De release van Elden Ring nadert en wereldwijd bereiden spelers zich al mentaal voor op talloze sterfgevallen en eventuele gebroken controllers. De games van FromSoftware staan er nu eenmaal om bekend bikkelhard te zijn, iets wat de masochisten onder ons wel aantrekkelijk vinden.
Volgens maker Hidetaka Miyazaki zal Elden Ring opnieuw een stevige uitdaging vormen, maar tegelijk ook toegankelijker zijn dankzij de nieuwigheden die de game met zich meebrengt.
“In Elden Ring, we have not intentionally tried to lower the game’s difficulty, but I think more players will finish it this time. As I mentioned, the player’s level of freedom to progress through the world or return to a challenge later are all elements that I feel will help people get through the game at a more leisurely pace. Also, there isn’t a focus on pure action. The player has more agency to dictate their approach against, for example, the field bosses in the overworld and how they utilize stealth in various situations. We’ve even reduced the number of hoops that you have to jump through to enjoy it in multiplayer. So we hope the players embrace that idea of receiving help from others. And we feel like the overall clear rate will go up this time because of these things.”
Over de moeilijkheidsgraad in games is inmiddels ook al heel wat gezegd en geschreven en ook Miyazaki wou hierover zijn mening kwijt:
“It’s a valid discussion. I feel like our approach to these games, not just Elden Ring, is to design them to encourage the player to overcome adversity. We don’t try to force difficulty or make things hard for the sake of it. We want players to use their cunning, study the game, memorize what’s happening, and learn from their mistakes. We don’t want players to feel like the game is unfairly punishing, but rather that there’s a chance to win a difficult encounter and make progress. We understand that Souls-like games are regularly associated with impossible levels of difficulty with high barriers to entry. But we try to design the games to make the cycle of repeatedly trying to overcome these challenges enjoyable in itself. So we hope that with Elden Ring and the new options it provides, it will be a success in that respect.”
Elden Ring verschijnt op 25 februari, lees meer over de game in onze preview.
Hopelijk ben ik er daar 1 van. Word mijn eerste soulslike dus geen idee hoe moeilijk het nou echt is.
Hopelijk is het even moeilijk, maar misschien minder beklemmende gebieden doordat het open wereld is, zoals blighttown en de gutter in de vorige delen..
Het ziet er in ieder geval heel tof uit, deze ga ik sowieso proberen!
Als leek heb ik een vraagje. Op welke momenten kun je saven in dit spel?
@Anoniem-9502: Moelijk is denk ik niet het juiste woord voor de soulsborne games. Uitdagend is denk ik een beter woord. Geen boss is onmogelijk te verslaan in je uppie alleen moet je wel de gehele tijd opletten met wat je doet en is een dosis geluk ook van toepassing heb ik gemerkt. Maar ik wens je veel plezier met Elden RIng! Als de Netwerk Stress test van november enige indicatie is dan wordt dit weer een fantastische titel.
@Anoniem-3441: je kunt net zoals in bijvoorbeeld dark souls games op bonfires saven, deze heten wel anders in Elden Ring, dit zijn bepaalde punten in de game zodat je niet constant bij 0 begint zoals bij demons souls wel het geval is.
@CloudStrifeNL: en je karakter juist levelt, dus sommige gebieden opnieuw doet zodat je souls verkrijgt en je stats kan upgraden op meer op een gelijkwaardig dan al niet hoger level te zijn dan je tegenstander. En je wapens te upgraden.
@Anoniem-4909: Ah, zoals dat bij letterlijk elke andere RPG ook is bedoel je 😉 Maar je hebt gelijk. Meer souls, echoes of whatever verzamelen en dan de juiste stats upgraden is heel belangrijk
@Anoniem-9101: Sites of Grace
@CloudStrifeNL: haha klopt! Thanks! Maar verschil met sommige rpg’s is dat fromsoftware je niet aan het handje neemt geen tutorials hoe/wat etc.
@CloudStrifeNL: Thanks! Kijk er naar uit om te ontdekken waarom zoveel mensen zo een grote passie hebben voor de from software games.
@Anoniem-1172: Dat is ook 100% waar! Dat maakt van FromSoftware titels ook de betere RPG’s naar mijn mening. Kijk uit naar deze ook weer!
@Anoniem-9502: het is moeilijk omdat je continu moet opletten. Het gaat daadwerkelijk om skills, en niet om button mashen zoals met veel andere games. Weet je met de game wat je kunt, en je komt al een heel eind. Weet je de patronen van de vijanden, dan is het nog een stuk makkelijker.
Maar whatever you do, don’t get cocky haha
@Anoniem-3441:
Dat doen de SoulBorne games zelf achterelkaar door om de paar seconden.
@Anoniem-9101:
Jammer. Ik vind soulsgames gewoon te moeilijk. De enige waar ik wat mee kon was bloodborne maar ook die heb ik niet uit kunnen spelen. Ik baal er altijd een beetje van want ik vind de sfeer en artstyle altijd fantastisch.
@Anoniem-7991: wat maakt het te moeilijk voor je? Ik moest ook enorm inkomen en na de 20ste of 30ste keer ‘you died’ te zien ben je er soms klaar mee, maar als het lukt geeft het veel voldoening, althans in mijn geval. Probeer anders DS3 eens, deze is net wat sneller, pak een walkthrough en probeer zo de mechanieken onder de knie te krijgen.
Word dus makkelijker? Mmm, niet heel blij mee.
Co-op lukt iedereen elke Souls game wel. Behalve Sekiro, die heeft geen co-op.
@Anoniem-9502: netjes hahaha ik waag mij er niet aan ik ben niet zo’n goede gamer hoor ahha