Review: Transformers: Dark of the Moon

Review: Transformers: Dark of the Moon – Het is over het algemeen wel bekend dat games die gebaseerd zijn op films het meestal niet al te goed doen. Zo hebben we gezien dat beide Iron Man games vrij teleurstellend waren en zagen we ook de eerste Transformers games floppen. De eerste twee games waren echter niet ontwikkeld door High Moon Studios, de makers van het toch vrij succesvolle Transformers: War for Cybertron. Maar zal ook Transformers: Dark of the Moon een onverwacht succes worden, of stelt deze transformatie niet zoveel voor? Je leest het in deze review.

Autobots.. Roll out!

Vol verwachtingen deden we dan eindelijk de nieuwste Transformers game in onze PlayStati0n 3. De vorige game, War for Cybertron, had ons behoorlijk positief verrast en gezien het feit dat High Moon Studios weer aan het roer was voor deze game hadden we er wel vertrouwen in. De game begint met een leuke cutscene, waarop we gelijk aan de bak mogen met niemand minder dan de Autobot BumbleBee.

In deze eerste missie krijgen we eerst even alle opties van onze geavanceerde oorlogsmachine te horen en kunnen we even spelen met de gigantische kanonnen die BumbleBee bezit. De game Transformers: Dark of the Moon speelt zich af op aarde, waardoor gelijk iets minder positiefs opvalt. De graphics van de game zijn namelijk op zijn zachtst gezegd niet optimaal. Heel even dachten we dat de game zichzelf nog moest renderen zoals we wel vaker zien in games bij de eerste paar seconde na het opstarten, maar helaas.

Deze teleurstellende graphics gaan voornamelijk op voor de omgevingen, de Autobots zelf zien er wel redelijk uit. Zodra je echter je eerste Decepticon grunt de kop in mag beuken, zie je al gelijk dat daar weer veel minder aandacht aan besteed is. Dit omdat we nogal moeite hadden een Decepticon die op een dak stond van een afstand te onderscheiden van een schoorsteen.

I’m getting the hang of it.. wait what?

Desalniettemin blijven Transformers gewoon vet dus bleven we door bikkelen. Graphics zijn natuurlijk niet het belangrijkste aspect van een game dus onze tocht met BumbleBee ging verder. Hierbij krijgen we al snel assistentie van niemand minder dan Optimus Prime en een aantal andere Autobots, wat de boel aanzienlijk makkelijker maakte. Hier en daar moesten nog wat Decepticon communicatiepunten verwoest worden en dat was het dan.

Zo bevat de game in totaal zeven hoofdstukken, die samen goed zijn voor achttien korte missies. Dit klinkt vrij redelijk, maar na een klein uur waren we al halverwege de game. De duur van de singleplayer wordt echter wel aardig uitgerekt door een vervelende glitch in de game. Zodra je echt in een groot vuurgevecht verwikkeld bent en je om je heen aan het knallen bent als een malle tegen meerdere vijanden lijkt de game het even niet meer bij te houden. Het beeld gaat dan haperen en als je dan nog vrolijk door blijft knallen loopt de game helemaal vast.

Dit hebben we in totaal een stuk of zes keer gehad in de korte tijd dat de singleplayer ons bezig wist te houden, wat dus behoorlijk tegenvalt. De eerste drie hoofdstukken van de game kunnen we aan de slag met de Autobots, de volgende drie met de Decepticons en het laatste hoofdstuk plaatst ons weer bij de Autobots. Het is een leuk principe en de missies zijn best tof, maar door de slechte graphics, vreemde glitches en enorm korte speelduur kunnen we de singleplayer niet bepaald een succes noemen.

Online it is then!

Tegenwoordig hoor je er als shooter niet meer bij zonder multiplayer en ook High Moon Studios is zich hiervan maar al te goed bewust. De multiplayer uit War for Cybertron was wederom een welkome verrassing waar we flink wat uurtjes in hebben kunnen steken. High Moon ging voor Dark of the Moon uit van het principe ‘never change a winning team’ en besloot de multiplayer vrijwel identiek te houden.

http://youtu.be/dgW2ihV4AQo

Zo hebben we wederom een viertal classes tot onze beschikking waaronder de scout, de hunter, de leader en de warrior. Elk van deze classes heeft zijn eigen wapens en abilities, alhoewel alle upgrades voor elke class hetzelfde zijn. Deze abilities, wapens en upgrades zijn weer aan te passen in het create a class menu, samen met de paintjob van jouw custom Transformer.

Yay level 20!

Elke class moet apart getraind worden en elke class is weer goed voor specifieke situaties. Zo zullen wij eerder de hunter aanraden als je graag gebieden overneemt in de Conquest modus dankzij de bloedsnelle vliegtuig modus en zullen we eerder de warrior of leader aanraden voor de mensen die gewoon een hevig vuurgevecht willen aangaan. Het maximum level van elke class is level 20, wat voor een totaal van 80 levels zorgt.

Dit klinkt als vrij veel, maar schrik niet als je na een uurtje of drie al alle classes naar het maximale level getraind hebt. Zeker gamers die wat uurtjes in de War for Cybertron multiplayer hebben zitten moeten niet al teveel verwachten qua content. Zodra je alles naar het maximale getraind hebt kan je natuurlijk nog wel doorvechten in de opzich nog best leuke multiplayer modus, maar ook dit is weer enorm zonde.

So what else?

Naast de enorm korte singleplayer en de wellicht nog kortere multiplayer is er weinig tot niks meer te doen in de game. Natuurlijk kan je nog een keer de singleplayer doorspelen om alle Transformers symbolen te vinden en te vernietigen, of kan je gewoon nog even een flink potje knallen in de multiplayer, maar voor een game die in de winkels ligt voor 60 euro is het gewoon niet genoeg.

Ook valt wel op dat de game vrij weinig nieuws te bieden heeft. Zoals we al zeiden is de multiplayer vrijwel gekopieerd van War for Cybertron met wat nieuwe maps en hier en daar een nieuwe ability, maar dan slechter uitgevoerd. Wat ons betreft had High Moon Studios net zo goed de maps kunnen uitgeven als DLC voor War for Cybertron en de singleplayer achterwege kunnen laten, maar goed.

Sounds good though?

Om deze review nou niet te eindigen op een compleet negatieve toon hebben we toch nog wel een pluspunt kunnen vinden aan de game. Het geluid is namelijk prima uitgewerkt en geeft de hele Transformers vibe prima mee. Ook de spanning opbouwende muziek hier en daar is wel tof gedaan, maar of het genoeg is om de game aan te raden, nou nee.

Conclusie

Transformers: Dark of the Moon is een leuke poging van High Moon Studios om het succesverhaal van War for Cybertron voort te zetten. Helaas stelt de game op vrijwel alle fronten teleur met een dramatisch korte singleplayer met behoorlijk irritante glitches, slechte graphics en een multiplayer die gekopieerd is van War for Cybertron waarin je binnen een paar uur alles al gezien hebt. Als je een gigantische Transformer fan bent met Transformers behang, dekbedovertrek en honderden posters is de game wellicht nog wel wat voor jou, maar iedereen met gezond verstand moeten we de game toch wel afraden.

Pluspunten

  • Autobots zien er goed uit
  • Opzich wel geinige multiplayer

Minpunten

  • Slechte graphics
  • Enorm korte singleplayer…
  • …die vast loopt zodra het leuk wordt
  • Bijna identieke multiplayer aan de vorige Transformers game…
  • …die je in een uurtje of drie wel gezien hebt

Boxshot Transformers: Dark of The Moon

Transformers: Dark of The Moon

Releasedatum:
14-06-2011
Genre:
Actie
Uitgever:
Activision
Ontwikkelaar:
Transformers: Dark of the Moon multiplayer deathmatch gameplay video
Gepubliceerd op 31 mei, 2011 om 12:20
Transformers: Dark of the Moon multiplayer trailer
Gepubliceerd op 27 mei, 2011 om 13:57
Nieuwe trailer Transformers: Dark of The Moon
Gepubliceerd op 13 mrt, 2011 om 10:29
  1.    2624 XP
    saidddd93's avatar

    transformers was vroeger echt goed ik weet nog toen ik hem op de ps2 speelde….
    Nu tegenwoordig zijn ze echt bagger slecht erg jammer.

    De film wordt wel een hit:-)

  2.    816 XP
    k1ll1ng5pr33's avatar

    De reden dat je zo snel levelt, is volgens mij omdat er nu een 5x! exp event aan de gang is.

  3.    374 XP
    Goliath's avatar

    @k1ll1ng5pr33: Heb het nergens zien staan, maar dat is wel echt een verdomd idiote actie.. zo help je gelijk de multiplayer van je game omzeep…

  4.    936 XP
    Amaze's avatar

    Uitgever Activision zegt al genoeg, de ontwikkelaar moest opschieten en daardoor is de game gewoon slecht. Terwijl de vorige wel goed was (was ook geen film game)

  5.    2260 XP
    iRobbert-'s avatar

    Jammer dat ze niet zoveel tijd in de game steken als wat ze in de film wel deden..

  6.    879 XP
    WoofeR's avatar

    @Amaze: Daarom zijn 9 van de 10 filgames gedoemd om te mislukken: te weinig tijd !

  7. Anoniem -   
    jurgenstil's avatar

    me robot

    I am A-W-E-S-O-M-E