Dat de PlayStation 3 geen cross-game chat krijgt is nu al lang en breed bekend, ook al is niet iedereen daar even blij mee. Sony heeft nu voor het eerst echter een fatsoenlijke verklaring hiervoor gegeven, evenals een uitleg waarom de Vita dit dan wel kan.

Het RAM geheugen van de PlayStation 3 wordt namelijk volledig gebruikt door de game die op dat moment gespeeld wordt. Shuhei Yoshida had hierover het volgende te zeggen:

“Once a game gets RAM we never give it back,” he said. “It’s not possible to retrofit something like that after the fact. The game has to use its own memory to do [in-game voice chat]. There’s always voice chat in the game. But it’s a part of a game feature. It’s not a part of an OS feature. That’s the reason in terms of the ability to have voice chat across different games.”

Waarom de Vita het dan wel kan? Dat is vrij simpel, de Vita heeft namelijk meer RAM dan de PlayStation 3. Dit kleine krachtpatsertje beschikt namelijk over 512MB RAM en 128MB V-RAM, tegenover de 256MB systeem RAM en de 256MB video RAM van de PlayStation 3. Hierdoor kunnen zowel de games als de cross-game chat dus gebruik maken van de chat.