Dat de PlayStation Vita een stuk krachtiger is geworden dan de PlayStation Portable is geen geheim. Toen Sony de Vita echter bekend maakte en de handheld nog bekend stond als NGP, ging men overal er eigenlijk vanuit dat de handheld 512MB RAM zou bevatten, zo ook de developers.
Dat de Vita uiteindelijk ‘slechts’ 320MB RAM bevat is volgens de developers echter geen probleem. Sterker nog, de PlayStation Portable had maar 32MB RAM geheugen en daar lukte het ook prima op. Op de vraag of deze ‘vermindering’ nog effect zou hebben op de games zei een Vita game developer dan ook het volgende:
“No that won’t affect us. It’s actually good for developers to work under constraint. Generally for Vita, we still have a whole lot of headroom in terms of GPU power, CPU power and indeed RAM”.
Sony is waarschijnlijk uiteindelijk voor minder RAM gegaan om de kosten te drukken waardoor de PS Vita nu zo betaalbaar is. Wellicht komt er in de toekomst nog een PS Vita Slim met meer RAM, maar als we de developers dus moeten geloven is dat totaal niet nodig.
Volgens andere sites is het 256MB, maar anyway, het is nog meer als de PSP en kennelijk ook meer als de 3DS.
En het is ook maar RAM, de GPU en CPU, daar draait het om.
Ik had begrepen dat de 3G meer ram had “512mb tegen-over 256mb voor de wifi Vita”.
Sony Worldwide Studios boss Shuhei Yoshida previously implied that claims of RAM in the “non-3G model” being halved from 512MB to 256MB.
A French source said Sony had lowered the “base” Wi-Fi Vita model’s RAM from 512MB to 256MB.
De Vita heeft gewoon 320MB RAM, Dat is voor de handheld meer dan genoeg. Zeker als het XDR RAM is. Ik neem aan van niet maar de PS3 heeft 256MB XDR dus waarom zou de psv niet meer hebben, zeker aangezien de ps3 al 4.5 jaar oud is.