Afgelopen paar jaar is er naast het FPS-genre nog een ander type game enorm in populariteit gestegen. Ik heb het hier natuurlijk over de Massive Multiplayer Online genre, afgekort de MMO. Deze populariteit is eigenlijk maar aan één game te danken en dat moet dan wel World of Warcraft zijn. Nadat deze game een ware revolutie in de gamewereld veroorzaakte probeerde er al snel meer in de voetstappen van WoW’s te treden. Met enkele uitzonderingen, Guild Wars en het recente Rift, stierven alle MMO’s al snel een pijnlijke dood. Nu zijn we aangekomen bij het punt dat langzaam maar zeker gekeken wordt naar de mogelijkheden van MMO’s op gameconsoles. Het is gebleken dat MMO’s werken helemaal niet op de console, in ieder geval niet in hun huidige format.

De huidige format

Let vooral op wat ik in de vorige zin zei, MMO’s werken niet op gameconsoles in hun huidige format. Hierbij zal ik eerst even moeten uitleggen wat deze format inhoud. De meeste MMO’s, nagenoeg bijna allemaal, zijn op dit moment zogenaamde hotkey MMO’s. Dit betekend dat je een mooie balk onderaan je scherm hebt met al je spreuken, aanvallen en andere benodigdheden. Deze ‘abilities’ zijn vervolgens gekoppeld aan een toets op het toetsenbord, meestal zijn dit de cijfer toetsen. De gameplay bij hotkey MMO’s bestaat uit het uit dokteren van de beste routine van aanvallen die bij jouw personage en klasse passen.

Oké, het moet nu ongeveer duidelijk zijn wat een hotkey MMO inhoud. Verplaats een hotkey MMO nou eens naar de console en je zult meteen zien waar één van de eerste problemen ligt, de controls. Het grote verschil tussen een PC en een console is natuurlijk de controller en hoe het ook went of keert, een controller heeft minder knoppen dan een toetsenbord. Hoe moet je in godsnaam al je aanvallen op een controller zetten? Naast je aanvallen zal je namelijk ook nog een knop moeten hebben voor het openen van je inventory, het praten met NPC’s etc. Te weinig knoppen is dus één van de grootste problemen waar we tegen aan lopen.

Nieuwe vorm van MMO’s

De enige manier om het bovenstaande probleem op te lossen is om het concept van de hotkey MMO helemaal om te gooien. Er moet een nieuwe vorm van MMO’s komen die meer gebaseerd is op actievolle snelle vechtstijlen. Dit kan in vele vormen zijn. Het meest voor de hand liggende format is het actie genre. Hack ’n slash gameplay gedipt in een MMO sausje. Er zijn al een aantal games die dit hebben geprobeerd, denk bijvoorbeeld aan Phantasy Star Online. Ik ben er ook van overtuigd dat we deze format in een niet al te lange tijd zullen gaan zien.

Gebrek aan toewijding

Naast het gebrek aan knoppen ligt er ook een probleem bij de houding van console gamers. Consolegamers wisselen sneller van games dan PC gamers. Nou telt dit natuurlijk bij lange na niet voor iedereen en er zijn ongelofelijk veel consolegamers die maanden zoet kunnen zijn met één game, maar over het algemeen hebben deze gamers de neiging om sneller een andere game op te pakken.

Waar komt deze neiging om een game sneller links te laten liggen vandaan? Nou het is vrij simpel eigenlijk. Kijk maar eens naar het ruime aanbod van titels dat uitkomt voor een console. Kijk voor de gein maar eens naar de maanden mei, juni en juli. Je zult al snel zien dat in drie maanden tijd er een hoop titels uitkomen voor de consoles die allemaal onder de titel blockbusters vallen. Als je dit vergelijkt met de PC releases zal je zien dat er duidelijk minder titels uit komen voor de PC. Mijn zorg is dan ook dat een MMO voor de console snel zijn waarde zal verliezen door het gebrek aan toegewijde spelers. Het zal moeilijk zijn voor een ontwikkelaar om de aandacht vast te houden van consolegamers als er na hun release een Modern Warfare 3 staat gepland, want een MMO is niks zonder een player base.

Ondersteuning is oplossing

Nou kan het bovenstaande probleem door ontwikkelaars vrij makkelijk opgelost worden. Hoe dan? Door hun game continu te blijven ondersteunen. Patches en nieuwe content moeten worden uitgegeven en niet voor een prijs, maar gratis. Als een ontwikkelaar dit goed onder de knie krijgt weet hij de aandacht van veel gamers al te houden. De game moet dus ondersteunt én vernieuwd blijven worden. Als dit goed wordt gedaan is de kans van slagen voor een MMO al een stuk groter.

Hiernaast is het idee van cross-platforms ook een grote aantrekkingskracht. Niet zozeer tussen andere consoles maar tussen PC en console, want zeg nou zelf, een deal tussen Microsoft en Sony ligt niet echt voor de hand. Hierdoor zou de player base enorm uitgebreid kunnen worden. Dit brengt echter weer een ander probleem met zich mee, balancering qua controls.

Een gekleurde horizon

Gelukkig is de toekomst zonnig, want ontwikkelaars beginnen op de PC al door te krijgen dat de hotkey MMO begint af te zwakken. Zelfs de grote reus WoW begint tekenen van zwakte te tonen door de recente patches. Hierdoor komt er plaats voor nieuwe MMO’s met nieuwe speelstijlen. Het beste voorbeeld hiervan is Guild Wars 2 van ArenaNet. Deze game komt het dichtst in de buurt van een Action-MMO. Hiernaast is Guild Wars nooit een hotkey MMO geweest en deeltje twee komt erg in de buurt van een MMO die op de consoles echt zou kunnen werken. Het beste van Guild Wars 2? Een consoleversie is nog niet uitgesloten… Uiteraard zal de game sowieso eerst verschijnen voor de PC, maar er bestaat misschien nog een kleine kans dat de game ooit naar de consoles komt.

Een MMO valt of staat uiteindelijk met de steun die de game blijft krijgen na de release. Levelen is leuk maar uiteindelijk zullen mensen het hoogste level hebben bereikt en dan willen ze vermaakt worden. Dit kan in de vorm zijn van PvP en PvE. Het hangt dus uiteindelijk helemaal af van de ontwikkelaars of een MMO op de console gaat slagen of falen. Ik hoop alleen dat ontwikkelaars stoppen met het uitpoepen van schijt MMO’s en eens goed gaan na denken over hoe ze zo’n groot project in elkaar moeten zetten. Mijn hoop staat voor alsnog op een consoleversie van Guild Wars 2, maar totdat de MMO op de console niet is verandert, blijf ik nog even lekker op me PC spelen.