Games komen tegenwoordig met een hoop features en mogelijkheden wat uiteenloopt van multiplayer tot het maken van eigen content. Het is allemaal bedoeld om je zoveel mogelijk waar voor je geld te geven en de community bezig te houden. Na verloop van tijd kan het echter zijn dat bepaalde elementen uitgeschakeld worden. Hetgeen veel voorkomt is dat servers op den duur uitgeschakeld worden, dit omdat het aantal spelers te laag ligt of omdat de kosten domweg niet rendabel meer zijn.
Dit hoeft zich niet alleen tot uitsluitend de multiplayer te beperken, het kan ook om een ander onderdeel van de game gaan. Een goed voorbeeld daarvan is dat The Coalition afgelopen week liet weten dat ze de Map Builder uit Gears 5 zouden halen. Dit zodat ze de resources die het vereist elders kunnen inzetten. Jammer voor de fanatieke gebruikers van deze functie, maar de ontwikkelaar kwam wel met een nette compensatie: de gekoppelde Achievements werden aan iedereen toegekend.
En dat is een interessant punt van discussie. Door deze actie van The Coalition, is het voor iedereen nog steeds mogelijk om 1.000 gamerscore te halen in Gears 5. De spelers die de Achievements die gekoppeld waren aan de Map Builder niet hadden, hebben die automatisch toegekend gekregen. Zo valt niemand buiten de boot die later instapt en alsnog graag naar de maximale score toewerkt. Maar ook voor spelers die de Achievements reeds hadden, was er een compensatie in de vorm van 10.000 in-game Coins.
Dit is een aanpak die we zelden zien, want vaak worden servers of functies na geruime tijd uitgeschakeld en dan is er in dat opzicht niets meer te behalen qua Achievements of Trophies. Nu verschijnen er zo ontzettend veel games, dat consumenten vaak een backlog hebben. Als die ene game pas na jaren aan de beurt is en die bevalt zo goed, dan kan je de motivatie hebben om voor de 1.000 gamerscore of de platinum Trophy te gaan. Als bepaalde functionaliteiten echter niet langer werken, kan je het vergeten.
En dat is best jammer, want je kan niet van elke gamer verwachten dat een game gelijk gespeeld wordt bij de release of kort daarna. Het zou daarom juist schappelijker zijn om zoals The Coalition doet, spelers de Achievements of Trophies toe te kennen die na een bepaalde aanpassing in de game niet meer op de natuurlijke manier te behalen zijn. Niets is immers zo vervelend als je fanatiek verzamelaar bent en vast komt te zitten omdat servers of functies offline zijn.
De andere discussie is natuurlijk of er überhaupt online Achievements en Trophies in games moeten zitten, want het is onvermijdelijk dat de servers eens uit de lucht gaan. Het is natuurlijk een minimaal onderdeel van een spel, maar in feite haal je natuurlijk een segment weg waar de consument voor betaald heeft. Nu heeft daarover klagen geen zin, want dat servers offline gaan is een onderdeel van de voorwaarden die je accepteert. Maar enige compensatie richting spelers in het Achievements/Trophies perspectief zou dan niet gek zijn.
The Coalition mag wat dat betreft geprezen worden voor z’n aanpak, maar dat brengt ons ook bij de kern van deze Jouw mening. Moeten ontwikkelaars inderdaad Achievements en Trophies toekennen als die niet meer op een normale manier behaald kunnen worden? Of is dat echt iets voor de gamer onder het mom van ‘had je er maar eerder bij moeten zijn’? Denk je er weer net wat anders over? Het kan allemaal en dat biedt weer ruimte voor een interessante discussie. Laat je wat dat betreft hieronder horen.
Hele mooie aanpak van The Coalition 🙂
Het interesseert mij echt helemaal niks, ik vind trophies leuk maar ik speel een game toch echt om de game die ik leuk vind, en niet welke trophies erbij zitten. Wel netjes als dit vaker zou gebeuren.
Trophies en achievements zijn niet interessant tenzij je er iets echt voor terugkrijgt. Anders is het alleen maar opvulling.
Voorstander van het verwijderen van online trophies voor vooral singleplayer games zoals LoU, Uncharted 4 en Far Cry.
En de game ontwikkelaar kan toch sowieso achievements/trophies aanpassen/verwijderen? Dat hebben ze meerdere keren met Dead by Daylight gedaan.
Trophies en achievements voegen niets toe aan gamen. Het kan mij echt niets schelen hoeveel trophies iemand heeft. Het is gewoon complete tijdverspilling.
Mijn mening: Het wordt eens tijd dat jullie dit eens waar maken.
“PlaySense is DÉ gaming community van de Benelux dat zich richt op NIEUWS, reviews & previews, artikelen en diverse content rondom ALLES wat met GAMING te maken heeft.”
Bepaalde games niet meer te negeren is wellicht een goed begin.
Berichten met kritiek verwijderen komt ook erg onprofessioneel over dus stop daar maar mee.
@Anoniem-5214: welke games worden dan volgens jouw genegeerd?
@Dopekoe:
Bij MS kan je bij het unlocken van achievements en andere wekelijkse uitdagingen punten vrijspelen die je kan verzamelen en omzetten in allerlei dingen zoals bv tegoed voor de store of een maand xbox live/gamepass etc. Dat Rewards systeem is best wel leuk en heeft me al flink wat kortingen opgeleverd. Zou leuk zijn moest Sony ook met zoiets komen voor de trophies.
Mee eens I love trophies
Zonder trophies zou gaming minder interessant worden. Het geeft je een doel om een spel volledig te ontdekken.
Lol nee. Moet wel altijd speelbaar zijn. Trophies zijn er om te verdienen. Tonen waar je interesse en skill zit. Als iemand gewoon trofeeën op alle genres jaagt zie je gewoon dat hij verslaafd is. En niet echt skill heeft. Eerder tijdroof…
Ja
Interessante stelling. Er zijn zat games die ik met plezier gespeeld heb, maar waarvan ik de platinum nooit meer zal kunnen halen. Nu boeien trophies of achievements mij op zich niet veel hoor, maar het is inderdaad apart dat sommigen maar een beperkte tijd te halen zijn.
Op zich ben ik ervoor dat je überhaupt geen trophies zou moeten hebben die afhankelijk zijn van online modes. En als die er dan zijn, dan zou je de uitgevers/ontwikkelaars moeten verplichten om de servers nog minimaal 10 jaar na de release in de lucht te houden. Niet realistisch, dat snap ik wel, maar dat lijkt mij het beste.
Trophies ‘weggeven’ omdat de servers gesloten worden zou ik dan weer niet doen. Of misschien met een soort kanttekening. Anders voelt het ook zo vreemd voor iedereen die er echt veel tijd en energie in gestoken heeft.
Maar goed, nogmaals, op zich boeien trophies of achievements mij niet veel, maar wel een interessant vraagstuk.
@Anoniem-9842: mwah ik doe meestal de ingame ontdekkingen maar zoals met de arkham knight dat je bepaalde actie precie smoet doen helpt me niet met verbeteren van mijn spel of mijn speel plezier.
Maar vinden van trophies stealth kills of dat soort dingen vind ik dan wel leuk
@Anoniem-9842: bedoel ik trouwens de riddler trophies hahaha
@Anoniem-5698: mwah sommige trophies zijn niet alleen tijds gebaseerd maar ook gewoon kunde toch
@RLXTR: denk dat lastige is dat die 10 jaar online houden niet rendabel is.
En je kan zelfs kijken als voorbeeld uncharted 4 kwam in 2016 uit
is nu 6 jaar oud zou dus in 2026 dus uit de lucht worden gehaald.
mensen die het spel pas later spelen om wat voor reden kunne weer niet profiteren van die 10 jaar.
Denk dat dit een goede oplossing is voor hun qua geld en tijd en ook voor de meeste spelers
Eens
Vond dit een mooie zet van The Coalition, de 20g waren zeker welkom dit weekend 🙂
Voor zulke zaken vind ik een compensatie wel goed (de mode wordt eruit gehaald terwijl de game actief is).
Maar stel dat een online omgeving na bijv 20 jaar eruit gehaald, vind ik weer niet dat je dan opeens alle achievements moet krijgen die online gerelateerd zijn. Bij een online shooter kunnen er honderden uren in zitten en dan is het een beetje zuur voor diehard hunters als je na 20 jaar opeens alle achievements gratis krijgt. De achievement moet nog wel een beloning blijven
Hangt er een beetje vanaf hoe oud de game is en hoeveel mensen deze nog spelen. In het geval van Gears 5 vind ik het netjes aangezien die game pas 3 jaar geleden is uitgekomen. Als je echter een game hebt van 10+ jaar oud dan zie ik niet in waarom spelers die trophies nog toegekend zouden moeten worden. Tijd genoeg gehad.
Wat mij betreft halen ze liever zoveel mogelijk de multiplayer/coöp trophies weg uit games die voornamelijk om singleplayer draaien. Bij Far Cry heb ik er bijvoorbeeld een hekel aan. In elke game is het vereist X aantal multiplayer potjes te spelen of samen met een paar vrienden iets te doen.
Trophies boeien mij niet.
Ze kunnen je al platinum geven omdat je de game hebt aangeschaft.
Online trophies van games die niet meer online speelbaar zijn, omzetten naar offline trophies
Eens
@Anoniem-3221: Dat is ook een goed plan!
Die trophies kunnen me gestolen worden. Geen tijd voor.
@Anoniem-3221: is het beste
Niet toekennen maar uitsluiten voor platina
@Anoniem-9842: Ik heb meestal juist het gevoel alsof ze me extra rond willen laten lopen om de duur van de playthrough te verlengen. Meestal voelt het nutteloos aan. Als een game echt goed in elkaar zit heb ik geen achievements/trophies nodig om alles te willen verkennen. En als de achievements/trophies nodig zijn om het spel door te blijven spelen dan spendeer ik mijn tijd liever aan een andere game die ik nog uit moet spelen. Alhoewel ik vroeger op de Xbox360 zelf ook alle achievements wilde hebben, dus ergens kan ik jouw standpunt ook wel begrijpen. Misschien komt het ook omdat ik sowieso minder tijd over heb voor games sinds een paar jaar.
Ja, ik ben het met de stelling eens. Sommige games speel ik niet omdat niet alle trophies meer te behalen vallen. Zonde want ik had Mad Max graag gespeeld, maar ik snap ook niet zo goed waarom er online trophies gekoppeld worden aan pure singleplayer games.
Een hoop mensen die hier reageren zijn schijnbaar niet in staat om een paar simpele achievements te halen en zeggen vervolgens dat het niks toevoegd. Wel vermakelijk en ook erg doorzichtig.