David Jaffe staat er om bekend nogal een uitgesproken mening te hebben. Desondanks weet de man wel vaak waar hij het over heeft. Het creatieve brein achter de eerste God of War en het aankomende Twisted Metal heeft niks minder dan een hart voor de industrie. Ook recent heeft Jaffe zijn mening weer laten horen. Dit keer moeten de game critici het oordeel van Jaffe aanhoren.

Volgens hem zijn de critici te soft geworden. Ze kijken niet meer naar wat belangrijk is. Als voorbeeld neemt de man de E3 footage van Battlefield 3. Hij ontkent niet dat de beelden er fantastisch uitzagen, maar het zag er niet echt leuk uit om te spelen. Toch gingen alle critici wild over Battlefield 3. Ze kijken te veel naar de grafische kant van een game en te weinig naar de gameplay, volgens Jaffe. Als critici strenger worden voor games zal dit ook alleen maar ten goede komen voor de industrie aangezien de “wow” factor dan ingeruild wordt voor unieke en vernieuwende ideeën. Het volledige interview is hier te lezen.

We don’t need innovation for innovation’s sake. But entertainment should be demanding of us. It should be fresh and unique.

If more critics pushed for that, the interactivity at E3 would be what we were all talking about, not just the tanks.