Review: MX vs ATV Alive – Al jarenlang is de MX vs ATV serie de dominante partij in het motorcross genre. Scheuren door de modder op de vetste crossmotoren en quad’s, gigantische jumps maken en door gebruik te maken van de koppeling snoeihard een haarspeldbocht nemen, het zit er allemaal in. Maar zal ook Alive een goede indruk op ons achterlaten of laat deze game ons wensen dat we nooit alive geweest zijn? Je leest het in deze review.

Here’s your bike, get out there

MX vs ATV Alive is een game die niet graag om dingen heen draait en gewoon straight to the point is. Dat zien we ook terug in het menu van de game, waar we niet een specifieke story modus of iets dergelijks hebben, maar slechts losse races verspreid over een aantal divisies. Zo heb je national tracks, short tracks en free ride gebieden. De eerste bestaat uit een twaalftal grote parcours die je per set moet vrijspelen. De short tracks bestaan uit vier, je raad het al, korte parcours en tot slot zijn er twee free ride gebieden.

Dit lijkt misschien weinig maar… nee, dat klopt ook gewoon. Je begint de game met slechts twee national tracks, twee short tracks en twee free ride gebieden. De volgende set parcours unlock je pas op level tien wat betekend dat je elke race minstens vijf keer moet doen voordat je weer eens iets nieuws te zien krijgt. De laatste set is pas beschikbaar op level 25, wat aardig lang duurt om te bereiken. Het resultaat hiervan is dat je dus steeds dezelfde races tegen dezelfde AI tegenstanders zit uit te voeren om weer toegang te krijgen tot zes nieuwe tracks.

Quick, balance out!

Iets wat wel goed in elkaar zit in MX vs ATV Alive is de besturing van de motoren. Motoren zullen voor iedereen al snel uitgroeien tot favoriet, maar daar komen we later op terug. Het racen met de motoren is iets wat veel oefening vereist aangezien je niet alleen de motor, maar ook de bestuurder moet balanceren. Ga je met een noodvaart een schans op en land je op je achterwiel, verwacht dan niet dat je gewoon door kan rijden zonder eerst je bestuurder zijn gewicht naar voren te laten verplaatsen.

Dit is in principe iets wat goed uitgewerkt is in de game. Je krijgt een waarschuwing als de bestuurder op het punt staat om van de motor te vallen, wat je vervolgens kan corrigeren met de rechter analoge stick. Deze gebruik je ook als je een bocht neemt en je de bestuurder vlak tegen de grond wilt hebben om de bocht scherper te kunnen nemen. Ook is het mogelijk om hiermee wheelie’s te maken, gewoon omdat het kan.

All Terrain Vehicle? Yeah right

Zoals we al zeiden doen de motoren het dus prima. De game heet echter niet MX Alive, maar MX vs ATV en dus ook de All Terrain Vehicles spelen een belangrijke rol in de game. Het probleem met deze voertuigen is echter dat ze voor geen meter reageren op je bewegingen, negen van de tien keer compleet vastlopen en af en toe opeens dwars door de grond zakken. De ATV zit vol met bugs en glitches en de kleinste beweging zorgt al voor een driedubbele achterwaartse salto, met alle gevolgen van dien.

Dit valt niet alleen op als we zelf op een ATV zitten, maar ook als we een MX vs ATV race beginnen waarbij we zelf op een motor zitten. De AI tegenstanders met een ATV rammen constant op elkaar in en bakken er niks van, waardoor ze vaak wel een ronde achter lopen ongeacht de moeilijkheidsgraad.

Multiplayer

MX vs ATV Alive bevat zoals bijna alle games tegenwoordig uiteraard ook een multiplayer. In deze modus kun je dezelfde races als in de singleplayer doen en bouw je weer een level op. De voertuigen en dergelijke zijn wederom hetzelfde en ook hier zijn de ATV’s niet bepaald je van het. Je ziet dan ook heel vaak mensen alleen maar motoren gebruiken ondanks het feit dat je ook ATV’s mag gebruiken. De ongelukkige nieuwkomers die niet weten wat er in de ATV schuilt zullen dan ook negen van de tien keer als laatste eindigen.

Een pluspunt aan de multiplayer is dat alles vrij soepel en simpel in elkaar zit. Het joinen van een race duurt vaak niet langer dan een paar secondes en dan ben je gelijk klaar om te racen. Is de race al begonnen? Geen punt, dan kun je meekijken met de rest van de bestuurders en spieken hoe zij het nou precies doen. Dit laatste is verrassend interessant, aangezien iedereen een eigen tactiek ontwikkelt met het gebruik van de koppeling en het beheersen van de bestuurder.

Lookin’ good

Wat MX vs ATV Alive ook goed doet zijn de graphics. De motoren en bestuurders zien er netjes uit en ook het terrein is leuk aangekleed. Er zijn geen spectaculaire special effects of iets dergelijks, maar dat is bij een game als deze ook helemaal niet nodig.

Qua geluid zit het bij deze game ook wel goed. De motoren klinken zoals motoren horen te klinken en als je even flink gas geeft vlak voor een jump heb je dat prachtige bekende geluid wat je zo vaak hoort bij shows als Nitro Circus. Ook de muziek past wel bij de game, alhoewel het niet zo veel verschillende tracks zijn en het bijna allemaal hetzelfde genre is.

MX vs ATV Alive heeft de basis goed in orde maar faalt jammerlijk in de afwerking. Met een selectie van slechts achttien races in totaal, verspreid over drie secties is er vrij weinig te doen, zeker als je bedenkt dat je alles eerst moet vrij spelen door alle races steeds opnieuw te doen. Grafisch en qua geluid zit het bij deze game wel goed, maar het is niet genoeg om deze game aan te schaffen.

• Motoren zijn tof om te besturen
  • Grafisch en geluid goed in orde
  • Multiplayer zit redelijk goed in elkaar