http://playsense.nl/plaatjes_2011/img_4df237cd6c0d0.jpg

Het is algemeen bekend dat Sony’s vorige handheld, de PlayStation Portable, een aantrekkelijk doelwit is geweest voor hackers. Homebrew is in principe mainstream geworden dankzij de PlayStation Portable en enkele dagen na de release van het apparaat in Japan was die ook meteen al gekraakt. Let wel, ik heb het hier over hackers die graag meer willen halen uit hun apparaten en niet crackers of piraten die het PlayStation Network down halen of ISO’s downloaden. De reden dat de PlayStation Portable in het jaar 2005 zo aantrekkelijk was om te hacken, was het feit dat het apparaat ver vooruit liep op andere handhelds qua mogelijkheden. Zo was de PlayStation Portable voorzien van een mooi scherm, infrarood sensor, WiFi en voor die tijd, een krachtige processor.

Al snel hadden mensen door dat het geweldig zou zijn als je bijvoorbeeld N64-games kon emuleren op het apparaat, het was immers een portable device en N64-games emuleren op een gameboy was not done. Want al die oude SEGA, SNES, NES, PSone en N64-games op een apparaat spelen die portable was? Dat was nog nooit eerder gedaan en klonk natuurlijk geweldig. Met deze gedachtes gingen veel hackers al snel aan de slag met het kraken van de PSP en als ik het me goed kan herinneren heeft het nog geen week geduurd of de PSP was voorzien van een SNES-emulator. Dit gebeurde zelfs nog voordat het apparaat überhaupt buiten Japan te verkrijgen was.

http://playsense.nl/plaatjes_2011/img_4df238a05de43.jpg

Met de PlayStation 3 was dit anders, het was een homeconsole en het is verre van interessant om de PS3 te kraken. De enige reden die mensen hadden was het ‘gratis’ spelen van games, alleen piraten hadden dus interesse. We hadden immers OtherOS dus als je meer met je PlayStation 3 wilde, was dat officieel ondersteund. Toen maakte Sony echter de grootste fout die ze ooit hebben kunnen maken, namelijk het verwijderen van OtherOS. Dit zorgde ervoor dat de PS3 een doelwit werd voor hackers en het duurde sindsdien ook niet lang meer voor het apparaat open en bloot lag.

Desondanks het feit dat de PS3 te hacken is, zijn er maar weinig mensen die daadwerkelijk hun console gejailbreakt hebben. Het is immers altijd maar gekloot met die hacks en je kunt geen gebruik maken van het PlayStation Network en als het wel kan, dan is het omslachtig en werkt het maar voor een paar dagen. Een PS3 hacken is dan ook zinloos en voegt weinig toe, want echt vette homebrew apps of custom firmwares heb je niet.

http://playsense.nl/plaatjes_2011/img_4df238165e139.jpg

Dan komen we alleen weer terug bij de nog uit te komen PS Vita, een apparaat waarvan de aantrekkingskracht tot hacken hoger is dan misschien wel de iPod Touch. Twee camera’s, een 5″ OLED-scherm, 2 analoge sticks, supersnelle processor en grafische kracht, een touch-screen, trackpad en WiFi. Je zal wellicht zelf ook wel begrijpen dat met zulke specs het apparaat voor menig gadgetfreak een natte droom is. Sterker nog, in theorie is het wellicht mogelijk PS2-titels te kunnen spelen op de PS Vita.

Al die leuke specs maken de PS Vita natuurlijk een prachtig apparaat, maar dit heeft ook weer een keerzijde. Want stel, de PS Vita wordt gekraakt dan bestaat de kans dat hetzelfde wat met de PSP gebeurd is, ook op de PS Vita zal gebeuren. Hiermee doel ik dan voornamelijk op het feit dat iedereen lekker zijn spelletjes gaat downloaden en er op die manier weinig sales zijn voor de ontwikkelaars van de games. Op die manier stort de markt in, net als er met de Nintendo DS en PSP is gebeurd.

http://playsense.nl/plaatjes_2011/img_4df23937ed25a.jpg

Ik hoop dan ook, vanuit het oogpunt dat het voor ontwikkelaars aantrekkelijk moet blijven om games te maken voor de PS Vita, dat het apparaat niet gekraakt wordt. Het ding is alleen dat ik ook een enorm fan ben van innovatie en uitwerkingen van ideeën afkomstig van andere mensen dan enkel een groot commercieel bedrijf. De oplossing hiervoor is simpel, stel een Software Development Kit (SDK) voor iedereen beschikbaar voor de PS Vita en open een stukje in de PlayStation Store waar gebruikers hun applicaties kunnen indienen.

Dit principe werkt al jaren prima op de iPod Touch, iPhone en sinds kort ook de iPad van Apple. Tuurlijk zijn die apparaten ook te jailbreaken, maar de weerwaarde is laag. Mocht Sony stijfkoppig zijn en geen SDK of mogelijkheden beschikbaar stellen voor ontwikkelaars? Dan graven ze hun eigen graf en hebben ze naar mijn mening geen enkele recht van zeuren als de PS Vita straks gehackt wordt voor homebrew.