Vandaag heeft Sony via hun officiële blog opmerkelijk nieuws naar buiten gebracht omtrent de inbraak op het PlayStation Network. Het PSN is namelijk in de nacht van woensdag op donderdag pas uit de lucht gehaald, maar de inbraak was al een dag eerder bezig. Op dinsdag 19 april zijn namelijk de eerste signalen binnen gekomen van een inbraak op het netwerk van Sony.

Vanaf dinsdag is de hacker, of misschien wel meerdere hackers, al bezig met het dumpen van al onze persoonlijke gegevens die bij Sony bekend zijn. Volgens Sony hebben ze toen getracht om sommige delen van hun PlayStation Network uit te schakelen, maar dit had dus geen effect. Pas toen ze het volledige PlayStation Network offline haalde, had dit dus effect.

Later heeft Sony pas experts van buitenaf erbij gehaald en sinds gisteren weten ze meer, daarom kwamen ze toen ook pas met een officieel statement over de downtime van het PSN. Dit is wel opmerkelijk te noemen, want het lijkt alsof Sony niet alles voor elkaar had qua beveiliging van het PSN en al onze gegevens.

“We wanted to take this opportunity to clarify a point and answer one of the most frequently asked questions today.

There’s a difference in timing between when we identified there was an intrusion and when we learned of consumers’ data being compromised. We learned there was an intrusion 19th April and subsequently shut the services down. We then brought in outside experts to help us learn how the intrusion occurred and to conduct an investigation to determine the nature and scope of the incident.

It was necessary to conduct several days of forensic analysis, and it took our experts until yesterday to understand the scope of the breach. We then shared that information with our consumers and announced it publicly yesterday evening.

For those who were looking there’s also an FAQ with some more on frequently asked questions

Thank you for your continued patience and support.”