Square Enix heeft eerder dit jaar min of meer de gehele Westerse tak aan Embracer Group verkocht. Daarmee komt het qua ontwikkeling van games voornamelijk aan op de studio’s in Japan. Des te opmerkelijker is nu een nieuwe verklaring van het bedrijf.
Zo stelt Square Enix dat het belangrijk voor hen is om titels te maken die de globale markt aanspreken. Ze willen dat de focus daar meer op komt te liggen in de nabije toekomst, want dat zou een groei van Square Enix kunnen stimuleren. Hieronder hetgeen precies werd aangegeven:
“For our Group to better focus on developing titles for the global market in this changing environment, we need to concentrate our limited resources on the development of strong and robust titles. We need to enhance our presence in the global market by quickly establishing an organisational structure that enables us to consistently roll out high-quality content produced through selective and focused resource allocation, which requires the revamping of our title and studio portfolio.
Achieving major growth in the game industry is difficult now for companies that compete primarily in the Japanese market, given its graying demographics. As such, it is critical for our business that we produce hit titles that speak to the global market, which offers greater scale in terms of both customers and sales volumes. In other words, the Japanese market is no longer sufficient for achieving a level of earnings that enables us to recoup our development investment and generate a profit, and we therefore need to approach our development efforts based on the assumption that we have to succeed in the global market.”
Met name dat laatste is frappant, want Square Enix is tot de conclusie gekomen dat de Japanse markt niet langer toereikend genoeg is om de doelen te bereiken. De ontwikkelaar en uitgever moet dus een nog grotere rol gaan spelen op internationaal vlak.
Om dat te realiseren is het natuurlijk praktisch om Westerse studio’s te hebben, maar die hebben ze net verkocht. De reden hiervoor is om een duurzame groei te bereiken, aangezien ze zo meer geconcentreerd met hun bedrijfsbronnen om kunnen gaan. Ook zouden ze door het afstoten van de Westerse studio’s hun internationale activiteiten beter kunnen afstemmen op de organisatie in Tokio.
Dan hadden ze niet hun westerse ip’s moeten verkopen.
Nogal een bizarre uitspraak.
Met Final Fantasy alleen gaat dat zeker niet lukken.
En meer op de Xbox uitbrengen
Dit idee had Capcom ook met de start van de Xbox360/PS3 generatie. Resultaat was matige games en rode cijfers.
@Anoniem-4975: Ze brengen meerder niet gerelease RPG uit nu in EU (Remakes) wat je dus zeg klopt niet echt.
@Anoniem-9616: jrpg’s ja… laten we toegeven, Live A Live, Star Ocean en Chrono Cross deden de gamingwereld niet bepaald daveren afgelopen jaar!
Denk dat Harvestella en DQ Treasures dat ook niet zullen doen.
Maar welke westerse rpg’s hebben ze dat de moeite waard zijn?
Als ze de internationale toer willen opgaan is Final Fantasy en Kingdom Hearts alles wat ze nog hebben.
Wat een rare dingen doen zij daar bij SE.
Ik zou graag Dragon Quest 10 online willen spelen zonder Japanse gedoe maar helaas ff14 op de series x uitbrengen lijkt ook leuk maar denk dat het er niet meer in zit er zijn niet genoeg servers had endwalker al uitgespeeld op de ps5 zeker leuk en mooi veel plezier aangehad ziet er goed op de ps5
Had dan niet Tomb Raider, Deus Ex en dergelijke verkocht aan Embracer. Rare beslissingen daar.