Een van de belangrijkste verdienmodellen in games is tegenwoordig de toepassing van microtransacties. Dit wordt breed ingezet en het is nodig om games van een lange levensduur te voorzien. Vrijwel elke grote game is er tegenwoordig mee uitgerust en free-to-play games zijn zelfs volledig afhankelijk van microtransacties.
Het is een gegeven dat niet meer zal verdwijnen uit de industrie en volgens voormalig EA baas, John Riccitiello, is monetization een vast onderdeel dat meegenomen moet worden in de ontwikkeling van games. Iedereen die dat niet doet wordt door hem als ‘fucking idiots’ bestempeld.
Forse woorden, die hij sprak in een interview met PocketGamer. Waarbij hij aanstipt dat sommige ontwikkelaars nog het klassieke model van benaderen hanteren, dus zonder monetization in acht te nemen en dat is verre van slim.
“Ferrari and some of the other high-end car manufacturers still use clay and carving knives, It’s a very small portion of the gaming industry that works that way, and some of these people are my favourite people in the world to fight with – they’re the most beautiful and pure, brilliant people. They’re also some of the biggest fucking idiots.
“I’ve been in the gaming industry longer than most anybody – getting to the grey hair and all that. It used to be the case that developers would throw their game over the wall to the publicist and sales force with literally no interaction beforehand.
“That model is baked into the philosophy of a lot of artforms and medium, and it’s one I am deeply respectful of; I know their dedication and care. But this industry divides people between those who still hold to that philosophy and those who massively embrace how to figure out what makes a successful product.
“And I don’t know a successful artist anywhere that doesn’t care about what their player thinks. This is where this cycle of feedback comes back, and they can choose to ignore it. But to choose to not know it at all is not a great call.”
Wat Riccitiello zegt kent zeker een kern van waarheid, maar om nu per se elke game vol te stoppen met microtransacties ‘omdat het noodzakelijk is om te overleven’, is ook wat kort door de bocht gesteld. Een game als It Takes Two is daar immers een uitstekend voorbeeld van, die bewijst dat monetization helemaal geen must is.
En dan vragen ze zich af waarom EA zo vaak als slechtste bedrijf is verkozen
Ehm okay
Ik zie maar een idioot en dat is Riccitiello zelf.
Hoe zou het toch komen dat steeds meer consumenten weglopen van de gamesindustrie?
Ik haat microtransacties, maar als je een eerlijk verkoop resliseert zonder dat iemand benadeeld wordt dan is dat een win-win.
De ontwikkelaar verdiend geld en het spel kan ondersteunt blijven en innoveren.
Ik ben geen Fortnite gamer, maar Epic games laat het beste voorbeeld zien. Er is geen spel die zich beter ontwikkeld.
Ik ben het eens met de man, alleen mag het wel op een wat vriendelijkere toon gezegd worden…
Het geld van de microtransactions gaat niet naar de ontwikkeling van nieuwe games, maar rechtstreeks in de portemonnee van CEO’s.
@Anoniem-9555: probleem is dat fortnite geloof ik gratis is en je er zelf voor kiest.
Bij heel veel andere games betaal je 70/80 euro al niet meer door de dlc seasonpasses wet ik wat.
EN dan maken ze de grind dusdanig zo dat je bijna gedwongen wordt extra geld uit te geven dat is wat veel mensen terecht steekt!
Zei de idioot. Complete nonsense natuurlijk. Als je budget is afgestemd op een reeel vastgesteld verkoopcijfer is dat voldoende. Dit is om het eigen managementfalen goed te praten en financieel te compenseren.
Hij is niet voor niets voormalig(!) baas.
@RobanosSmatros: zoals bij grind theft auto en grind turismo dus. Cosmetische betaalde dlc is niet erg extras voor een game zelfs ook niet naar mijn mening. Maar als het de gameplay beinvloed ben ik er zwaar op tegen. Gta spant wat dat betreft de kroon. Een helikopter wat hoort te kunnen schieten maar door een bug niet doet of spelers die godmode kunnen aanzetten. Maanden geen probleem. Een missie wat iets teveel uitbetaald hoppa na een week gelijk gepatcht. Red dead online worden niet genoeg gold bars verkocht hoppa ondersteuning stopt. Terwijl ook dst spel honderdern miljoenen winst heeft gemaakt. Rijken worden nog rijker en armen worden nog armer. Lang leve kapitalisme zeggen we dan maar
@MacBlade: Als je denkt dat huidige baas Andrew Wilson een haar beter is, heb je niet goed opgelet de afgelopen jaren!
Het probleem is denk ik dat er nu een generatie gamed die niet anders gewend is. Ik weet nog wat het is om op release een volwaardige game te krijgen. Geen updates voor nodig. De gamers die er nu geen zin meer in hebben zijn oudere gamers (ik ben bv 38)
Op basis van de titel kreeg ik meteen een slecht beeld van deze man. Maar als je zijn volledige antwoord leest is het een stuk genuanceerder.
Ik ben ook geen fan van EA maar hij zegt nergens dat je je game vol moet stoppen met microtransacties.
Het is heel simpel: maak vette games die mensen graag spelen.
Elden Ring is dus gemaakt door idiots volgens deze meneer. Daarom kies ik voor de PS5, want daar komen nog relatief veel kwaliteit single player games voor uit. Daar moet gewoon voor betaald worden, in plaats van dat het op GamePass gedropt wordt.
Waarom ik steeds minder games speel is omdat ik keer op keer zie dat games verpest worden door aandeelhouders. Laat een ontwikkelaar een game maken van zijn dromen en je hebt een veel vmbetere game dan de jaarlijkse cod meuk die we nu elke keer zien
@Anoniem-3563: fack dat is dan wel super irritant zeg!!
Nee ben sowieso geen fan van zulke games gelukkig maar begrijp dat het erg irritant is
zei iemand die nog eens een goede game kon uitbrengen dats idioot
The typical EA “Fuck you give me money” sentiment.
@Anoniem-5710: ik snap je laatste zin niet. Je betaalt liever voor een game dan dat je het op de GamePass speelt?