Batman: Arkham Asylum was één van de grootste meesterwerken als het aankomt op superhelden games. Het is dan ook niet vreemd dat ontwikkelaar Rocksteady dit succes wil behouden en zelfs nog wil vergroten met Batman: Arkham City, maar dat is niet zo makkelijk als het klinkt.

De focus bij het vergroten van dit succes ligt momenteel bij het balanceren van de superschurken in de game. Als voorbeeld geeft men hier de Riddler, die in principe gewoon een sterveling is en in één klap door Batman knock-out geslagen kan worden. Dit scenario en wat ze gedaan hebben om dit te voorkomen werd als volgt verwoord:

“And you don’t just walk up to a boss and floor them with one punch, but in actuality if Batman was going to throw a punch at the Riddler, he would knock him out.”

Vrij logisch, wij zouden ook geen klap willen krijgen van de Batman die we hier bovenaan het bericht zien. Maar hoe gaat het dan wel gebeuren?

“They’re humans. They’re mortal. Batman’s a mortal guy, but he’s a total badass, so we’ve got to make sure that all of a sudden someone like Riddler doesn’t just develop superhuman strength because it makes gameplay sense. No. Riddler is a smart guy but he’s not a powerhouse, and so the combat between Batman and Riddler exists on the intellectual level.”

Of dit dan inhoudt dat we gelijk weer dezelfde soort gameplay met de Riddler zullen ervaren als in Arkham Asylum? Zeker niet.

“We are, through him, giving ourselves the flexibility to spec out a whole new range of much more physical, much more threatening mortal challenges that he’s constructed that lay on top of the verbal challenges, the puzzles, these quizzes that he sets on Batman,”

Hoe dit zich precies gaat uiten in de game is nog niet helemaal duidelijk, maar we hoeven nu niet meer lang te wachten. Batman: Arkham City zal in oktober in de winkels liggen en dan kunnen we zelf aan de slag met de puzzels en quizzen van de Riddler.