Review: Top Spin 4 –De zon is de laatste tijd volop aan het schijnen en Roland Garros staat voor de deur. Wat kan een tennisser nog meer wensen? Onlangs verscheen Top Spin 4 in de winkels van 2K Sports en voldoet deze aan de verwachtingen van de tennisfans? Dat lees je in deze review!

Oefening baart kunst

In Top Spin 4 heb je naast de standaardmodi een Academie. Dit is waar jij als tennisser je slagen leert beheersen. Dit onderdeel is dan ook zeer uitgebreid uitgewerkt en alles wordt dan ook aan bod gebracht: forehand, backhand, serve, etc. Het is ook niet dat je er na één keer vanaf bent. De oefeningen moeten een aantal keer herhaalt worden vooraleer je naar de volgende kan gaan. Voor de beginners is dit zeker aan te raden, maar ook voor de gamers die een tennisgame al gespeeld hebben kan dit nuttig zijn. Er komt dan meer variatie in jouw spel, aangezien je de verschillende slagen van binnen tot buiten leert kennen. Zo komt er in een wedstrijd jouw mooiste potje tennis naar boven.

Waar zijn de andere sterren?

Toen we een wedstrijd wouden spelen met een bekende tennisser waren we wel een beetje teleurgesteld. We missen namelijk een paar grote namen. De Belgen onder ons kunnen dan ook niet spelen met Kim Clijsters of Justine Henin. Safina, die eigenlijk niet meer bij de beste behoort, zit er dan wel tussen. Een tekort aan licenties dus, wat wel spijtig is voor zo’n game. Bij de mannen is iedereen dan wel weer aanwezig; Federer, Nadal, Djokovic als ook legendes zoals André Agassi, Boris Becker en Björn Borg.

Als je met één van de sterren speelt, voelt het wel echt aan. Een wedstrijd tussen Federer en Nadal op gravel is net zoals op de beeldbuis. De manier van hun slagen, hun geschreeuw, alles is pico-bello in orde.

Net zoals sommige spelers missen we ook een bekende plaats, namelijk Wimbledom. Op gras kan er uiteraard gespeeld worden in Top Spin 4, maar we missen enkel het koningsveld van het gras. Plaatsten zoals Roland Garros, US Open en de Australian open zijn dan wel weer van de partij.

Ontwerp een ster

Bij een sportgame verwachten we altijd een carrière modus. Dit is dan ook het belangrijkste aspect bij zo’n game. Eerst moet je een eigen personage gaan maken. Daarna kruipt er een beetje tijd in om hem of haar perfect te maken zoals jij het wenst. Je hebt namelijk enorm veel mogelijheden wat een beetje vergelijkbaar is met de Sims. Daarnaast kan je ook je manier van wachten op een bal kiezen of bijvoorbeeld welke soort kreet er uit je longen komt. Allemaal heel tof en dat zorgt voor een uniek personage.

Als dat klaar is kan je beginnen met je tenniscarrière. Uiteraard kan je in het begin nog niet in de grandslam-toernooien meedoen, maar moet je aan de slag gaan in kleinere toernooien. In de carriére modus zul je vaak moeten opslaan en opnieuw laden. Dit is normaal, maar in Top Spin 4 komt het te vaak voor, waardoor je soms lang moet wachten.

Gameplay

Wat betreft de gameplay is deze eenvoudiger dan het vorige deel en het belangrijkste in Top Spin 4 is de timing. Na elke slag krijg je te zien, door middel van een tekstje, of je slag perfect is of eerder te laat. In ons opzicht is dit wel zeer handig, want je wilt natuurlijk altijd een perfect slaan. Ook is het zo als je perfect slaat dat de bal landt waar jij dat wilt. Als je slag te laat is dan komt die trager over het net of soms beland hij zelf in het net.

Natuurlijk moet je steeds beter worden en kan je jezelf beter maken door middel van Experience Points (XP). Bij elke gewonnen wedstrijd ontvang je namelijk XP-punten. Deze punten moet je dan uitgeven om je speler te verbeteren. Aan wat je de XP uitgeeft kies je helemaal zelf. Wil je een betere opslag ? Of misschien een betere forehand ? Aan jou de keuze.

Graphics & Sound

Top Spin 4 is op grafisch gebied een echte topper. De banen zijn zeer mooi en kleurrijk waardoor het spelen nog aangenamer wordt. De sterren zien eruit hoe ze in het echt eruit zien, dus daarover mogen we niet klagen. Het geluid is ook zeker in orde. Elke speler heeft een verschillende kreet en dat is in het echt ook zo.

De slagen horen we natuurlijk ook heel goed. Als het nu een smash is horen we deze luider, wat normaal is. Een klein minpunt dat we zijn tegengekomen is als je een bal uit slaat, hoor je de scheidsrechter al ‘Out’ roepen voordat de bal de grond raakt. Dit is hetzelfde bij een ‘winner’. Als men een bal mooi langs de tegenstander slaat, wordt er voordat de bal op de grond beland geapplaudisseerd. Niet dat dit stoort, maar dit soort foutjes konden ze wel beter verwerken in de game.

Samen met iemand

Wat we zeer verslavend vonden is een wedstrijd spelen met iemand die je kent. Je krijgt van die lange rally’s die je in de carriére modus niet krijgt. Ook kan je samen een dubbelspel spelen. Daar hoort natuurlijk tactiek bij en de discussies volgen erop los. Online kan er ook gespeeld worden en je kan zelf met je eigen speler spelen. Tevens zijn er wekelijks online toernooien waaraan je kan meedoen.

Top Spin 4 is een zeer vermakelijke game die nog verslavend kan werken. Spijtig dat men niet met alle grote namen uit de tennisindustrie kunnen spelen. Grafisch is er niets op aan te merken, de kreten van de spelers kunnen we met onze gesloten ogen herkennen. Online speel het spel ook soepel. Top Spin 4 is een sportgame van hoge kwaliteit. We zijn benieuwd of concurrent Virtua Tennis het evengoed kan doen.

• Top Spin Academy
  • Uitgebreide carrière modus
  • Mooie graphics