Rag Doll Kung Fu: Fists of Plastic zal binnenkort in de PlayStation Store te vinden zijn. De game is, zoals de naam eigenlijk al zegt, een aantal poppen met een arsenaal aan Kung Fu-moves. Zal deze vechtgame een beetje stand kunnen houden naast games als Street Fighter IV, of is dat helemaal niet nodig? Een voorproefje van deze game lees je hier.

Zeg nou eerlijk, wat is er nou leuker dan een stel poppen die elkaar de hersens inslaan? Het antwoord moet ik je helaas schuldig blijven, want Rag Doll Kung Fu heeft een flinke lach op mijn gezicht weten te toveren. Leuk vormgegeven instabiele poppen die maffe bewegingen maken. De gespeelde versie bevat helaas alleen een multiplayer (waar je ook computergestuurde tegenstanders in kunt zetten) en een verzameling met uitdagingen. Hier gaat waarschijnlijk in de volledige versie nog een soort van verhaallijn in komen, aangezien deze in de PC-versie wel aanwezig was.

Gameplay

De besturing voelt lekker aan. Je kan schoppen, slaan, voorwerpen en randjes vastpakken, noem maar op. Je kan bijvoorbeeld van het ene plateau naar het andere slingeren, snelheid opbouwen en zo je tegenstander tot moes slaan. Vooral de Sixaxis mogelijkheden vallen flink in de smaak. Een voorbeeld hiervan is wanneer je je vijand in de lucht hebt getild, dan kan je rondje indrukken en een neerslaande beweging met je controller maken. Je personage zal dan, op bijzonder leuke en pijnlijke manier natuurlijk, je tegenstander tegen de grond aan smijten. Ook zal je wanneer je de controller een zwiep geeft terwijl je op vierkantje (een klap geven) drukt, een soort superaanval maken. De Sixaxis controls werken een hele enkele keer niet, maar dat valt nog te overzien.

Je kan, in beperkte zin, je eigen personages in elkaar zetten. Met een aantal hoofden, vesten, handen, voeten en broeken kan je zelf bepalen hoe je er uit komt te zien. De previewversie is niet compleet hierin, maar er staan nog genoeg plaatsen open om opgevuld te worden. In de volledige versie zal dat dus wel goed zitten.

Geluid

Erg verrassend kan het geluid van zo’n type game natuurlijk nooit helemaal zijn, de standaard Japanse deuntjes zijn natuurlijk allemaal aanwezig. Het menu is zelfs beperkt tot één deuntje (wat in wel meer games het geval is). Als je dus even het menu open hebt staan omdat je nog even snel wat anders moet doen, zal je best gek worden van het deuntje. De stemmen zijn een beetje aan de simpele kant, maar wel prima in orde.

Graphics

Zoals al eerder gezegd bestaat de game uit een stel poppen die elkaar klappen geven. Deze poppen zien er behoorlijk goed uit, zeker voor een PSN-game. De stijl van de levels straalt bekendheid uit; op de een of andere manier hebben ze namelijk een beetje weg van LittleBigPlanet. Dat kan natuurlijk nooit slecht zijn, wat het ook niet is: de levels zijn namelijk erg fraai vormgegeven en gevarieerd qua stijl.

Erg grote bugs zijn moeilijk te vinden. Een aantal kleine foutjes zitten helaas nog wel in de game. Zo zal je personage, vooral bij het slingeren aan plateaus, nog overal doorheen gaan. Dat is natuurlijk wel logisch, aangezien hij zich nergens anders aan vast kan houden, maar het ziet er toch niet helemaal lekker uit.

Conclusie

Kortom, Rag Doll Kung Fu zal een hartstikke leuke game worden. Het geluid is helaas een beetje standaard, maar de graphics en leuke gameplay maken het zeker goed. Hoewel er nog hier en daar een hele kleine bug zit, is het over het algemeen nu al een sterke game. De game komt binnenkort uit in de PlayStation Store en het ziet er naar uit dat Rag Doll Kung Fu een erg leuke game gaat worden.