Gran Turismo 5 Prologue, Midnight club: Los Angeles, racegames zijn er genoeg op de PS3. Veel van deze titels proberen een zo realistisch mogelijke ervaring te geven van het rijden en racen. Konami slaat een hele andere weg in met hun nieuwe PSN titel GTI Club+ en gaat terug naar de arcade style, maar is de uitwerking wel goed genoeg om het publiek aan te spreken? Je leest het in deze review.

Gameplay

Als je op zoek bent naar een realistische racegame ben je bij GTI Club+ echt aan het verkeerde adres. Het hele idee achter de game is om met de bekende GTI’s, kleine auto’s, de straten op te gaan en gewoon ouderwets te racen. Dat betekent dus gewoon checkpoints, een tijdlimiet en haarscherpe bochten. De bedoeling is natuurlijk nog steeds om als eerste te eindigen, maar dat moet wel binnen de tijdslimiet gebeuren. Door eerste te worden unlock je nieuwe auto’s, looks en nog veel meer. Een minpunt aan het racen is dat de besturing een beetje te gevoelig is. Vooral als je in de kleinste auto de weg op gaat hoef je je analoge stick maar een beetje te bewegen en je schiet zo de berm in.

Naast het racen heb je nog de mogelijkheid om je auto een nieuwe look te geven. Verwacht echter geen uitgebreide tuning mode waarin je alles kan aanpassen. Het gaat puur om de buitenkant van je auto. Het is erg jammer dat hier niet verder op in wordt gegaan, want dat begint zo langzamerhand steeds meer de standaard te worden.

Verwacht geen uitgebreide singleplayer met een carrière mode en time trials en dergelijke. De singleplayer van deze PSN game bevat niet meer dan makkelijke, normale en moeilijke races. Dit is ook nog eens allemaal in dezelfde stad dus veel variatie in de banen zit er ook niet. Naast deze drie races heb je ook nog een freerun type. Hierin kan je op je eigen houtje de -best wel grote- stad verkennen.

Graphics

Zoals de meeste arcade games zijn de graphics van GTI Club+ niet hoogstaand. De auto’s zien er allemaal mooi en realistisch uit, maar het publiek en de omgeving lijken rechtstreeks uit het PS2 tijdperk te komen. Het publiek bestaat letterlijk uit opgeplakte plaatjes en de gebouwen zien er niet uit. Gelukkig is het een arcade game en zijn de graphics niet van groot belang.

Geluid

Het geluid in GTI Club+ is niet bijzonder. Naast de gebruikelijke geluidseffecten en de stem die aangeeft wanneer je in tijdnood raakt is er niks bijzonders met de muziek gedaan. De soundtracks geven een snel gevoel en passen prima in de sfeer van de game. Een leuke toevoeging is dat je het deuntje van je toeter kan veranderen. Denk hierbij aan een politie sirene en het bekende Dukes of Hazzard deuntje.

Multiplayer

Het sterkste punt van deze game is de multiplayer. Het is en blijft een arcade game en die zijn toch altijd het leukst geweest met wat vrienden of online. Ondanks dat de multiplayer bijna niks verschilt van de singleplayer is het gewoon een verslavend spel dat, indien je van arcade games houdt, je vele uurtjes plezier kan geven.

Het enige verschil tussen de multiplayer en de singleplayer is een extra speltype. De multiplayer is namelijk voorzien van een de bomb tag mode. In dit speltype moet je tegen elkaar aan beuken om zo de bom door te geven die na een tijdje zal exploderen. Dit speltype is erg verslavend, omdat één spel maar zo’n 40 seconden duurt.

Konami heeft geen topgame neergezet, maar wel een hele verslavende game. Een arcade race game ontbrak nog in de PSN-store en is dan ook van harte welkom. Op wat minpuntjes na is deze game toch nog redelijk goed uit de verf gekomen. Hou je van online arcade racers, dan is dit een titel die je vele uren bezig kan gaan houden.

• Verslavende multiplayer
  • Originele banen
  • Trophies