Killzone 2 is ongetwijfeld een shooter die ontzettend veel media-aandacht heeft gekregen de afgelopen jaren. Het begon allemaal met de trailer die werd getoond op de E3 van 2005. Deze trailer liet een stuk van het eerste level in de game zien. De beruchte trailer staat nog steeds op het netvlies gebrand van menig gamer en iedereen vroeg zich af of Killzone 2 er daadwerkelijk zo uit zou komen te zien. Laten we deze vraag meteen maar beantwoorden; ja het is Guerilla gelukt om Killzone 2 er zelfs nog beter uit te laten zien dan de trailer die je toen voorgeschoteld kreeg. Maar met alleen leuke graphics red je het niet als shooter, ook de gameplay elementen zijn van groot belang, zelfs voor een gamer die op graphics geilt. Of Killzone 2 qua gameplay ook net zo’n historische shooter zal worden zoals Call of Duty en Counter Strike, dat lees je in deze review.

Het verhaal

Killzone 2 bevat een singleplayer met een verhaal waar je ongeveer na een uurtje of 6 doorheen bent wanneer je het speelt op de moeilijkheidsgraad Soldaat. Deze moeilijkheidsgraad zal waarschijnlijk door de meesten onder ons gekozen worden en je mag op het einde van het verhaal blij zijn dat je geen moeilijkere graad hebt gekozen, aangezien het dan toch echt pittig wordt. Het verhaal bevat tien missies, wanneer je een missie hebt uitgespeeld kun je ervoor kiezen deze overnieuw te doen om bijvoorbeeld collectibles te zoeken die je voorheen gemist hebt. Deze keuze heb je ten alle tijde: je kan via het startmenu een willekeurige, al uitgespeelde missie kiezen en opnieuw spelen.

Het verhaal zit voor een First Person Shooter heel goed in elkaar. Alhoewel het verhaal ontzettend kort is zit je wel non-stop op het puntje van je stoel, je zal dan ook balen als je even bij je console weg moet omdat je die story zo snel mogelijk wilt doorspitten, zo spannend is het namelijk. Wat men ook goed is gelukt is is om een raadsel erin te verwerken, je vraagt je namelijk na een paar levels af of hetgeen wat je doet eigenlijk wel het juiste is. Dit gevoel wordt vooral op het einde van de storyline heel erg versterkt en het kan zijn dat je je soms zelfs begint af te vragen of sommige dichtbije mensen niet corrupt zijn. Toch wil ik nog even terugkomen op het feit dat het verhaal gewoon te kort is. Er hadden namelijk makkelijk op zijn minst nog een stuk of twee missies aan toegevoegd kunnen worden. Als je nagaat dat je de hele storyline in ruim 6 uur uit kunt spelen heb je gewoon op het eind het gevoel dat je iets tekort komt, en dat gevoel wordt vooral versterkt omdat er op het einde een enorme oorlog op het punt van uitbarsten staat. Het verhaal van Killzone 2 is dan ook net een vers gegrilde rollade waar je een likje van mag nemen terwijl het vervolgens weer voor je neus weggehaald wordt.

Wat men wel goed heeft weten te doen is het gevoel creëren dat je daadwerkelijk in een helse oorlog aan het vechten bent. Je begint op den duur zelfs het gevoel te krijgen dat je je teammaten wilt beschermen en wanneer je dan een ISA-soldaat voor je neus om het leven gebracht ziet worden wil je zoveel mogelijk lood in het lichaam van een Helghast pompen. Wat ook een leuk iets is is de humor die in de game verwerkt zit, je zal jezelf dan ook regelmatig op het feit betrappen dat je om een droge grap moet lachen van één van je mede-soldaten. Ook is het soms ‘leuk’ om een Helghast langzaam om het leven te brengen terwijl hij kreunt van de pijn. Dit alles zorgt ervoor dat je weet hoe het is voor soldaten om door omgevingen te lopen waar het bloed en kogelgaten de muur decoreren.

Gameplay

Je kan merken aan Killzone 2 dat er enorm goed afgesteld is aan de gameplay, men heeft geprobeerd de game zo lekker mogelijk te laten spelen en dat is ze gelukt. Verwacht niet dat Killzone 2 het hele FPS-genre opnieuw uitvindt, het is nog steeds een FPS-game die op gameplay gebied niet heel erg veel vernieuwing heeft. Maar waarom zou je iets veranderen als het goed werkt? Vernieuwing is namelijk niet altijd positief. De game speelt, in tegenstelling tot veel andere FPS-games, gewoon heel erg lekker en de terugslag bij de wapens is gewoon precies goed. In het begin zal het misschien wel even wennen zijn dat je niet zomaar naar voren kunt lopen en je de trekker over kunt halen om vervolgens iedereen neer te maaien. Killzone 2 is een wat ‘langzamere’ shooter, het kent enkele strategische elementen zoals je die ook in een echte oorlog zou verwachten. Tevens zorgt het coversysteem ervoor dat je af en toe even rustig adem kunt halen, dit om bijvoorbeeld even te herladen of te herstellen terwijl je toch overzicht behoudt over wat er gaande is op het slagveld.

Wat ook een goed geïntegreerde functie binnen Killzone 2 is, is het gebruik van de SIXAXIS. Zo zal je deze functie gebruiken bij het plaatsen van explosieven en het draaien aan kranen, maar ook bij het schieten. Wanneer je namelijk aan het sniperen bent zal je merken dat wanneer jij je controller stil houdt je een veel stabielere aim hebt. Dit is erg slim gebruik van de SIXAXIS-functie wat ook nog eens leuk is, het voelt namelijk niet alsof het verplicht was om de SIXAXIS-functie in de game te integreren zoals je dit gevoel soms weleens krijgt bij andere games.

Wapens

Natuurlijk zijn de wapens in een FPS-game één van de belangrijkste dingen, want schieten met een rietje en papieren propjes is natuurlijk geen hol aan. Het moge dan ook duidelijk zijn dat de makers van Killzone 2, Guerilla Games, een serieuze wapenfetisj hebben. Sommige wapens zijn gewoon te ziek voor woorden en wanneer je hier mee knalt merk je gewoon dat je een enorm gevaarte in je handen hebt die zo dodelijk is als ik weet niet wat. Een stickertje met ‘Please, handle with care’ zou dan ook geen overbodige luxe zijn geweest op sommige wapens. Killzone 2 kent bijna voor elke wapenliefhebber wat wils, zo zitten er bazookas, grenade launchers, revolvers, snipers, assault rifles, messen, shotguns, turrets, rifles, machinegeweren, sub-machinegeweren en nog veel meer in de game. Desondanks hoop ik stiekem dat er later in de vorm van downloadbare content nog meer wapens beschikbaar worden gesteld. Dit niet omdat er te weinig wapens in zitten, maar gewoon omdat ik meer van die enorm vette wapens wil zien. Tevens wordt je tijdens de singleplayer ook ‘uitgedaagd’ om andere wapens te proberen, zo zie je regelmatig wapenrekken hangen waar je een nieuw wapen plus de benodigde ammo weg kunt halen.

Met dank aan GamePro voor het bovenstaande filmpje!

Geluid

Het geluid in Killzone 2 is iets waarvan je merkt dat er ontzettend veel aandacht aan is besteedt. Zo klinken kogels anders in verschillende omgevingen en is het geluid van de impact van de kogels in muren ook afhankelijk van de oppervlakten. Tevens kent de game een 7.1 DTS-geluidsspoor en indien je een goede home cinema set op je PS3 hebt aangesloten zal je soms weggeblazen worden van sommige explosies die uit je subwoofer weten te ontsnappen. Naast de graphics is het geluid één van de sterkste punten in deze game. Niet alleen de soundtrack is prima in orde maar ook de voice-acting komt heel realistisch over.

Grafisch hoogstandje

Killzone 2 is zonder twijfel de best ogende PS3-game die op het moment in de schappen ligt. De belichting is ongetwijfeld iets in Killzone 2 wat tot op de puntjes is uitgewerkt. Ook de anti-aliasing is prima in orde en je treft (bijna) geen kartelrandjes aan in de omgevingen. Wat ik wel jammer vind is dat er weinig variatie is in de verschillende levels. Zo loop je meestal door smalle gangetjes en ben je weinig buiten. Er is overigens wel een level die zich afspeelt in een soort woestijn, namelijk Suljeva Village, hierbij zie je heel goed dat de wind het zand doet opwaaien en zo zijn er nog veel meer elementen zoals vlaggen en geknapte kabels die beïnvloed worden door de wind, dat is gewoon moddervet om te zien. Ook het level waar je op een trein bent is een enorm goed vormgegeven level, en het station waar je vervolgens op belandt is ook weer van enorm hoogwaardige kwaliteit als het om graphics gaat.

Multiplayer

Het sterkste punt van Killzone 2 en tevens ook de reden waarom iedereen deze game moet gaan halen, is de multiplayer. Killzone 2 kent een onwijs sterke multplayer modus met een zeer goed uitgedacht ranking systeem. Dit ranking systeem zorgt ervoor dat je telkens nieuwe dingen kunt vrijspelen zoals wapens en badges. Wat echter wel lastig kan zijn op het begin, is dat je weinig wapens hebt en het best wel lang duurt voordat je omhoog klimt in ranking en zo nieuwe vrijspeelt. Daarom kun je ervoor kiezen om bepaalde matches te gaan zoeken met alleen mensen die ongeveer dezelfde rang hebben als jij, daardoor zal je niet lastig worden gevallen met engineers die bijvoorbeeld al Atracs (soort robotje) kunnen plaatsen. Tevens is er clan ondersteuning aanwezig in Killzone 2 en kan je al je statistieken uploaden naar Killzone.com om dit vervolgens te vergelijken met die van je vrienden of mensen uit je clan. Ook is het gemakkelijk om met de mensen waarmee je in een clan zit een match te starten voor jullie alleen. Ook is het mogelijk om in Killzone 2 een match op te starten met bot’s, wanneer je dus niet beschikt over een internetverbinding op je PS3 maar toch multiplayer wilt spelen is dit een zeer goed alternatief. Let wel, wanneer je tegen bots speelt krijg je logischerwijs geen punten voor je online ranking.

De optie om tijdens de online matches van gamemodi te verwisselen is enorm goed geïmplementeerd. Wanneer je bijvoorbeeld op een gegeven ogenblik team deatmatch (body count) aan het doen bent kun je binnen een minuut het target zijn die de andere team moet vermoorden. Dit zorgt voor veel afwisseling in de online modi en dat is natuurlijk altijd goed. Wat wel jammer is, is dat het coversysteem die je in de singleplayer gebruikt niet werkt in de multiplayer modus. Naar mijn idee is dit een bewuste keuze geweest om de multiplayer modus niet al te langzaam te laten lopen. Toch zal je, wanneer je vanuit de verhaallijn online gaat, het coversysteem wel even gaan missen.

Met Killzone 2 weet men een game neer te zetten die staat als een huis. Met een heel goed verhaal, enorm sterke multiplayer modus, die nog wel een tijdje gespeeld gaat worden, onwijs goede graphics en geweldig geluid is Killzone 2 zijn geld dubbel en dwars waard. Toch wil ik je meegeven dat wanneer je geen internet op je PlayStation 3 hebt je deze game waarschijnlijk beter kunt laten liggen. Het verhaal is veel te kort en Killzone 2 is eigenlijk een game die je online moet spelen. Ben je echter een fervent FPS-speler die graag online gaat dan mag je Killzone 2 never en te nimmer aan je neus voorbij laten gaan. De PlayStation 3 had al een tijdje een goede (exclusieve) shooter nodig en dat heeft het nu dan eindelijk. En ik denk dat het wel op zijn plaats is om te zeggen dat Killzone 2 de enorme hype heeft weten waar te maken.

• Een verhaal wat je echt weet te boeien
  • De intense actie
  • Onwijs goed geluid