Review F.3.A.R. – Zes jaar geleden zag de horror shooter F.E.A.R. het daglicht. De game werd destijds geprezen om zijn innovatieve wijze van een verhaal vertellen en de fantastische AI van je vijanden. Deeltje twee van F.E.A.R. was een stap achteruit. De game was na vier jaar hetzelfde gebleven en was ondertussen achterhaald. Nu komt Day 1 Studios met F.3.A.R. Weet het derde deel de serie weer op het spoor te zetten of is deze serie voor goed van de baan geraakt?

Stapje voor stapje

F.3.A.R. pakt het verhaal op waar F.E.A.R. 2: Project Origin op hield. Het enge meisje Alma is zwanger en probeert haar gezin weer bij elkaar te brengen. Haar krachten zijn nu echter zo groot dat ze grip beginnen te krijgen op de echte wereld. Dit is dan ook zeker te merken. Jij stapt in de schoenen van Pointman en gaat samen met je broer Fettel op zoek naar je moeder, Alma. Voordat zij bereikt kan worden moet je echter eerst afrekenen met het verleden.

Ik zal eerlijk zijn, ik ben niet de grootste horror fan. De singleplayer van F.3.A.R. was dan ook iets waar ik enorm tegen op keek. De game pakt je echter beet vanaf het begin en ondanks dat je weet dat er om elke hoek een verschrikking kan staan, wil je de controller niet neer leggen. Vooral in het begin van de game zal je vaak genoeg de stuipen op het lijf gejaagd worden. Het verhaal is vooral voor de fans van de serie erg goed uitgewerkt en zal met antwoorden en nieuwe vragen komen.

Fuck Everything And Run!

Laat ik met de deur in huis vallen, F.3.A.R. speelt als shooter heerlijk weg. Er zijn heerlijk veel vuurgevechten aanwezig in de game die uitdagend blijven. Alle basis FPS elementen zijn aanwezig. Naast verschillende soorten granaten en geweren is er ook een cover systeem aanwezig die ervoor zorgt dat je makkelijk achter een kist kan verschuilen.

In het begin van de game zal je het nog veel opnemen tegen menselijke tegenstanders, maar hoe verder je komt, hoe bovennatuurlijker de vijanden. Er zijn genoeg verschillende vijanden om het bloed rijkelijk van te laten vloeien. En het bloed zal zeker rijkelijk vloeien, geloof me maar.

Naast de vuurgevechten zijn er natuurlijk genoeg momenten waarop je in je eentje door een donkere hal moet lopen en de horror momenten waar F.E.A.R. bekend om staat in worden gezet. De game geeft je genoeg vrijheid om te verkennen en er zijn dan ook veel deuren die open gemaakt kunnen worden. F.3.A.R. zal je op onverwachte momenten verrassen met een goed geplaatst schrikmoment.

Headshots aanmoedigend

Nieuw in F.3.A.R. is het toevoegen van een challenge systeem. Deze uitdagingen zorgen ervoor dat je doelgericht kan gaan spelen. Een aantal uitdagingen zijn bijvoorbeeld zoveel kills met wapen X of zoveel kills halen zonder dood te gaan. Voltooi je uitdagingen dan verdien je experience punten waarmee je ranks kan stijgen. Ranks omhoog gaan brengt verschillende voordelen met zich mee zoals bijvoorbeeld extra ammunitie in geweren of een langere slow motion timer voor Pointman.

Het challenge systeem bied ook nieuwe uitdagingen als je in één van de vele mechs zit in de game. Ja je leest het goed, de robot kostuums zijn weer terug en beter dan ooit! De scenes met deze power armours zijn erg leuk om te spelen en zorgen voor de broodnodige variatie. Ook met de mechs zijn uitdagingen bedacht zoals zoveel melee kills of zoveel kills met de laser van power armour X. Naast kills kun je ook nog soul links en alma dolls verzamelen voor extra experience punten.

Het challenge systeem is een goede manier om jezelf uit te dagen en werkt ook goed samen met de uitgebreide co-op in de game.

Co-op zoveel co-op!

F.3.A.R. is natuurlijk een echte singleplayer ervaring, maar dit neemt niet weg dat de co-op ervaring van F.3.A.R. echt subliem is. De gehele singleplayer is te spelen met zijn tweeën zowel offline als online. De tweede speler stapt in de schoenen van Fettel, de psychische broer van Pointman. Met Fettel is het mogelijk om tegenstanders te bezitten en hun lichaam over te nemen. Fettel speelt totaal anders als Pointman en dit maakt de co-op daarom ook zo vermakelijk. Hiernaast zijn er ook speciale challenges die alleen met ze tweeën gehaald kunnen worden. Zo krijg je bijvoorbeeld extra punten als Fettel een vijand op tilt en Pointman deze vervolgens met een slidekick afmaakt. Teamwork all the way dus!

Een minpuntje aan de co-op is wel dat je ziet dat de game gemaakt is om in je eentje te spelen. De gevechten zijn aanzienlijk makkelijker als je met ze tweeën speelt. Speel in co-op daarom ook vooral op de hoogste moeilijkheidsgraad, want dan is de co-op op zijn best.

Lekker sfeertje hiero

Waar de F.E.A.R. spellen heer en meester in zijn is het neerzetten van een grauwe duistere sfeer. Ook in F.3.A.R. is deze sfeer weer overduidelijk aanwezig. Er zitten echt een aantal sublieme levels in deze game die de juiste snaren raken waardoor je geen eens wil zien wat er achter die ene deur zit.

Met de sfeer zit het dus wel snor, maar is de game daarmee ook een lust voor het oog? Mwah, valt wel mee. Vergis je niet F.3.A.R. is absoluut geen lelijke game en vooral de bloed effecten zijn van een erg hoog kaliber, maar de game is ook niet een grafisch hoogstandje. Gelukkig weet Day 1 Studios een fantastische sfeer neer te zetten met goed gebruik van geluid en spelen met wat je ziet en wat niet.

Het geluid in F.3.A.R. speelt een grote rol. Bereid je weer voor op opzwepende muziek die iets voorbereid en dat er dan niks komt, maar dan toch wel drie stappen later. De voice-acting is over het algemeen erg goed. Pointman zegt niks, maar Fettel heeft een erg duistere stem die perfect past bij het hele overkoepelende verhaal.

Conlusie

F.3.A.R. is een fantastische horror shooter die naast fans echte shooter fans ook moet aanspreken. De sfeer is fantastisch en door de co-op is de replay value erg hoog. Voeg hier nog aan toe dat je na het uitspelen van de game als Pointman elk level ook nog eens kan uitspelen als Fettel en je bent nog wel even zoet met de singleplayer van F.3.A.R. Ondanks dat de singleplayer niet heel lang duurt en dat de co-op niet goed uitgebalanceerd is, is F.3.A.R. het spelen zeker waard, met het licht uit natuurlijk.

• Lekkere gameplay
  • Fantastische co-op ondersteuning
  • Hoge replay value