Review | Pokémon Brilliant Diamond & Shining Pearl – De Pokémon-games zijn niet meer weg te denken uit het gaming landschap. Al vijfentwintig jaar brengt Nintendo samen met Game Freak op reguliere basis nieuwe games in deze serie uit. Maar sinds de Gameboy Advance is Nintendo ook bezig met het heruitgeven van klassiekers in deze serie met een poetsbeurt naar hedendaagse standaarden. Hoewel het voor ons idee nog niet zo héél lang geleden lijkt dat wij de oorspronkelijke Pokémon Diamond & Pearl aanslingerden op onze Nintendo DS, blijkt het toch al bijna vijftien jaar geleden te zijn. Tijd voor een nostalgie trip door de Sinnoh regio.
Jij en jouw Pokémon
We spelen, zoals gewoonlijk, een tiener die vanuit zijn thuisdorp een kans ziet om op pad te gaan en de uitgebreide wereld vol Pokémon te verkennen. De Pokémon-formule zal bij velen bekend zijn, maar toch is het elke keer weer nét even anders. In plaats van het bekende Team Rocket, krijgen we het in Sinnoh met Team Galactic aan de stok, in plaats van Professor Oak hebben we Professor Rowan, enzovoort. Het klinkt allemaal als een zeer simpele reskin van het voorgaande deel, maar niks is minder waar. De hoofdrolspeler in Pokémon Brilliant Diamond & Shining Pearl is namelijk de Sinnoh regio waar wij met veel plezier nogmaals doorheen zijn gereisd.
Deze remakes proberen niet het wiel opnieuw uit te vinden en houden zich op veel fronten stevig vast aan de originele games. Je begint met de Sinnoh Pokédex, waarin je zo’n honderdvijftig Pokémon terug kan vinden. Wanneer je deze allemaal hebt gespot, ontgrendel je de National Pokédex wat het totaal aantal beestjes richting de vijfhonderd brengt. Dat brengt ons ook gelijk naar de verschillen tussen Brilliant Diamond & Shining Pearl. Bepaalde Pokémon zijn alleen in versie A te vinden en andere weer in versie B. Het loont dus om vrienden te hebben met een Nintendo Switch die toevalligerwijs de andere editie in hun bezit hebben om zo Pokémon met elkaar te ruilen en een zo compleet mogelijke Pokédex te krijgen.
Hedendaags
Mocht het voorgaande scenario jou heel erg aan ‘schoolplein taferelen’ doen denken, geen zorgen. Deze remakes zijn natuurlijk ook voorzien van moderne vernuftigheid. Online ruilen, vechten en Mystery Gift’s zijn gewoon van de partij. Heb je geen vrienden (met een Nintendo Switch én Pokémon), dan kan je ook online jouw slag slaan om jouw Pokédex compleet te krijgen. Vooral de Mystery Gift’s is iets waar Nintendo de laatste jaren behoorlijk op inzet. Dit kunnen voorwerpen of zelfs Pokémon zijn die voor een beperkte tijd gratis zijn te downloaden of binnen te halen zijn middels een unieke code die wordt weggegeven bij diverse gameshops of op gaming gerelateerde evenementen. Dit soort online-functies zijn echter niet het enige nieuwe aan deze remakes, want zo heeft The Underground ook een upgrade gehad. Maak kennis met The Grand Underground.
The Underground was een bijzondere feature in de originele release. Je kon op ieder moment middels jouw Explorer Kit je naar het ondergrondse begeven. Hier kon je dan zoeken naar spheres, decoraties voor in jouw hidden base en zelfs evolution stones. The Grand Underground voegt daar nu ook Pokémon aan toe. Er zijn diverse gebieden in The Grand Underground waar bepaalde type Pokémon verschijnen. Bij oases verschijnen gras en water Pokémon, bij stenen en lava kan je vuur en dark-type Pokémon verwachten, enzovoort. Naarmate jij vordert met het verzamelen van gymbadges, worden deze Pokémon ook steeds sterker, maar kan je ook zeldzamere exemplaren treffen.
De formule
Zoals wij eerder al stelden, volgen Pokémon-games vrijwel altijd dezelfde formule. Je hebt maximaal zes Pokémon bij je op pad en nagenoeg alle ruimte van de wereld op de in-game pc om jouw Pokémon op te slaan om ze zo later een keer op te halen en mee te nemen. Door jouw Pokémon te laten vechten, krijgen ze XP waarmee ze levels omhoog kunnen gaan en, in veel gevallen, op een bepaald level evolueren naar hun volgende vorm. Hoe oud deze formule inmiddels ook is, het blijft als het ware tijdloos. Het blijft ook vermakelijk om jouw team te bouwen en tijdens de diverse gevechten na te denken over welke Pokémon het meeste effect zal hebben tegen jouw tegenstander.
Eén ding wat in Brilliant Diamond & Shining Pearl nieuw is waar wij niet zo blij mee zijn, is het feit dat XP weer automatisch verdeeld wordt over alle Pokémon in jouw party. In de oorspronkelijke games zat deze functie niet. Hoewel het natuurlijk ideaal klinkt om al jouw Pokémon zo makkelijk een graantje mee te laten pikken en levels omhoog te laten gaan, maakt het de game wederom bijzonder gemakkelijk. Oudere Pokémon games waren vaak nog wel enigszins uitdagend en grinden was nodig om al jouw Pokémon op een hoog level te krijgen. In deze remakes hebben we eigenlijk nauwelijks hoeven grinden om door het verhaal én de Elite Four heen te komen, waarbij vooral dat laatste nogal teleurstellend is. Al die opbouw naar dé vier sterkste trainers van het land om ze vervolgens weg te blazen alsof het waxinelichtjes zijn.
Wij kijken er niet op neer
Een klacht die wij erg vaak voorbij zagen komen bij de eerste trailers, ging over de gekozen artstyle. Waar Pokémon Sword & Shield eindelijk de stap naar volledig 3D maakte, gaan Brilliant Diamond & Shining Pearl terug naar de isometrische roots en hanteert hierin een chibi artstyle. Het is niks baanbrekends op grafisch gebied, maar dat zorgt er natuurlijk wel voor dat we een performance krijgen die we mogen verwachten. Met 720p handheld en 1080p docked op een locked 30fps voldoet het wat ons betreft. Daarnaast is de artstyle ook gewoon leuk en vrolijk om naar te kijken. Gezien de oude Pokémon games eigenlijk altijd in deze stijl waren, maar dan met 2D graphics en character models, raakt dit onze nostalgische snaar behoorlijk. Een beetje hetzelfde als wat de remake van The Legend of Zelda: Link’s Awakening wist klaar te spelen.
Zo zitten er nog wel meer leuke details in deze remakes die ons terugbrengen naar vroeger. Denk bijvoorbeeld aan de bizarre poses waarin gym leaders werden afgebeeld zodra het gevecht startte. Die poses doen ze nog steeds, om vervolgens verder te gaan alsof er niks is gebeurd. Dat geldt ook voor de audio. De diverse deuntjes in de Sinnoh regio kwamen ons direct bekend voor, alleen nu klinkt het allemaal wat zuiverder en de muziek kent veel meer details. De geluiden van de diverse Pokémon zijn ook zoals we het gewend zijn, waarbij de geluiden van Pokémon uit de eerste generatie nog steeds bestaan uit het gekraak en gepiep van de originele Gameboy, en die van de vierde generatie weer wat moderner klinken. Uitzondering op die regel is Pikachu, die sinds de 3DS games dezelfde geluidjes als in de animeserie maakt.
Conclusie
Pokémon Brilliant Diamond & Shining Pearl zijn prima remakes. Niks meer, niks minder. Verwacht geen revolutionaire verbeteringen, maar eerder simpele quality of life verbeteringen en natuurlijk een stuk betere graphics. Hoewel we het niet per sé eens zijn met alle ‘verbeteringen’ die zijn doorgevoerd, is het eindresultaat alles behalve slecht te noemen. De upgrade naar The Grand Underground is een welkome toevoeging alsook de betere integratie van online functies. Als je recentelijk nog de originele games hebt gespeeld, zullen deze remakes misschien niet al te veel toevoegen, maar als jij Diamond & Pearl nooit hebt gespeeld of je kan, net als ons, jezelf weinig herinneren van de originele versies, dan zijn deze remakes het dubbel en dwars waard.
Pluspunten
- Trouw aan het origineel
- Leuke artstyle
- The Grand Underground
- Verbeterde online integratie
Minpunten
- Sommige ‘verbeteringen’ hadden van ons niet gehoeven
- Makkelijk
8.5
Helemaal mee eens. Heb er 15 uur inzitten sinds vrijdag en vermaakt mijzelf uitstekend 🙂
@Anoniem-5195: hou van mijn PS5 maar vond mijn tijd met pokemon silver en Ruby ook geweldig. Fanboys zijn niet nodig. Geniet van je wat je kan kopen en leuk vind
Pokemon blijft gewoon leuk omdat het die nostalgie factor heeft, neem die factor weg en het zijn eigenlijk ongeloofelijk slechte games hahaha
@Anoniem-2590: Ik heb nooit eerder pokemon gespeeld, dit is mijn eerste. Ik snap de hype dan ook niet – het is echt een kinderlijk eenvoudige RPG die inspeelt op de behoefte om te verzamelen. Niks mis mee verder maar dit is wat dat betreft echt een game uit het stenen tijdperk. Ik ga hem iig inruilen.
@Anoniem-7405: Dat is wel de heel erge basis van er tegenaan kijken. Wanneer je echter gaat kijken naar de stats, de nature, de moveset, dan krijg je een heel andere kijk op de mons. Maar inderdaad, in de basis is het kinderlijke eenvoudig en herhaling na herhaling. Ik hoop ooit nog op een diepgaandere RPG in het Pokemon universum.
@Anoniem-65: ik hou van mijn ps5 maar pokemon op de oude gameboy was geweldig dus laat staan dit haha.
@Anoniem-7405: precies wat je zegt.
Het is je eerste pokemon dus snap je de hype niet.
MOcht je zoals ik en vele andere de eerste rood en blauw gespeeld hebben/ opgegroeid zijn met ash ketchum misty en brock snap je het!
@CloudStrifeNL: Mmm wat zou je dan graag willen zien in een pokemon rpg om het diepgaander te maken?
@Anoniem-7405: Als je een uitdaging zocht ben je inderdaad op het verkeerde moment ingestapt. Pokémon games zijn sinds een paar jaar belachelijk makkelijk geworden. Nog steeds wel vermakelijk, maar je blaast er snel doorheen.
@CloudStrifeNL: Misschien dat Arceus ons weet te verrassen? 🙂
@RobanosSmatros: Ik wil soms ook wel eens vergeten dat niet alle gamers uit de jaren 90 komen helaas haha. Wat wij met Pokémon hebben, hebben anderen wellicht weer met Yo-Kai-Watch of iets dergelijks?
Ik vind deze game alles behalve te makkelijk. Gym 3, 5 en 8 maakten het mij erg moeilijk en duurde even voor ik ze verslagen had. Ik heb voor mezelf wel een aantal regels: level cap op gymleaders ace (maar ben vaak under leveled), geen items in battle gebruiken en evenveel pokemon in mijn team als gymleader. Daarnaast hebben de E4 en champion competitieve teams met bijbehorende movesets, ev’s en iv’s
@RobanosSmatros: Met open wereld, niet eindeloos trainers verslaan, een diepgaandere story. Zoiets. Ik heb hoop voor Legends Arceus ondanks de hub setting. Ik vond BDSP tof hoor. Beetje easy en grindy maar toch dik over de 45 uur speeltijd ondertussen.
@RogueSquad: fingers crossed
@RogueSquad: het feit dat ik niet weet wat yo kai watch is maakt me oud geloof ik ahahha!
@Anoniem-8285: oooh dat is wel netjesn ahahaa ik had juist altijd het ”probleem’dat vaa ging ik gewoon door de wereld rond banjeren pokemon vangen verslaan of mensen die je lastigvielen en was ik altijd overpowered .
Weet nog met red en blue dat ik gary bijvoorbeeld versloeg met 1 pokemon zonder de rest te gebruiken.,
En nee niet missing no gedaan haha
@CloudStrifeNL: mmmm ok ok ja ik snap je ding wel.
Een heel ander genre/ een heel ander spel.
maar ik speel nu weer horizon zero dawn.
En daar heb je dus bijvoorbeeld dat je als level 1 bij wijze tegen de thunder jaw kan vechten maar ook als level 60.
Dat vind ik wel vet.
Dat je meteen in begin kan kiezen wat je wilt.
of dat je dus zoals ik toen voor koos er langs sloop zodat ik niet hoef te veechten.
het is wel massive open world dus maybe dat ze ooit in de toekomst meer die kant op uitgaan
@RobanosSmatros: We gaan het zien. Heb me met Brilliant Diamond en Shining Pearl ook goed vermaakt. Maar vond het meer opene van Sword en Shield ook wel erg tof en neig toch meer naar die manier van spelen. Beetje meer van nu om het zo te zeggen. Maar to each their own. De klassieke games blijven gewoon cool en remakes van bijvoorbeeld XY zie ik dan ook wel zitten 😛
@CloudStrifeNL: hahaha zeker weten.
Ik moet wel zeggen ik ben na tijdje beetje afgehaakt.
OMdat ik er zo veel tijd in stak net zoals emt fifa op gegeven moment dacht ik word tijd voor andere games.
maar misschien als ik een kleine heb mrondlopen en we games gaan spelen is het wel mooie introductie