Mass Effect 3 wordt het derde deel in de Mass Effect serie, een serie waarvan het tweede deel al veel langer verkrijgbaar was voor de Xbox-360 dan voor de PlayStation 3. Beide games zijn hoog in de ranglijsten beland en ook het derde deel maakt veel potentie.

In dit derde deel heeft BioWare een leuk trucje toegepast die de hardcore gamers ervoor zal laten zorgen om de game niet in een nood vaart uit te spelen. De bedoeling voor jouw is om buiten de verhaallijn om ook zoveel mogelijk zij-missies en andere elementen uit het spel te volbrengen, om zo een groter leger op te bouwen in het universum. Hoe groter jouw leger op het einde is, hoe bruter en mooier het einde van het verhaal voor jouw zal zijn.

“I think a way to think about it is if you made decisions early on, you’ll see them affecting this,” he explained. “And the decisions you might want to make that go against those prior things are gonna be harder. Killing the Rachni might present opportunities in Mass Effect 3 that you wouldn’t otherwise have, but if you don’t take those opportunities and you try and do something in opposition to that, then it would be harder for you than if you work with it.”

Hudson also noted that players who tuck into the vast array of side missions will likely reach a far more satisfying conclusion than those who apply a more barebones approach to tackling the game.

“If you just rip straight down the critical path and try and finish the game as soon as you can, and do very little optional or side stuff, then you can finish the game. You can have some kind of ending and victory, but it’ll be a lot more brutal and minimal relative to if you do a lot of stuff. If you really build a lot of stuff and bring people to your side and rally the entire galaxy around you, and you come into the end game with that, then you’ll get an amazing, very definitive ending,” he said.