Cyberpunk 2077 zal de geschiedenisboeken ingaan als één van de meest brakke lanceringen van een game ooit, en CD Projekt RED zal flink de zeilen moet bijzetten om de smet op hun goede naam weg te wassen, wat zij met de current-gen upgrade van de dystopische RPG aardig goed voor elkaar hebben gekregen. De grote vraag is dan natuurlijk: hoe heeft dit in hemelsnaam zo ver kunnen komen?
Uit een nieuwe rapportage van Upper Echelon Gamers blijkt dat ontwikkelaar CD Projekt RED mogelijk om de tuin werd geleid door het Roemeense Quantic Labs: het externe QA-team wat verantwoordelijk was voor Cyberpunk 2077 en al eerder samenwerkte met Ubisoft, Techland en Deep Silver. Inmiddels valt Quantic Labs onder de Embracer Group.
De rapportage meldt onder meer dat het team wat naar CD Projekt RED werd gestuurd om het QA proces te bespreken veelal bestond uit nieuwe, onervaren medewerkers, terwijl de Poolse studio dacht dat zij te maken hadden met geharde experts. Daarbij werd CD Projekt RED overladen met kleine bugs, zoals visuele oneffenheden, die een lage prioriteit hadden.
Ten slotte loog Quantic Labs vermoedelijk over de hoeveelheid testers die daadwerkelijk aan de game werkten om zo een contractverlenging te verzekeren. In de zomer van 2020 werd het team vergroot van 30 naar 60 man, maar waren veel van deze testers tevens nieuwe medewerkers die slechts een paar weken aan training hadden gehad en de meer ervaren testers afleidden van hun werkzaamheden.
Hun eer is al ff hersteld hoor, ’t is ondertussen een topgame!
Da Roemeen je nie
Allé, ze zijn gecyberpunk’d 😀
@Anoniem-8103:
Zo is dat. Klaar met dat geklaag. Wat een geweldige game.
@Anoniem-898: you win the internet today
Het betreft niet enkel de bugs, fundamenteel is het gewoon geen goede game.
??? Dit klinkt mij als een slecht excuus. Te weinig testers? Dat doet het doen overkomen of ze bugs moeilijk te vinden zijn, terwijl een ieder (bij launch) 5 seconden nodig heeft om bugs te vinden. De game in inmiddels prima idd. Maar waarom zeggen ze niet simpel ” sorry we hebben fouten gemaakt en de game had zo niet uitgebracht mogen worden en we gaan het fixen, onze welmeende excuses” en door. Hopelijk komt snel een game plus.
@Anoniem-7008: verklaar u nader…. Heb er nu een aantal uur in zitten en vind het een topgame tot nu toe.
Dus nu gaan ze een ander de schuld geven van dit debacle…….erg volwassen.
Los van de bugs en glitches, was het gewoon geen goed spel. Het verhaal was rotslecht. Gameplay niet interessant. De fout op de QA team leggen is ook weer erg zwak.
Jezus hahah this 2 jaar later en nog vingers die wijzen, ga eens door met werken aan de game en die multiplayer als die ooit nog komt ofzo, lol.
Als dit wel zo is. erg klote.
Goed verhaal, lekker kort. Dus CD Projekt RED heeft de game, nadat het terugkwam van deze ‘slechte’ testers, zelf ook nooit meer gespeeld?
“Cyberpunk 2077 zal de geschiedenisboeken ingaan als één van de meest brakke lanceringen van een game ooit” Overdrijven is ook een kunst.
@Anoniem-4822: Echt niet. Het is de meest brakke lancering van een game ooit 😉
@Anoniem-4822: Dit was een gigantisch fiasco van een launch.
zo iets heet een ”background check” is CDPR zo dom dan?? of is dit weer een leugen om hun naam te zuiveren?
@Anoniem-9936: oke oke als cyberpunk een fiasco was/is
dan is failout 76 een kernramp.
@Anoniem-5139: Fallout 76 was gewoon een slechte game toen het uitkwam. De release van Cyberpunk was een leugen na de andere. Last gen versies die moesten worden teruggeroepen. Next gen versies werden bijna 2 jaar uitgesteld. Het was een fiasco.
super game modder gooien geen zin meer.
Toch blijf CD Projekt Red eind verantwoordelijk dus dit klopt niet wat gemeld word.
@stefan52a:
Alsof ze dat niet doen…. Een spel wordt niet gebakken door het gewoon in de oven zit. Een spel vergt scripts, programmeertaal, developers van tal van verschillende markten, marketing team, uitgeverij, de protagonisten, regisseur, en ga zo maar door. Een intern onderzoek is ook niet afgerond op 123. Ofwel zeggen ze de waarheid ofwel willen ze imago schade beperken door te liegen. Hoe dan ook. Denk niet dat die stil zaten en enkel op een onderzoek afwachten(face Palm). Die mensen hebben ook een gezin met maandelijkse kosten …
@Anoniem-5495: Ik vond het een prima verhaal. Voice acting was top en werd echt erin meegetrokken. Vond het een goede game.
@Anoniem-174: ET, Superman 64 2 voorbeelden van slechtere launches. Knipoog terug.
@Anoniem-9936: klopt, maar niet de grootste. ET had bijna de gaming industrie beeindigd.
@Anoniem-1679: Nee dat zijn slechte games. Daar heeft de launch ervan niets mee te maken.
Miljoenen project en je weet niet wie aan je game mee werken…. Beetje vaag verhaal