We zien maandelijks veel games verschijnen en geregeld zitten hier games tussen in grote franchises. Ook het remasteren en remaken van klassiekers is schering en inslag, want het is enigszins een veilige route. Voor iedereen die wat later is komen kijken, zijn de laatste categorie games natuurlijk dé manier om die toppers van weleer opnieuw te ervaren. Ook roept het nostalgische gevoelens op, wat het een bestaansrecht geeft.
Tegelijkertijd zien we dat de roep vanuit gamers aangaande innovatie steeds groter wordt. Mensen willen nieuwe mechanieken, personages, werelden en meer zien, daar waar veel grote uitgevers vooral voortborduren op franchises die zich reeds bewezen hebben. De tijd dat uitgevers de durf hadden om te investeren in nieuwe projecten is inmiddels vervlogen en hoewel dat nieuwe franchises zeker niet uitsluit, is de aanwas een stuk minder groot dan vroeger.
Hier is een interessante contradictie in te zien. Enerzijds vragen gamers om nieuwe content, omdat ze de blauwdrukken zat zijn. Tegelijkertijd zijn er verschillende nieuwe games die wel die durf hebben, maar vervolgens niet goed verkopen. Dan komt de industrie toch een beetje op een kruispunt uit: men roept wel, maar koopt vervolgens niet. Dus wat is dan het nut van veel geld, tijd en moeite investeren in nieuwe IP’s daar waar het remaken, remasteren of voortzetten van een bekende reeks – met nauwelijks innovatie – een verkoopsucces betekent?
Om wat voorbeelden te noemen. The Callisto Protocol verscheen eind vorig jaar, maar heeft onder verwachting gepresteerd. Forspoken, een titel geplaagd door negatieve publiciteit bleek alles mee te vallen, maar verkocht ook niet naar verwachting. Marvel’s Midnight Suns is dan niet per se een innovatieve game, maar het bracht wel wat nieuws en werd ook goed ontvangen. In kritisch opzicht dan, want de verkopen vielen tegen.
Mario + Rabbids: Sparks of Hope, een zeldzame turn-based game op de Nintendo Switch in het Triple-A segment. Een keer wat anders en jawel: heeft niet volgens verwachtingen gepresteerd. Nu is dit eveneens niet per se een innovatieve game of een volledig nieuwe IP, maar met de genoemde titels zie je wel een trend ontstaan. Het zijn voornamelijk games die iets anders brachten of iets wat je niet zo vaak ziet. Het antwoord op die roep vanuit gamers?
Je zou het denken, maar het tegenovergestelde is waar in de praktijk. Hoewel ze stuk voor stuk unieke ervaringen brengen, al dan niet gestoeld op bekende elementen, is hierin al te zien dat iets nieuws brengen een risico is. Laat staan als ontwikkelaars echt innovatief zijn en met iets komen wat nooit eerder is gedaan. Het kan wel, maar het risico is te groot. Dit is weer te wijten aan toenemende ontwikkelkosten en een druk landschap, waarin iedereen elkaars concurrent is.
Ondertussen zien we dat remakes en remasters als een trein gaan (Metroid Prime bijvoorbeeld), waardoor de rekensom dan snel gemaakt is: het is interessanter en lucratiever om op oude content te teren. Het biedt een grotere zekerheid op inkomsten en dat kan je de industrie niet kwalijk nemen. Of dit een nieuwe trend gaat zijn is afwachten, maar wij kijken er niet raar van op dat innovatie steeds meer zal verdwijnen en dat we steeds meer dezelfde content in nieuwe jasjes krijgen.
Maar, het is natuurlijk een Jouw mening waarin we een stelling of kwestie opwerpen vanuit een bepaalde invalshoek. Misschien hebben we het wel bij het verkeerde eind of je denkt er compleet anders over, dat kan ook. Je kan zoals altijd je mening hieronder weer laten horen. We zijn benieuwd hoe jij hier over denkt!
Allen ubisoft is nog innovatie ?? ( aldus )
De markt is verzadigd. Alles is al een keer gedaan. Er is niets verrassends meer aan een game. Ik heb het allemaal al een keer eerder gezien.
Dat is waarom games van Quantic Dream het bij mij goed doen. Als gameplay niet meer vernieuwend te maken is, moet je zorgen voor goede en spannende verhalen in je games. Ik durf te zeggen dat 95% van alle games een waardeloos verhaalscript heeft. Als dan én je game twaalf-in-een-dozijn is en je verhaal ook al geen moer aan is dan ben ik er gauw klaar mee.
Daarnaast.. van die grote openwereldgames die meer dan 100 uur duren. Is er echt iemand die daar nog tijd voor heeft? Zin in heeft? Vroeger vond ik The Elder Scrolls echt leuk. Maar daar hoef je nu echt niet meer mee aan td komen zetten.
Een game moet interessant, leuk en meeslepend zijn, een sterk verhaal hebben, dat ik ook zelf kan beïnvloeden, en het moet niet te lang duren.
Ik snap wel dat ontwikkelaars geen geld investeren in nieuwe innovatieve games.
De game wereld is een gepolariseerde wereld,waarin iets nieuws als bedreiging wordt gezien op één of andere manier.
Er worden miljarden neergelegd voor bestaande IP’s die al jaren verkopen,soms zelfs al decennia.
Voor een gamer als ik,die al wat jaartjes aan het gamen is het wel vaak “Been there, done that”.
De PSVR2 is op het moment het enige innovatieve wat er uit springt,voor de rest is het meer van hetzelfde.
Ookal vond ik Returnal ,Callisto Protocol en Death Stranding wel hele nieuwe verfrissende games de laatste jaren,maar dit soort innovatieve games worden minder en minder.
@Anoniem-1781: Ik ben het met je eens.
Het is vrij simpel; games werden vroeger uit passie gemaakt, tegenwoordig draait het om geld.
En dan krijg je een game als Death Stranding die een compleet nieuwe gamebeleving geeft, en dan gaan mensen het lopen afkraken omdat ze het niet snappen en iets nieuws is…
Tuurlijk gaan developers geen risico nemen meer als dat steeds gebeurd.
We zitten in een periode dat mensen alleen maar zeiken om elk klein dingetje, inplaats van gewoon plezier hebben.
@Anoniem-7470:
Dus omdat het nieuw is moet iedereen het automatisch leuk vinden? Nee zo werkt het niet…
@Anoniem-6935:
Eens,maar dat gezeik van mensen die de game nooit zullen kopen,maar er wel van alles van vinden is irritant.
Richt je dan op games die je wel wilt spelen en ga niet andere mensen lopen afzeiken die het wel een mooie game vinden.
(Niet persoonlijk bedoeld,maar er zijn genoeg mensen die het niet kunnen hebben dat een ander een bepaalde game wel de moeite waard vinden.)
weetje dit gaat hard klinken,maar laat dit shit over aan sony ,één voor één word er topgames afgeleverd(nintendo tel ik even niet mee,sowieso altijd goed)
Er komen teveel games uit en veel ervan zijn regelrechte miskleunen. Teveel studio’s. Zouden beter samensmelten om betere games te maken ipv al die generieke games
“De roep om innovatie in games is kansloos”
Mee eens. Kijk maar naar de muziek en film industrie. Zelfde liedje.
Ik koop ook steeds minder en minder games omdat ze me gewoon niet meer boeien.
Als er met de tijd steeds meer al gedaan is wordt het moeilijker om iets nieuws en origineels te bedenken. En dat is in de gameindustrie niet anders als in de andere vormen entertainment. Films, muziek, enz alles wordt naar verloop van tijd herhaald of in een nieuw jasje gestoken. En daar is niks mee. Het publiek ververst zich natuurlijk ook. En wat het publiek qua gaming betreft ook dat is door de jaren heen veranderd. Er zijn steeds meer mensen als mij bij gekomen voor wie gaming gewoon een vorm van entertainment is waar als ze zich mee vermaken. Soms spelen we een game dan kijken we weer een serie of luisteren naar muziek. En of het nou nieuw,origineel of innovatief is of juist niet. Het zal me een zorg zijn, ik neem het allemaal niet zo serieus ik wil me er mee vermaken
Allen ubisoft maakt nog echt gooien games en die verkoopen ook allen maal heel goed
Zolang games als bijvoorbeeld FIFA, CoD en GTA V en ook remakes/remasters als een malle blijven verkopen én mensen dan ook nog eens geld massaal blijven uitgeven aan microtransacties kan je helemaal niet spreken over een roep om innovatie. Ja, de zeer kleine groep hardcore gamers roepen er om maar dat is dus de kleine minderheid.
Geen enkele reden dus voor de ontwikkelaars om risico te gaan nemen door proberen te innoveren. Ontzettend jammer maar ik kan ze geen ongelijk geven.
@Kassandra: “Geen enkele reden dus voor de ontwikkelaars om risico te gaan nemen door proberen te innoveren”
Ik denk dat ze het wel proberen maar dat het eigenlijk gewoon niet meer mogelijk is om te innoveren. Wat moet je nog doen ?
@Anoniem-1080:
Innovatie is altijd mogelijk. Wat ze moeten doen? Geen idee, ik ben geen ontwikkelaar, maar ik zou ook niet weten wat bv. de televisie fabrikanten nog zouden moeten innoveren, en die blijven dat toch ook doen.
@Anoniem-1781:
“Daarnaast.. van die grote openwereldgames die meer dan 100 uur duren. Is er echt iemand die daar nog tijd voor heeft? Zin in heeft?”
Ja en nog eens ja.
@Anoniem-1781:
Als je tijd voor korte games hebt heb je ook tijd voor hele lange games. Ik ga niet meer gamen omdat ik een 100+ uur game speel. Wat is de logica daarvan? Wat een onzin.
@Kassandra: Televisie fabrikanten maken een bestaand product gewoon beter. Dat gebeurt met games ook.
Maar echte innovatie zie je niet meer.
@Anoniem-1781: ik heb de witcher 3 geplat. Heb daar
1.8 jaar over gedaan en heb daarin 254 uur ongeveer.
@Anoniem-9116: hij bedoelt meer van wie heeft er nog zin om je tijd in een 100+ game te steken als je ook 5 games van 20u kan doen. Ik ben ook eens dat alles al een keer gedaan is.
@Anoniem-9906: 254 uur in 1,8 jaar is heel erg weinig als je het vergelijkt hoe ik een SoulBorne game speel 🙂
Elden ring kan je al vergelijken met de oude zelda games ‘een open wereld met dungeons’. Het is erg lastig om echt iets nieuws te doen.
Als niemand luistert wel.
De grootste innovatie op game gebied sinds jaren is afgelopen week gereleased. Fortnite Creative 2.0 Geen enkel bericht hierover op playsense. Nee liever doen ze een jouw mening met zoals altijd een negatieve insteek. De gamesmedia is gelukkig super innovatief en totaal niet vastgeroest.
@Anoniem-9906: nice ,ik heb 500+
Tsjah ik kijk dan vooral naar indies. En hoeveel innovatie zie je nog in films, om een vergelijking te maken. Inmiddels is ieder verhaal wel verteld.
@Anoniem-5273:
Er ontstaan iedere dag weer nieuwe verhalen,het interesseert alleen weinigen.
Iedereen is druk met de telefoon, het eigen ik.
@Anoniem-2898: Dat heeft echt niets met innovatie te maken.
De hele entertainment industrie is op qua innovatie, niet alleen de games industrie. De losers die nu uit de middelbare scholen komen kunnen alleen maar komen met woke rotzooi en oude klassiekers verkrachten en ze lopen de ene na de andere buzzword achterna. Tijd voor een harde crash. Wie weet komt er uit de as wel weer wat vets voort.
@Anoniem-3047:
Verhalen staan aan de basis van creativiteit en verbeeldingskracht.
Zonder verhalen geen innovatie,iedere innovatie heeft een verhaal.
@Anoniem-1084: Wat een onzin. Dus als je een nieuw verhaal hebt dan heb je ook gelijk een innovatieve game ? Zo werkt het niet.
@Anoniem-7132: mooi gezegd
@Anoniem-2850: Alleen jammer die hij mensen ‘losers’ noemt. Klinkt zo arrogant.
@Anoniem-1949:
Zeker,niet ieder verhaal zal tot innovatie leiden,maar je hebt wel een verhaal, creativiteit en verbeeldingskracht nodig.
@Anoniem-839: Nou, bedenk eens wat nieuws dan. Is gewoon onmogelijk.
@Anoniem-7132: Inderdaad. Vlammenwerper eroverheen!
Persoonlijk ken ik maar 1% aan mensen die van Science Fiction en/of Fantasy (dus ook RPG) games houden
Rest is CoD, Fifa, GTA, F1 en Fortnite.
En als ik erover begin snappen ze het nooit of vinden ze het gewoonweg stom..
Bij Science Fiction krijg ik helemaal freaky evil blikken xD
Tja, 1% aan “out of the box” denkers die WEL uit hun comfort/safezone durven te komen om ook weleens creativiteit te proeven is niet echt veel nee.
Zo is het nu eenmaal, vroeger stuk minder.
Welcome to the remakester era!
@Anoniem-3803: dat is geen innovatie dat is een level editor
Doe maar gewoon een nieuwe Killzone voor de PS5, en Forza Motorsport voor de XSX, Dan hoor je mij voorlopig niet klagen.
Wel een interessante discussie. Innovatie is geen toverwoord. Eigenlijk is het maar een klein onderdeel van een product als je het over games hebt. Creativiteit is denk ik een groot gemis ipv innovatie. Ik ben zelf meer een SP speler en mis bij games al jaren een goed verhaal. Naughty Dog is daar een uitzondering op. Vandaar dat mijn voorkeur naar de Playstation. Niet omdat het van Sony is. Ik denk niet dat innovatie altijd nodig is al moet je het niet wegstrepen. Af en toe moet je een zijstap maken om iets te proberen en kijken of het mensen aanspreekt. Ik denk dat gamers ook vaak blij zijn met vertrouwde gameplay maar meer op zoek zijn naar een nieuw verhaal, avontuur, setting, genre, etc etc
@Anoniem-1781: tis wel lastig want bijvoorbeeld the witcher maatje is die nu weer aan spelen.
Een van de weinige games waar ik dacht na uitspelen wil er meteen weer in new game Plus spelen dingen anders aanpakken noem maar op.
Gameplay wise is het en dit doet mij pijn om te zeggen een redelijk matige game maar qua story is het geweldig dus ga je terug.
Veel games hoeven voor mij ook niet perse nieuw te zijn maar goed vermaken.
En als ze de punten waar zij in willen uitblinken goed doen is dat voor mij genoeg.
@Anoniem-7971: niet elke game maar ik snap wel je punt.
Games waar je voor dat ie uitkomt al weet over dlc mtx en weet ik wat battlepasses seasonpases kunnen mij echt gestolen worden.
@Anoniem-9116: denk dat de aandacht natuurlijk wel zo is en misschien stukje fomo?
Ik moet nog steeds een lijstje van 5 games spelen en een er van is uit 2020 en een uit 2021.
maar andere hobby’s geld en een familie zorgen er voor dat ik liever een wat kortere game speel dan een waar ik weer 100 uur kwijt voor ben.
EN ik heb de nare gewoonte om games wel eens 2/3 keer te spelen ahha
@Anoniem-9906: respect man hahah heb je in die tussentijd geen andere games gespeeld?
@JFG: Moet je snel nieuwe vrienden maken hoor ahhah!
@JFG:
Dan ken jij zielig weinig mensen. Ik ken bv niemand die cod speelt en nog minder FIFA. Ik ga dan ook niet om met Losers
@Anoniem-916: kan je frustratie hier proeven haha xD
Beterschap!
@JFG:
Tja, wat kan ik zeggen, janken en wenen om spelletjes. En dan nog niet eens goede spelletjes. Da’s uw frustratie, niet de mijne. En ik hoef uw “beterschap” niet. Kijk maar naar jezelf, daar heb je al werk genoeg mee.