De laatste tijd duikt er steeds meer info op over Final Fantasy XVI, de volgende hoofdgame in de langlopende franchise. We kwamen inmiddels al te weten dat Final Fantasy XVI resoluut zal kiezen voor actiegerichte combat in plaats van de klassieke turn-based variant. Producer Naoki Yoshida sprak hierover met Famitsu (vertaald door VGC) en verklaarde waarom dat precies is.
“I’m from a generation that grew up with command and turn-based RPGs. I think I understand how interesting and immersive it can be. On the other hand, for the past decade or so, I’ve seen quite a number of opinions saying ‘I don’t understand the attraction of selecting commands in video games’.
This opinion is only increasing, particularly with younger audiences who do not typically play RPGs.”
Yoshida benadrukte echter dat hijzelf fan is van zowel actiegerichte als turn-based combat, maar moderne technologie en de wens van het (jongere) publiek zorgen er logischerwijs voor dat Final Fantasy XVI de actiegerichte weg inslaat.
“For several console generations now, all character expressions can be done in real-time. Actions such as ‘press the trigger and your character will shoot a gun’ and ‘press the button and your character will swing their sword’ can now be easily expressed without going through a command system.
This is not an argument of what is good or bad, but there is a difference based on the player’s preferences and age. […]”
Het doelpubliek voor de actiegerichte variant is dus groter en dat betekent uiteraard meer sales en een grotere impact. Ook hier is Yoshida eerlijk over.
“As I said, I believe I know the fun of command system RPGs, and I want to continue developing them, but I thought about the expected sales of Final Fantasy XVI and the impact that we have to deliver.”
Treur echter niet: de game krijgt ook een story focus modus voor degenen die niet comfortabel zijn met deze combat. Final Fantasy XVI verschijnt in de zomer van 2023.
misschien vind ik het een hele vette game hoor uiteindelijk en eindig ik alsnog met een 200+ uur play , maar ergens moet je het dan geen final fantasy meer noemen
Deel 15 was toch ook actie combat
Idd dat ze had dan Youthful fantasy als naam geven.
@Anoniem-1498: met je eens,,, tuurlijk wel,
maar alles na deel 12 voelde voor mij teveel vervreemd van de franchise
@Anoniem-9611: maar het is toch nite perse een andere game als het anders speelt qua turn based of niet?
Kijk final fantasy remake dat is prima te doen?
@RobanosSmatros: nou ja opzich wel natuurlijk
als het “anders speelt”
is het een ander genre
ipv tactische rustige chille turn based rpg
word het hack ’n slash / action rpg
ze hoeven mij niet te pleasen ze hebben miljoenen spelers
maar persoonlijk vind ik het erg zonde
de reden dat ik het graag speelde is weg
@Anoniem-2249: mmm ja ik snap je hoor maar dacht meer aan feit dat de spellen misschien mee ”evolueren” maar a;s het inderdaad je plezier weghaalt is gewoon super kut
@Anoniem-1498: Ja inderdaad de enige Final Fantasy die waar ik niet eens de moeite heb genomen om de game uit te spelen.