Tijdens de Xbox & Bethesda Games Showcase kregen we – na jaren van ontwikkeling – eindelijk de eerste beelden van Starfield te zien. Al snel verschenen de eerste vergelijkingen met No Man’s Sky van Hello Games, maar volgens regisseur Todd Howard is het niet mogelijk om vanaf de planeet naadloos de ruimte in te vliegen, zoals dat met de game van Hello Games wel kan.
Volgens Howard, die in gesprek ging met IGN, was dat aspect ‘niet belangrijk voor de speler’, en dat de studio het niet waard vond om de overgangen van planeet naar de ruimte en vice-versa in de game te maken. De regisseur zegt dat het belangrijker is dat de gameplay in de ruimte en de gameplay op de planeten ieder zo sterk mogelijk is.
‘If you try to really spend a lot of time engineering the in-between, like that segue, you’re just spending a lot of time [on something] that’s really just not that important to the player,” he added. “So let’s make sure it’s awesome when you’re on the surface and awesome when you’re in space, and those realities look and play as good as they can be.’
Daarover gesproken: Starfield bevat wel de meest handgemaakte content in de geschiedenis van Bethesda Game Studios. Howard vertelt, nogmaals in gesprek met IGN, dat één van de filosofieën achter Starfield is om zoveel mogelijk ‘ja’ te zeggen op nieuwe ideeën. Procedurele generatie van content is nog steeds een onderdeel van Starfield, aldus Howard, maar de baas zegt dat de game enorm groot is geworden.
Zo zijn er inmiddels meer dan 200.000 regels aan dialogen geschreven en dat Bethesda voor de genoemde duizend planeten de systemen goed op orde heeft om genoeg variatie aan te bieden. Howard waarschuwt echter ook dat er soms momenten zullen zijn waar de game mogelijk wat leger aanvoelt. Hij haalt als voorbeeld ijsballen aan die in de ruimte zweven.
Daar kan de speler weliswaar op landen en de boel verkennen, maar dat betekent niet dat elke bol content met zicht meebrengt. Volgens Howard is het aanbieden van vrijheid aan de speler belangrijker dan ze constant op de quests en verhaallijnen wijzen.
‘And it’s OK sometimes if ice balls aren’t – it is what it is. We’d rather have them and say yes to you, ‘Hey, you can land on this.’ Here are the resources, you can survey it, and then you can land and spend ten minutes there and be like, ‘OK, now I’m going to leave and go back to the other planet that has all this other content on it, and I’m going to follow this questline.
So we’re pretty careful about saying, ‘Here’s where the fun is, here’s this kind of content,’ but still say yes to the player and, ‘You want to go land on that weird planet, check it out, and build an outpost, and live your life there, and watch the sunset because you like the view of the moons there? Go for it.’
Ik verwacht veel variatie op de verschillende planeten en unieke items te vinden zodat verkennen echt waardevol is
200.000 regels aan dialogen klinkt mij als muziek in de oren, al hoop ik wel dat er genoeg keuze mogelijkheden zijn zodat je keuze daadwerkelijk invloed heeft
Dit is de game waar ik het meest naar uitkijk in 2023!
Typisch Tod Howard, het lukt ons niet om het naadloos te maken, dus zeg ik dat het ligt aan dat gamers liever loading screens zien.
Goty
@Anoniem-887: Kijk je er pas naar uit in 2023, of kijk je er nu al naar uit?
@Anoniem-588: hahaha
dat zijn al gelijk min punten , wat jammer had er meer van verwacht
Jammer het gebrek aan naatloos reizen maar geen ramp. Ik kijk erg uit naar deze game
Ook 200.000 bugs in het begin van de release zeker
Ik weet het niet hoor maar ik heb het gevoel dat dit een enorme teleurstelling gaat worden, de hype is veelste groot en dan kan het alleen maar tegenvallen, en howard heeft mooie praatjes maar kan ook goed liegen, en de game is bij lange na niet klaar voor een release in 2023 van wat ik ervan heb gezien, want dan krijg je waarschijnlijk dezelfde ellende dat cyberpunk was.
@IIIuminated1: Dan ben je Fallout 4 en 76 zeker vergeten? Geloof mij, dat worden kale en saaie planeten gevuld met Radiant quests. Het feit dat hij die ijsplaneet al noemt en daar min of meer de verdediging mee ingaat zegt meer dan genoeg.
mijn verwachtingen worden steeds lager met deze game…
@IIIuminated1:
Jij leest graag boeken tijdens het gamen? Ik game liever gewoon.
@Anoniem-2341:
Exactly. Facts!
@Anoniem-2341: Vergeten? Ik speel beiden nogsteeds af en toe.
De ‘saaie’ en kale planeten vind ik juist wel fijn, beetje realistisch. Hoeveel planeten zitten bomvol leven zoals aarde?
Ik verwacht toch naar zulke ‘saaie’ planeten te moeten reizen om bijvoorbeeld bepaalde resources te minen voor mijn settlement en schip te bouwen
Dusja jou probleem is gelukkig niet het mijne
@Anoniem-3626:
Jep ik hou van games met inhoud en diepgaande lore
De mogelijkheid om van planeet naar planeet te vliegen vond ik het enige leuke aan no mans sky. Het is vast een tof spel, maar ik werd die zuurstok kleuren snel beu waardoor ik niet echt in het spel gezogen werd.
Dit had anders kunnen zijn bij Starfield, maarja. Jammer dan. Ze hebben er vast goed over nagedacht en er gaan veel spelers genieten van deze game.
Verder heb ik geen idee hoeveel 200.000 tekstregels zijn. Maar soms geldt: less is more. Ik volg bijvoorbeeld liever de weinige dialogen in TLOU of Elden Ring dan bijvoorbeeld Fallout.
@IIIuminated1: Ah, jij bent dus wel van het grinden zeg maar? Dan snap ik je opmerking helemaal en hebben we inderdaad andere wensen/verwachtingen/problemen.
@Sikje: Het gaat nergens over, maar Bethesda Softworks onder Todd “Tell me Sweet Little Lies” Howard is dik een decennia in het verleden blijven hangen en denkt dat het allemaal om kwantiteit gaat. Groter, meer features, meer boodschappenlijstjes afwerken en vooral meer nutteloos tijdverdrijf toevoegen.
@Anoniem-3977:
Tot op zekere hoogte geen problemen mee.
Grinden voor settlement resources is optioneel, als je het niet wilt kun je ook gewoon de game uitspelen.
Mocht het essentieel zijn om een game te kunnen uitspelen heb ik daar meer problemen mee
’16 times the detail’
Doe maar een Nederlandse ondertiteling erbij.
@Anoniem-2220: Deze uitspraak gaat Todd Howard nog heel lang achtervolgen. Die man kletst zo uit zijn nek.
@Anoniem-2123: Hij is de nieuwe Molyneux
@Anoniem-9187: Dat zal vast en zeker zo zijn. Starfield zal daarom niet voor mij weggelegd zijn (vooralsnog). Desondanks weet ik haast wel zeker dat veel mensen hier evengoed plezier aan gaan beleven. AC Valhalla wordt immers ook door velen met veel plezier gespeeld, terwijl het op veel fronten middelmatig is met nadruk op kwantiteit ipv kwaliteit.
Keep your expectations low piepel.
Dat Starfield niet op Playstation uitkomt is al een min punt.
Niet alleen voor gamers maar ook voor Bethesda.
Zelf ben ik groot fan van TES serie en Fallout 4.
Maar heb niets met Xbox en ga deze ook zeker niet voor Bethesda games aanschaffen, Playstation heeft met Horizon Zero Dawn, Death Stranding en andere games genoeg te bieden.
Ben benieuwd of dit concept vol te houden is, de tijd van gratis geld is ook voor Microsoft voorbij en ook dit bedrijf kan geen miljarden blijven investeren in game pass,er zal weer geld verdiend moeten worden.
Hopelijk lukt het Bethesda wel een mooie game neer te zetten en dat het niet een soort van game pass opvulling wordt, dat zou zonde zijn.
Starfield is broken.
Bekijk KingThrash voor analyse.
Serieus, lachwekkend slecht!!
Trailer zag er gedateerd uit. Physics schaduw animaties. Je mag anno 2022 toch wel wat meer verwachten. Ze hebben waarschijnlijk weer de zelfde engine gebruikt. Hier ga ik niet aan beginnen vindt ik toch jammer want ik had voor dit spel een Xbox gekocht als er verbetering in Bethesda games had gezeten.
@Anoniem-5472: Het spel is niet eens uit. Je beoordeeld het op de mening van een kleine youtuber?!
@Anoniem-3846: bekijk de video. Hij analyseert starfield enkel op de beelden die volgens microsoft goed genoeg waren om getoond te worden op hun grote schowcase met games voor de komende 12 maanden. De beelden spreken voor zich. Serieus Bugthesda doet het opnieuw. Luister zijn podcast, trash is de slimste gaming youtuber hoe klein hij ook is, en dat is zelfs voor mij een groot pluspunt, omdat de grote enkel spreken voor eurocenten.
Ik hoopte eigenlijk dat het reizen een uitgebreid en belangrijk onderdeel van deze game zou zijn. Bummer.
@Anoniem-4456:
Tsss alsof ‘kleine’ youtubers niet gelden. Ik word sowieso al misselijk van die zogenaamde mega influencers en hun veel te grote invloed op de jeugd. Als je een betrouwbare youtuber hebt gevonden die merendeels aansluit bij jouw mening/smaak dan hoeft ie niet groot of klein te zijn.
Was hier bijzonder hyped voor. Maar moet zeggen dat ik na het zien van de gameplay gematigd positief ben. Het ziet er weer typisch fallout houterig uit. Sommige delen van de game zien er super uit en sommige dan weer zo’n stuk minder mooi dat het contrast daarin wel erg opvalt. Gelukkig hebben ze nog ruime tijd om de game af te maken
@IIIuminated1: beetje zoals met witcher dat je dialoog na dialoog hebt lijkt me vet!
@RobanosSmatros:
The witcher 3 is echt heel erg sterk met dialogen. Ik heb dat nog niet geëvenaard zien worden
Mass effect ook sterk hoor