt, dan scoor je punten!
Het maakt mij eigenlijk niet zo heel veel uit zolang ik maar ergens over kan klagen.
@Anoniem-6247: GOW en Horizon niet echt realistisch natuurlijk he met robot dino’s en draken maar ik volg je 😛
De sfeer is het belangrijkste.
Hangt een beetje van de game af. Zolang de ervaring maar goed is, de game goed loopt en de gameplay lekker is.
Ik speel games van enter the gungeon tot last of us 2 qua graphics. Ik heb alleen niets met kinderlijke games (behalve Lego)
Games zoals Red Dead 2 en Ghost of Tsushima zijn prachtig maar vind de artstyle van bijv. Persona 5 of BotW ook heel mooi.
Vind een paar games met fotorealisme wel mooi, leuk voor fotomode en leuk dat mensen onder de indruk raken. Ik vind games als platformers ook leuk, Spyro, Jak and Daxter enzo, ook 2D game Inside en Limbo en de game bro force was leuk.
@Oldskool-NL: idd!
Sfeer > fps > gfx
Het liefst zo realistisch mogelijke gfx maar minder is beter als het ten koste gaat van de 2 voorgaande pilaren
Vroeger als kind wilde ik realistische graphics. Tegenwoordig wil ik gewoon een goede verhaallijn, goede dialogen en goede gameplay. Graphics zijn niet de eerste prioriteit. Terwijl het zeker aan die eerste twee in bijna iedere game ontbreekt.
Tsja, mijn eerste game bestond uit een vierkantje met een streepje, dat was dan jouw ’tank’ en als je schoot hoorde {{{PRIEP}}} en bij raak {{{PRIEPERDEPRIEP}}} mooie tijd… Je TV bediende je met een lange stok, want een afstandbediening bestond nog niet.
Cartoony is een afknapper voor mij.
zelfs toen ik kind was vond ik nintendo games zo kinderachtig.
Ik hou wel van mooie graphics! Alhoewel t niet ten koste moet gaan van de gameplay.
In@Oldskool-NL: Vind ik ook. Inside is grafisch best wel simpel maar de sfeer is geweldig.
@Anoniem-3131: Voor mij ook. Heb ook echt helemaal niets met Nintendo.
Het mag er goed uitzien maar de game play is ook erg belangrijk.
Gfx > fps
Ik vind alles goed, zolang het maar bij de game past en het leuk speelt. Van The Last of Us en Gears of War, tot Minecraft, Mario Odysee en Ratchet en Clank. Momenteel met een tweede run bezig van Ori and the Will of the Wisps, dat is gewoon een visueel meesterwerk op een Oled. Kan daar echt van genieten.
@Anoniem-6400: Volledig mee eens!
Als we het over sportgames kan het wat mij betreft niet realistisch genoeg. FIFA en NBA2K zetten al aardige stappen maar worden nu nog tegengehouden doordat de ontwikkelaars nog met één been in de oude consoles staat.
En realistisch is niet enkel graphics (licht), animatie en AI zijn nét zo belangrijk.
Ik geniet van realistische graphics, het liefst foto-realistisch met een twist allemaal goed.
Wat ik graag meer wil zien is realistische gameplay! Dit heb ik nog nergens gezien. Games zijn veel te arcade, te makkelijk. Vooral met fifa heb ik daar last van. Maar ook met games als far cry, veel te arcade-achtig en te makkelijk.
Ik denk dat er juist teveel gekeken word naar de graphics in plaats van gameplay en dat gameplay veel simpeler is geworden doorgaans de jaren vooral bij de grote titels, iets waar ik mij soms echt aan stoor omdat je overal zo doorheen jaagt zonder weinig moeite hoeft te doen wat in een realistische setting meer moeite zou kosten.
Ik snap dat ze games niet te moeilijk willen maken om toegankelijk te maken voor een groot publiek maar het is kinderspel geworden en dat terwijl de games vaak 18+ zijn
Leuk dat verhaal over hoe games een medium zijn om out the box te denken. Ooit naar de wereld om je heen gekeken? Die word beheerd. En is gecreëerd. En daar zit niks van jou of mij bij. Dat denkt men wel. Men denkt dat hun gedachtes van zichzelf zijn. Maar ook die zijn in werkelijkheid gecreëerd. En ook die worden beheerd. Als je dat niet ziet of begrijpt ben je gewoon blind wat mij betreft.
Games waren vroeger out of the box. Net zoals vroeger muziek veel meer out of the box was. Films veel origineler / beter waren. Gameplay innovatiever was in games. Maar ook games als Duke Nukem waren out of the box in hun eigen manier. Toen games nog niet mainstream waren en nog niet in de grote agenda thuis hoorde. Nu is het groter dan Hollywood & dat is het al zo lang inmiddels dat het vanzelfsprekend is dat de game industrie de grootste in entertainment is. En dan ga je net als met films. Muziek. Etc. Zien wat je nu ook al ff ziet met games. En je kunt willen wat je wil. Maar we hebben niks te willen. En denk je dan ook dat al die geforceerde PC culture shit in games. Series. Films. Reclames. toeval is? En dat het niet de bedoeling is dat we dat mee krijgen? En dat van tevoren niet als is bepaald hoe en wat? Door geweldige bedrijven als Sony die met het Black Lives Matter thema op PlayStation ondersteunen & promoten want “rasisme tegen mensen” terwijl ze in China gewoon vrolijk met China mee doen in mensen rechten overschrijden tot in hun terms of service aan toe. En BLM is daarbij ook nog eens zwaar racistisch & opgezet door communisten. Terwijl die shit ook gewoon in je Miles Morales zit van Sony 😉
Je moet echt wel goedgelovig of naïef zijn om te denken dat games of gaming company’s etc nog het zelfde zijn als vroeger.
Als je al kijkt naar het geld wat er in gaat en word verdient. Dan begrijp je dat er heel veel meer bij komt kijken dan ff iets maken en uitgeven.
Ik vond de MK1 personages er vroeger al uitzien als echte mensen, ook niet gek als je bedenkt dat het ook afbeeldingen zijn van echte mensen.